Nariman Mohammed Mahmoud Mekawy,

The influence of corporate social responsibility and waste, energy, resource management on environmental sustainability in the fashion industry in egypt / تأثير المسؤولية الأجتماعية للشركات وإدارة النفايات والطاقة والموارد على االستدامة البيئية في صناعة الأزياء في مصر by Nariman Mohammed Mahmoud Mekawy ; Supervised Dr. Amal Abdelhakam Abbas, Dr. Hossam Tawfik Shahen. - 139 pages : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 114-133.

This piece of research aims at exploring the influence of Corporate Social Responsibility and Waste, Energy, Resource Management on Environmental Sustainability in Fashion Industry in Egypt.
Prior work: Corporate social responsibility (CSR) is a concept for management that increases organization competitiveness over time by providing economic advantages for long-term growth and strategically utilizing social and environmental responsibilities to gain an advantage in competition (McAdam and Leonard, 2003). CSR is measured using four dimensions; including economic, legal, ethical, and philanthropic responsibility. In this study, the idea of WER management is presented as a combination of second order that included waste, energy, and resource management. Environmental Sustainability is focused on controlling scarce resources in attempt to minimize manufacturing resources and waste generated to safeguard the environment and natural resources (Roy et al., 2020). Environmental Sustainability is measured using four dimensions; Sustainable materials and fibers, Design approaches and methods for sustainable fashion, Sustainability issues faced due to washing of textile, and Waste utilization.
Although fashion firms are becoming more aware of and interested in CSR, discussions and studies on sustainable growth through Corporate Social Responsibility is still insufficient (Ketprapakorn and Kantabutra, 2019). That’s why the goal of this study is to investigate the influence of CSR and WER management on Environmental Sustainability in Egyptian fashion firms.
Approach: The research results is conducted through a sample of 261textile and clothing factories in Egypt. Data collection is conducted through interviews (exploratory study) and surveys.
Results: The results revealed that Economic responsibility has a significant and positive impact on Environmental Sustainability. Also, legal responsibility has a significant and positive impact on Environmental Sustainability. The results revealed that Philanthropic responsibility has a significant and positive impact on Environmental Sustainability. The results also revealed that WER management has a significant and positive impact on Environmental Sustainability. On the other hand, the results also showed that Ethical responsibility has insignificant impact on Environmental Sustainability.
Implications and value: The research will advance the literature on CSR and WER Management on Environmental Sustainability by analyzing the effects of CSR and WER Management on Environmental Sustainability in the fashion firms in Egypt. This research will also contribute to the literature on how, as a firm, corporate social responsibility activities will help implement Sustainability in Egypt. This study will also advance the literature in studying all the dimensions of the independent variables and the dependent variable included in this research. Furthermore, this research will offer empirical support for a model that helps firms’ managers to comprehend the effect of CSR and WER Management on Environmental Sustainability in fashion firms in Egypt. It will also help them understand the importance of implementing Sustainability in Egyptian fast fashion firms. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات وإدارة الموارد المتعلقة بالنفايات والطاقة على الاستدامة البيئية في صناعة الأزياء في مصر.
الدراسات السابقة: تُعد المسؤولية الاجتماعية للشركات مفهومًا إداريًا يعزز من القدرة التنافسية للمؤسسات على المدى الطويل من خلال تحقيق مزايا اقتصادية للنمو المستدام واستغلال المسؤوليات الاجتماعية والبيئية استراتيجيًا للحصول على ميزة تنافسية.
يتم قياس المسؤولية الاجتماعية للشركات من خلال أربعة أبعاد تشمل: المسؤولية الاقتصادية، القانونية، الأخلاقية، والخيرية. في هذه الدراسة، تم تقديم فكرة إدارة الموارد المتعلقة بالنفايات والطاقة كهيكل من الدرجة الثانية يشمل إدارة النفايات والطاقة والموارد. تركز الاستدامة البيئية على إدارة الموارد النادرة بهدف تقليل الموارد المستخدمة في التصنيع والنفايات الناتجة للحفاظ على البيئة والموارد الطبيعية. يتم قياس الاستدامة البيئية من خلال أربعة أبعاد: المواد والألياف المستدامة، مناهج التصميم وأساليبه للأزياء المستدامة، القضايا المتعلقة بغسل الأقمشة، واستغلال النفايات.
على الرغم من أن شركات الأزياء أصبحت أكثر وعيًا واهتمامًا بالمسؤولية الاجتماعية للشركات، إلا أن المناقشات والدراسات حول النمو المستدام من خلال المسؤولية الاجتماعية للشركات لا تزال غير كافية. لذلك، هدف هذه الدراسة هو التحقيق في تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات وإدارة الموارد المتعلقة بالنفايات والطاقة على الاستدامة البيئية في شركات الأزياء المصرية.


المنهجية: تم إجراء البحث على عينة من 261 مصنعًا للمنسوجات والملابس في مصر. تم جمع البيانات من خلال المقابلات )دراسة استكشافية( والاستبيانات.


النتائج: كشفت النتائج أن المسؤولية الاقتصادية لها تأثير كبير وإيجابي على الاستدامة البيئية، وكذلك المسؤولية القانونية والمسؤولية الخيرية. كما أظهرت النتائج أن إدارة الموارد المتعلقة بالنفايات والطاقة لها تأثير كبير وإيجابي على الاستدامة البيئية. من جهة أخرى، أظهرت النتائج أن المسؤولية الأخلاقية ليس لها تأثير كبير على الاستدامة البيئية.


الأهمية والقيمة: ستساهم هذه الدراسة في إثراء الدراسات حول المسؤولية الاجتماعية للشركات وإدارة الموارد المتعلقة بالنفايات والطاقة وتأثيرها على الاستدامة البيئية من خلال تحليل هذه التأثيرات في شركات الأزياء المصرية. كما ستسهم الدراسة في فهم كيفية مساعدة أنشطة المسؤولية الاجتماعية للشركات في تنفيذ الاستدامة في مصر. وستقدم دعمًا تجريبيًا لنموذج يساعد مديري الشركات على استيعاب تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات وإدارة الموارد على الاستدامة البيئية في شركات الأزياء المصرية، وكذلك أهمية تنفيذ الاستدامة في شركات الأزياء السريعة في مصر.




Text in English and abstract in Arabic & English.


fashion industry
صناعة الأزياء

corporate social responsibility csr waste management energy management resource management, wermanagement environmental sustainability

338.4774692