تأثير الشمول المالي على مستوى أداء الخدمة المصرفية : دراسة تطبيقية على البنك الاهلي المصري /
The impact of financial inclusion on the level of banking service performance : An applied study on the national bank of egypt /
مقدمة من رضوى محمود حبشي حنفي؛ تـحـــت إشــــــراف: أ.د/ محمد عبد الحميد صبري، د/أمجد بهاء الدين عبد الرحيم.
- 129 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 120-123.
تناولت الدراسة تأثير الشمول المالي على مستوى أداء الخدمة المصرفية بالتطبيق على البنك الاهلي المصري من خلال دراسة تأثير أبعاد الشمول المالي المتمثلة في (اتاحة الخدمة المصرفية من حيث عدد الفروع / عدد آلات البنك الشخصي ATM / عدد نقاط البيع POS – تنوع المنتج والخدمة المصرفية - التثقيف المالي للعملاء) وأبعاد مستوى اداء الخدمة المصرفية الممثلة في (رضاء العميل عن الجودة -التكلفة -زمن الخدمة) وخلال الدراسة تم التعرف على مفهوم الشمول المالي وأبعاده وتأثيراته المختلفة والاجراءات والسياسات والمبادرات التي اتخذتها الدولة متمثلة في البنك المركزي المصري لتهيئة المناخ لتعزيز الشمول المالي ودور البنوك العاملة في القطاع المصرفي كما تم استعراض مفهوم وأبعاد جودة الخدمات المصرفية التقليدية والاليكترونية وأثرها على كلا من أداء البنوك ورضا العميل. هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى إدراك العملاء لأبعاد الشمول المالي ودورها في تعزيز مستوى الثقة فيما يقدمه البنك من خدمات مصرفية بالتطبيق على عينة عشوائية من عملاء البنك الاهلي المصري عددها 406 مفردة وقد تم استخدام المنهج الوصفي والتحليلي وبعض الاختبارات اللامعلمية لاختبار فروض البحث باستخدام برنامج (SPSS) في اجراء الدراسة التطبيقية. وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين ابعاد الشمول المالي ومستوى اداء الخدمة المصرفية ومجموعة من التوصيات التي تم تقسيمها إلي: توصيات متعلقة بإتاحة الخدمة المصرفية ومستوى أداء الخدمة المصرفية في البنك الاهلي المصري. توصيات متعلقة باستخدام وتنوع الخدمة المصرفية ومستوى أداء الخدمة المصرفية في البنك الاهلي المصري توصيات متعلقة بالتثقيف المالي ومستوى أداء الخدمة المصرفية في البنك الاهلي المصري. The study analysed the impact of financial inclusion on the level of banking service performance by applying it to the National Bank of Egypt by studying the impact of the dimensions of financial inclusion represented in (the availability of banking service in terms of the) number of branches / the number of personal bank ATM machines / the number of POS points - the diversity of the banking product and service - financial education for customers) and the dimensions of the level of banking service performance represented in (Customer satisfaction with quality - cost - service time). During the study, the concept of financial inclusion, its various dimensions and effects, and the procedures, policies and initiatives taken by the state, represented by the Central Bank of Egypt, were identified to create the climate to enhance financial inclusion and the role of banks operating in the banking sector. The concept and dimensions of the quality of traditional and electronic banking services and their impact on both bank performance and customer satisfaction. The study aims to identify the extent of customers’ awareness of the dimensions of financial inclusion and its role in enhancing the level of confidence in the banking services, the bank provides by applying it to a random sample of the bank’s customers, numbering 406 individuals. The descriptive and analytical method and some non-parametric tests were used to test the research hypotheses using the SPSS program in conducting the applied study. The study concluded that there was a statistically significant relationship between the dimensions of financial inclusion and the level of banking service performance, and a set of recommendations were divided into: - Recommendations related to the availability of banking services and the level of banking service performance at the National Bank of Egypt.- Recommendations related to the use of financial services and the level of banking service performance at the National Bank of Egypt. - Recommendations related to financial education and the level of banking service performance at the National Bank of Egypt.