Foot progression angle in relation to spatiotemporal parameters of gait in children with cerebral palsy /
علاقة زاوية القدم بالعامل المكاني الزمنى للمشى في الأطفال المصابين بالشلل الدماغي
by Hisham Mohamed Elsawy ; Supervisors Prof. Dr. Elham El-sayed Salem, Dr. Asmaa Osama Sayed, Prof. Dr. Sherif Naseef Girgis.
- 93 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
Bibliography: pages 73-89.
The purposes of this study were to assess the difference in the foot progression angle (FPA) and measure spatiotemporal parameters of gait among the three age groups (from five to six, more than six to seven, and more than seven to eight years) of diplegic cerebral palsied children and to investigate the relation between FPA of the right and left lower extremities and spatiotemporal parameters of gait in diplegic cerebral palsied children. Sixty spastic diplegic cerebral palsied children with ages ranging from 5 to 8 years participated in this study. They were classified into three age groups of equal numbers: group (A); from 5 to 6 years; group (B); more than 6 to 7 years; and group (C); more than 7 to 8 years. Both feet progression angles were measured using a dynamic footprint. Results revealed no significant difference in the mean values of the FPA and speed among the three study groups for both right and left feet. There was a significant increase in right (step length, stride length, single support) and left (stride length, single support) between the three groups, while there was no significant difference in left step length between the three groups. Also, there was a significant decrease in cadence between the three groups. Results showed a non-significant correlation between right FPA and all spatiotemporal parameters in three groups. There was a non-significant correlation between left FPA and all spatiotemporal parameters in groups A and B. Results showed that there was a moderately negative significant correlation between left FPA and right step length, right stride length, and moderately positive significant correlation of cadence at group C. The results of the present study provide quantitative and objective information that could be used in the clinical assessment of rehabilitation strategies تهدف هذه الدراسة هي تقييم الاختلاف في زاوية القدم وقياس والعامل المكاني الزماني للمشي بين الفئات العمرية الثلاث (من خمس إلى ست سنوات، أكثر من ست إلى سبع سنوات، و أكثر من سبع إلى ثماني سنوات) للأطفال المصابين بالشلل الدماغي المزدوج، وبحث العلاقة بين التباين في زاوية القدم في الأطراف السفلية اليمنى واليسرى والعامل المكاني الزماني للمشي لدى الأطفال المصابين بالشلل الدماغي المزدوج. شارك في هذه الدراسة ستون طفلاً مصاباً بالشلل الدماغي المزدوج تتراوح أعمارهم بين 5 و8 سنوات. تم تصنيفهم إلى ثلاث مجموعات عمرية متساوية الأعداد: المجموعة (أ) من 5 إلى 6 سنوات، والمجموعة (ب) أكثر من 6 إلى 7 سنوات، والمجموعة (ج) أكثر من 7 إلى 8 سنوات. تم قياس زاوية القدم لكلا القدمين باستخدام البصمة الديناميكية. كشفت النتائج عن عدم وجود اختلاف كبير القيم المتوسطة لزاوية القدم للقدمين والسرعة بين مجموعات الدراسة الثلاث لكل من القدمين اليمنى واليسرى. كان هناك زيادة كبيرة في القدم اليمنى (طول الخطوة، وطول الخطوة المزدوج، والارتكاز على قدم واحد) والقدم اليسرى (طول الخطوة، والارتكاز على قدم واحد) بين المجموعات الثلاث، بينما لم يكن هناك فرق كبير في طول الخطوة اليسرى بين المجموعات الثلاث. كما كان هناك انخفاض كبير في الإيقاع بين المجموعات الثلاث. أظهرت النتائج وجود علاقة ليست ذات دلالة إحصائية بين زاوية القدم الأيمن والعامل المكاني الزماني في المجموعات الثلاث. كان هناك عدم معنوية وجود ارتباط بين زاوية القدم الأيمن والعامل المكاني الزماني في المجموعتين (أ) و (ب). أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط معنوي سلبي معتدل بين زاوية القدم العضلي الأيمن والعامل المكاني الزماني في المجموعات الثلاث. كان هناك ارتباط ليس ذي دلالة إحصائية بين زاوية القدم اليسرى والعامل المكاني الزماني في المجموعتين (أ) و(ب). أظهرت النتائج وجود ارتباط معنوي سلبي معتدل بين زاوية القدم اليسرى وطول الخطوة اليمنى وطول الخطوة المزدوج اليمنى وارتباط معنوي إيجابي معتدل للإيقاع في المجموعة (ج). توفر نتائج هذه الدراسة معلومات كمية وموضوعية يمكن استخدامها في التقييم السريري لاستراتيجيات إعادة التأهيل للكشف عن التشوهات الوظيفية وتحديد العلاج المناسب.