TY - BOOK AU - ،رامي محمد أحمد عكمي AU - ايمان سعد زناتي AU - رنا علاء الدين عبد المنعم AU - نادر محمد علي عبدالمطلب TI - برنامج تليفزيوني رقمي لتنمية الهوية التاريخية لدى طفل الروضة U1 - 372.218 PY - 2024/// KW - رياض الاطفال KW - qrmak KW - برنامج تليفزيوني KW - حلقات اعلامية KW - الهوية التاريخية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 96-104; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - يهدف البحث إلى تنمية ابعاد الهوية التاريخية لدى طفل الروضة من خلال اعداد وتصميم برنامج تليفزيون رقمي لتنمية الهوية التاريخية لدى طفل الروضة, من خلال استخدام حلقات البرنامج التليفزيوني الرقمي المنوعة والتي استهدفت مقومات الهوية التاريخية لطفل الروضة، وتكونت عينة البحث من جميع أطفال الروضات التجريبية بمحافظة الجيزة وقد تم اختيار روضة "المنار الحديثة" التجريبية والتابعة لإدارة الهرم التعليمية بمحافظة الجيزة بالطريقة العمدية ويشمل مجتمع البحث الأطفال المقيدين بروضة المنار الحديثة والبالغ عددهم (300) طفل في العام الدراسي (2024/2024)، واقتصرت العينة على الأطفال بالمستوى الثاني لرياض الأطفال والبالغ عددهم (150)، وتكونت عينة البحث من (٦٠) طفل، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع (۳۰) طفل لكل مجموعة، وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، كما شملت (۳۰) طفل من نفس مجتمع البحث وخارج عينة البحث الأصلية لإجراء التجربة الاستطلاعية، استخدم الباحث في البحث الحالي المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي وذلك على النحو التالي: المنهج الوصفي التحليلي وذلك بالإطلاع على المراجع العربية والأجنبية والمجلات والدوريات العلمية والدراسات السابقة والنظريات العلمية ذات الصلة بموضوع البحث لإعداد الأدوات اللازمة له وتحديد أبعاد مقياس الهوية التاريخية لطفل الروضة وخطوات البرنامج لاستخدام البرنامج التليفزيوني لتنمية أبعاد الهوية التاريخية لطفل الروضة وعمل التجارب الإستطلاعية لأدوات البحث وكذلك المنهج شبه التجريبي لمناسبته طبيعة هذا البحث الحالي وذلك باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين (ضابطة وتجريبية) لعينة طفل الروضة وأجراء القياسين القبلى والبعدى لنفس المجموعة لمعرفة أثر المتغير المستقل (البرنامج التليفزيوني) على المتغير التابع (الهوية التاريخية); The research aims to develop the dimensions of historical identity in kindergarten children by preparing and designing a digital television program to develop historical identity in kindergarten children, through the use of various episodes of the digital television program that targeted the components of historical identity for kindergarten children. The research sample consisted of all children in experimental kindergartens in Giza Governorate. The experimental "Al-Manar Modern" kindergarten affiliated with the Haram Educational Administration in Giza Governorate was chosen intentionally. The research community includes children enrolled in Al-Manar Modern Kindergarten, numbering (300) children in the academic year (2024/2024). The sample was limited to children in the second level of kindergarten, numbering (150). The research sample consisted of (60) children, and they were divided into two groups, a control and an experimental group, with (30) children for each group. They were chosen intentionally. It also included (30) children from the same research community and outside the original research sample to conduct the exploratory experiment. The researcher used the descriptive analytical method and the quasi- experimental method in the current research as follows: The descriptive analytical method by reviewing Arabic and foreign references, magazines, scientific periodicals, previous studies and scientific theories related to the research topic to prepare the necessary tools for it and determine the dimensions of the scale of historical identity for kindergarten children and the program steps to use the television program to develop the dimensions of historical identity for kindergarten children and conduct exploratory experiments for research tools as well as the quasi-experimental approach to suit the nature of this current research by using the experimental design with two equivalent groups (control and experimental) for the sample of kindergarten children and conducting the pre- and post-measurements for the same group to know the effect of the independent variable (television program) on the dependent variable (historical identity) ER -