تفعيل دور إدارة الجودة الشاملة في الحد من المخاطر والأزمات : دراسة تطبيقية على شركة خدمات البترول البحرية /
Activating the role of total quality management in reducing risks and crises : Applied study on petroleum marine services /
إعداد أحمد محمد رشدي عليوة؛ إشراف أ.د عبد الله محمد عبد الفتاح، د/ أحمد محمد إبراهيم.
- 119 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 114-119.
استهدف البحث الحالي تحديد مستوى إدارة الجودة الشاملة في شركات خدمات البترول المصرية بشكل عام، وتحديد عناصر الجودة الشاملة، وقياس مدى تطبيقها في شركة خدمات البترول البحرية "PMS"، ودراسة العلاقات بين أبعاد إدارة الجودة الشاملة والأداء أثناء الأزمات، ثم تصميم نموذج مقترح للحد من الأزمات والمخاطر بناء على مبادئ إدارة الجودة الشاملة ومبادئ إدارة المخاطر في شركة "PMS"، وجاءت الفرضية الرئيسية للبحث كالآتي: " توجد علاقة ذات دلالة معنوية بين إدارة الجودة الشاملة للحد من المخاطر والأزمات للمنظمة" ولتحقيق أهداف البحث، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام أسلوب التحليل الإحصائي باستخدام البرنامج الإحصائي ، وتكوَّن مجتمع الدراسة من (200) مفردة من العاملين بشركة "PMS" التي تمثل الحدود المكانية للبحث، واتبع الباحث أسلوب الحصر الشامل بالنسبة إلى القيادات من مدير عامّ ورئيس إدارة مركزية ورئيس قطاع، وتم سحب عينة عشوائية من مديري الإدارات مكونة من (20) قيادة، وأخرى مكونة من (20) من العاملين (مهندسين وإداريين)، وتم توزيع الاستمارة على عينة قدرها (135) مفردة، وقد تم رصد عدد (135) استقصاء صالح بما يَفي الغرض وحجم المجتمع بالتطبيق في معادلة ريتشارد جيجر. كما أوصى البحث بتوصيات، من أهمها:- 1- وضع الإدارة العليا لسياسات وإجراءات واضحة لإدارة المخاطر والأزمات. 2- ضرورة توفير التوجيه والدعم اللازمين للموظفين لفهم وتنفيذ هذه السياسات والإجراءات من قبل الإدارة العليا. 3- تخصيص الموارد اللازمة لتنفيذ استراتيجيات الحد من المخاطر والأزمات، يشمل ذلك توفير الميزانية والموظفين والتكنولوجيا والبنية التحتية اللازمة لتنفيذ إجراءات الوقاية والتعامل مع الأزمات بفعالية. 4- توفير قنوات فعالة للاتصال مع الموظفين والفرق الأخرى لنشر المعلومات وتوجيهات السلامة والتعليمات الخاصة بالتعامل مع الأزمات. 5- تشكيل فرق عمل متعددة التخصصات للعمل على تحليل وتقييم المخاطر المحتملة وتطوير استراتيجيات الوقاية والتعامل مع الأزمات. 6- يجب تشجيع جميع العاملين على الإبلاغ عن المخاطر والمشكلات المحتملة التي يلاحظونها. يجب أن يكون هناك آلية سهلة وآمنة لتقديم التقارير والشكاوى. 7- استخدم التكنولوجيا لتحسين تجربة العملاء وتيسير التواصل معهم. قد تستخدم أنظمة إدارة العلاقات مع العملاء والتحليلات البيانية لفهم احتياجات العملاء بشكل أفضل وتقديم خدمات مخصصة لهم. This research aimed to determine the level of total quality management “TQM” in Egyptian petroleum services companies, identify the elements of total quality, measure the extent of their application in the Petroleum Marine Services Co. "PMS", and study the relationships between the dimensions of TQM and performance during crises, then designing a proposed model to reduce crises and risks based on the principles of TQM and principles of risk management in "PMS" company. The main hypothesis of the research is as follows: "There is a significant relationship between TQM to reduce risks and crises for the organization. The following sub-hypotheses branch out the main hypothesis: To achieve the research objectives, the analytical descriptive approach was adopted. The statistical analysis method was used with the statistical program. The study community included (200) samples of employees of PMS company, which represents the spatial boundaries of the research. The researcher followed the comprehensive inventory method for the leaders from a general manager, head of a central department, and head of a sector. A random sample was drawn from the managers of the departments consisting of (20) leaders, and another consisting of (20) employees (engineers and administrators). The form was distributed to a sample of (135) and the valid surveys of (135) have been observed that meet the purpose and size of the community by application in the Richard Geiger equation. The research reached the results of hypothesis testing as follows: The research also provided recommendations, including but not limited to: 1. Senior management established clear policies and procedures for managing risks and crises. 2. The need to provide the necessary guidance and support for employees to understand and implement these policies and procedures through senior management. 3. Allocate the necessary resources to implement risk and crisis reduction strategies, including providing the budget, staff, technology, and infrastructure necessary to implement prevention measures and respond to crises effectively. 4. Provide effective channels of communication with employees and other teams to disseminate information, safety directives, and instructions for dealing with crises. 5. The formation of multidisciplinary teams to work on the analysis and assessment of potential risks and the development of prevention strategies and responding the crises. 6. All employees should be encouraged to report potential risks and problems that they notice. There should be an easy and secure mechanism for submitting reports and complaints. 7. Use technology to improve the customer experience and facilitate communication with them. CRM systems and graphical analytics may be used to better understand customer needs and provide customized services to them.