TY - BOOK AU - Adel Ahmed Oraby, AU - Abd El- Hamid Mostafa Abou Naeem TI - The effect of corporate culture on the effectiveness of Merge and Acquisition: an empirical study U1 - 658 PY - 2025/// KW - Business Administration KW - إدارة أعمال KW - Organizational culture KW - corporate culture KW - organizational culture assessment instrument (OCAI) KW - telecom market KW - cultural differences KW - M&A KW - due-diligence activities KW - individual outcomes KW - corporate synergy realizations N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2025; Bibliography: pages 95-100; Issues also as CD N2 - The objective of the research is to identify the effect of corporate culture on the effectiveness of M&A by analyzing and assessing the original corporate cultural of acquirer and acquired companies in the Egyptian telecom market to find out if there are differences between them and to what extent these differences, examining cultural due diligence activities in the early merging phase that had been exerted to minimize culture clashes, analyzing the change in individual outcomes before and after the merger and analyzing the corporate synergy realizations (performance). The research aims to be a solid base for further research and findings regarding corporate culture and its implications. The research gets its importance from the importance of corporate culture in both previous academic studies, business practices, and business reports which reflect the huge impact of corporate culture topics on M&A. The researcher fills the gap of previous research where most of the previous research concentrates on M&A and its implication in corporate culture and acculturation process. The research studies the merger between the four big telecom companies (Telecom Egypt, Orange, Vodafone and Etisalat) and their acquired Internet service providers (ISPs). The researcher applies qualitative interviews with top management in both acquirer and acquired companies in the Egyptian telecom market to determine the original culture dimensions and assess the degree of similarity and difference between them using Organizational Culture Assessment instrument (OCAI) , designs a questionnaire to identify and assess to what degree the required cultural due diligence activities had been performed and to assess the difference in individual outcomes before and after M&A. The researcher uses the Socio-Cultural integration dimensions (empowerment, communication and knowledge transfer, teamwork, loyalty and equality) and Task integration dimensions (target and performance, efficiency, and development) to measure the change in individual outcomes. The researcher uses the official data and reports of all telecom operators, National Telecom Regulatory Authority (NTRA) and Ministry of Telecommunication and Information Technology (MCIT) to analyze and highlight both operational and financial performance to identify if there is a unified pattern describing the implication of individual outcomes on corporate synergy realizations (performance). The results of the study show that there is a difference in corporate culture between acquirers and acquired companies in all four mergers, that the minimum average required cultural due-diligence activities to minimize culture differences hadn’t been performed and the individual outcomes for both acquirer and acquired companies after the merger (where mixed cultures interact with each other) are less than individual outcomes before the merger (where the original culture is applied). The negative implications of the individual outcomes in the acquired companies are more than the negative implications of the individual outcomes in the acquirer ones. The most affected dimensions are empowerment, equality, and efficiency. Finally, there is no unified pattern describing the implication of individual outcomes on corporate synergy realizations (performance). The researcher recommends a model for practice to make sure the alignment of corporate culture with M&A strategy and objectives. The Researcher recommends further studies to have more insights in corporate culture concepts, models, tools and how to apply them to all fields in Egyptian market.; يهدف البحث إلى التعرف على تأثير ثقافة الشركة على فعالية عمليات الدمج والاستحواذ من خلال تحليل وتقييم ثقافة الشركة الأصلية لكل من الشركات المستحوذة والمستحوذ عليها في سوق الاتصالات المصري لمعرفة ما إذا كانت هناك اختلافات بينها وإلى أي مدى، وفحص الأنشطة الواجبة التي تم بذلها في مرحلة الدمج المبكرة لتقليل الصراعات الثقافية، وتحليل التغير في النتائج الفردية قبل وبعد الدمج وتحليل الأداء المؤسسي. يهدف البحث إلى أن يكون قاعدة لمزيد من الأبحاث والنتائج فيما يتعلق بالثقافة المؤسسية وتداعياتها. يستمد البحث أهميته من أهمية ثقافة الشركة في كل من الدراسات الأكاديمية السابقة وممارسات الأعمال والتقارير التجارية التي تعكس التأثير الهائل لموضوعات ثقافة الشركة على فاعلية عمليات الدمج والاستحواذ. يملأ الباحث فجوة الأبحاث السابقة حيث تركز معظم الأبحاث السابقة على عمليات الدمج والاستحواذ وتداعياتها على ثقافة الشركة وعملية التثاقف. يتناول البحث دراسة الاندماج بين شركات الاتصالات الأربع الكبرى (المصرية للاتصالات، أورانج، فودافون، اتصالات) ومقدمي خدمات الإنترنت المستحوذ عليهم. ويقوم الباحث بإجراء مقابلات نوعية مع كبار الإداريين في كل من الشركات المستحوذة والمستحوذ عليها في سوق الاتصالات المصري لتحديد أبعاد الثقافة الأصلية وتقييم درجة التشابه والاختلاف بينها باستخدام أداة تقييم الثقافة التنظيمية (OCAI)، وتصميم استبيان لتحديد وتقييم مدى أداء الأنشطة الواجبة لدعم الثقافة المطلوبة وتقييم الفرق في النتائج الفردية قبل وبعد الاندماج والاستحواذ. ويستخدم الباحث أبعاد التكامل الاجتماعي والثقافي (التمكين، والتواصل ونقل المعرفة، والعمل الجماعي، والولاء والمساواة) وأبعاد تكامل المهام (الهدف والأداء، والكفاءة، والتطوير) لقياس التغيير في النتائج الفردية. يستخدم الباحث البيانات والتقارير الرسمية لجميع مشغلي الاتصالات والجهاز القومي لتنظيم الاتصالات ووزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لتحليل وإبراز الأداء التشغيلي والمالي لتحديد ما إذا كان هناك نمط موحد يصف تأثير النتائج الفردية على تحقيق الأداء المؤسسي. تظهر نتائج الدراسة وجود اختلاف في الثقافة المؤسسية بين الشركات المستحوذة والشركات المستحوذ عليها في جميع عمليات الاندماج الأربعة، وأن الحد الأدنى لمتوسط الأنشطة الواجبة المطلوبة لتقليل الاختلافات الثقافية لم يتم إجراؤها وأن النتائج الفردية لكل من الشركات المستحوذة والشركات المستحوذ عليها بعد الاندماج (حيث تتفاعل الثقافات المختلطة مع بعضها البعض) أقل من النتائج الفردية قبل الاندماج (حيث يتم تطبيق الثقافة الأصلية). الآثار السلبية للنتائج الفردية في الشركات المستحوذ عليها أكثر من الآثار السلبية للنتائج الفردية في الشركات المستحوذة. الأبعاد الأكثر تأثرًا هي التمكين والمساواة والكفاءة. أخيرًا، لا يوجد نمط موحد يصف تأثير النتائج الفردية على تحقيق التآزر المؤسسي (الأداء). يوصي الباحث بنموذج عملي للتأكد من مواءمة ثقافة الشركات مع استراتيجية وأهداف الدمج والاستحواذ، ويوصي بإجراء المزيد من الدراسات للتعرف على مفاهيم ونماذج وأدوات ثقافة الشركات وكيفية تطبيقها في كافة المجالات في السوق المصري ER -