إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم /
Strategy based on differentiated instruction for developing semantic language proficiency for non-native learners at arabic language advanced level /
إعداد هشام السيد مهني حسين؛ إشـــــــــراف أ.د/ صابر عبد المنعم محمد، أ.م.د/ سامية سامي محمد خليف.
- 173 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 89-98.
استهدف البحث تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم, وذلك من خلال استخدام إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري, والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذا المجموعة الواحدة)؛ للتحقق من فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, وذلك عن طريق إجراء دراسة ميدانية, وإعداد أدوات البحث وهي: قائمة مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، واختبار الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وتم تطبيق تلك الأدوات على مجموعة بحثية من متعلمات اللغة العربية الناطقات بغيرها في المستوى المتقدم, في معهد الأزهر لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها, وعددهن (50) خمسون متعلمة. وتم رصد النتائج ومعالجتها إحصائيًا, وقد توصلت نتائج البحث إلى أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية, بين متوسطي درجـــــات التطبيق القبلي, والتطبيق والبعدي لصالح التطبيق البعدي؛ مما يعني فاعلية الإستراتيجية القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, لدى المتعلمين. وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحث باستخدام التعليم المتمايز في تدريس مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية. The objective of this study is to enhance the Semantic language proficiency abilities of advanced-level Arabic language learners who are speakers of other languages, utilizing a strategy grounded in Differentiated Instruction. To accomplish this goal, the researcher integrated a descriptive methodology to construct the theoretical framework, alongside an experimental approach involving a singular research group. This was undertaken to validate the efficacy of the proposed strategy based on Differentiated Instruction insights in fostering Semantic Linguistic Proficiency skills. And preparing research tools: A list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed for non-native Arabic language learners at the second advanced level. 2- A test of The semantic linguistic proficiency, which was prepared in light of the list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed among non-native Arabic language learners at the second advanced level. These tools were applied to, a cohort of 50 advanced-level Arabic language learners, at the Al-Azhar Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers proficient in other languages, participated in pre- and post-tests. The results, subjected to statistical analysis, revealed significant disparities between pre- and post-application scores, favoring the latter. This suggests the effectiveness of the Differentiated Instruction -based strategy in cultivating Semantic Linguistic Proficiency Skills , , among learners. In light of these outcomes, the researcher advocates for the integration of Differentiated Instruction into the teaching of Semantic Linguistic Proficiency skills.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
تعليم اللغات الاجنبية والثنائية
إستراتيجية التعليم المتمايز مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية