TY - BOOK AU - Mohamed Gamal Sayed ElBaroty, AU - Sherif A Mourad AU - Mohamed A Zaki TI - Bridge management system with ai maintenance prioritization from field records U1 - 624.20288 PY - 2025/// KW - Bridges Management KW - إدارة الجسور KW - Health index KW - Bridge inspection KW - Repair fund allocation KW - Bridges network maintenance planning KW - Bridges network prioritization KW - Bridges structural defects KW - Hands-on inspection KW - Structural safety AI prediction KW - Bridge management system N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2025; Bibliography: pages 173-178; Issues also as CD N2 - Egypt directs great potential for the Egyptian modern bridge network including the preservation of the existing bridges. This can be achieved by effective bridge maintenance and efficient planning in addition to precisely designated rehabilitation, managed by applying a bridge management system (BMS) on a bridge network level. This research aims to produce a robust and simple bridge management system suited for Egypt and the Middle East (MENA) region. The produced BMS pivotally provides tools for new concepts reaching effective maintenance budget prioritization for national maintenance budget allocation. Integrally, a detailed in-depth systematic inspection of the bridges under study is performed to determine the current structural health ratings. Furthermore, an artificial intelligence scheme is provided to predict bridge health degradation with age and future maintenance needs. Further, multi-objective optimization for prioritization is performed using the relevant influential attributes including degradation, obsolescence, public use essentials and budgetary constraints. As a result, this research provides a valuable applicable BMS base with an automated AI-assisted prioritization tool ready in the hands of authorities and decision makers to preciously allocate any limited bridge network maintenance budget to its optimum for enhancing bridge national assets all over the transportation network; تتوجه مصر لتطوير شبكة الجسور، وذلك يشمل الحفاظ على الجسور القائمة وإطالة عمرها. ويمكن تحقيق ذلك من خلال الصيانة الفعالة والتخطيط الأمثل. تهدف هذه الرسالة الي اعداد وتطوير نظام إدارة للجسور قوي وسهل الاستخدام ومناسب لمصر ودول الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. فيتضمن نظام BMS التخصيص الأمثل لميزانية الصيانة للحفاظ على الجسور بشبكة الطرق ورفع كفئاتها. حيث تم إجراء فحص منهجي مفصل للجسور قيد الدراسة وفقًا للمعايير الدولية للوقوف على حالتها الحالية. بالإضافة إلى ذلك، تم اعداد نظام بالذكاء الاصطناعي للتنبؤ بتدهور الجسور بمرور الزمن، مما يسمح بتقدير دقيق لمتطلبات خطة الصيانة المستقبلية. حيث تم استخدام نهج المثالية متعدد الأهداف لتحديد أولويات خطة الصيانة، بمراعاة أهم العوامل المؤثرة مثل التقادم ومتطلبات الاستخدام العام وقيود الميزانية ER -