TY - BOOK AU - Mohamed Marghany Mohamed Abd-Elrahim, AU - Mohammed Sadek Badawy AU - Ebtesam Mohamed Fahmy AU - Shaimaa Mohamed Abd-Elmageed TI - Virtual reality training on pain,forward head posture and functional outcom In cervical radiculopathy U1 - 615.82 PY - 2025/// KW - Physical Therapy KW - العلاج الطبيعي KW - Cervical Radiculopathy KW - Virtual Realty KW - Cranio-vertbral Angle KW - Pain KW - Functional Outcome N1 - Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025; Bibliography: pages 40-42.; Issues also as CD N2 - Background: Cervical radiculopathy (CR) includes various symptoms resulting from the compression or irritation of nerve roots in the cervical spine. Forward Head Posture (FHP) is a prevalent musculoskeletal disorder. Virtual Reality (VR) Training offers a novel and potentially efficacious approach for administering physical therapy interventions. Purpose: To investigate the impact of VR training on pain, forward head posture and functional outcome. Methods: Forty patients of both sexes diagnosed with cervical radiculopathy participated in this study. The participants' ages varied from 35 to 50 years, with a body mass index (BMI) not surpassing 30 kg/m². Patients were randomly allocated to study and control groups. Both groups participated in a designed physical therapy program that encompassed electrotherapy, manual therapy, and strengthening exercises. The study group additionally received VR training. All participants were assessed before and after treatment using the Visual Analogue Scale (VAS), Craniovertebral Angle (CVA) measurement, and the Arabic Neck Disability Index (NDI). The treatment comprised three sessions weekly for a period of six weeks. Evaluations were performed prior to and subsequent to all variables. Results: The study group showed statistically significant enhancements (p < 0.05) in all outcomes relative to the control group. The mean pain intensity diminished by 32 mm (±3.65) in the study group compared to 22.5 mm (±2.62) in the control group (p < 0.001). The craniovertebral angle (CVA) alignment exhibited an enhancement of 11.54° (±3.13), which was significantly superior to the control group’s alteration of 4.94° (±2.11) (p < 0.001). The Arabic Neck Disability Index (ANDI) revealed a 10.85 point reduction (±4.14) in the study group, exceeding the 7.2 point improvement (±4.91) in the control group (p < 0.001), signifying a transition from moderate to mild disability. Conclusion: VR training is a highly effective intervention for the improvement of functional outcomes, the correction of forward head posture, and the alleviation of pain in individuals with cervical radiculopathy. The immersive and engaging qualities may enhance patient motivation and adherence, thereby establishing it as a promising addition to particular physical therapy programs. Further research is required to examine the long-term benefits and broader applicability of VR training in clinical settings.; الخلفيه : يشمل إعتلال الجذور العنقيةأعراضاً متنوعة تنتج عن إنضغاط أو تهيج الجذور العصبية في العمود الفقري العنقي. يُعد وضع الرأس الأماميأحد اضطرابات الجهاز العضلي الهيكلي الشائعة. يُقدم تدريب الواقع الافتراضينهجاً حديثاً وواعداً لتقديم تدخلات العلاج الطبيعي. الهدف :أجريت هذه الدرسه لإستكشاف تأثير تدريب الواقع الافتراضي على الألم، وضعية الرأس الأمامي والنتائج الوظيفية في مرضي إعتلال الجذور العنقيه المزمن. الطرق :شارك في هذه الدراسة أربعون مريضًا من كلا الجنسين مصابين بإعتلال الجذور العنقية. تراوحت أعمار المشاركين بين 35 و50 عامًا، مع مؤشر كتلة جسملا يتجاوز 30 كجم/م². تم توزيع المرضى عشوائيًا على مجموعتين متساويتين. شاركت كلتا المجموعتين في برنامج علاج طبيعي مصمم شمل العلاج الكهربائي، والعلاج اليدوي، وتمارين التقوية. تلقت مجموعة الدراسة بالإضافة إلى ذلك تدريب الواقع الافتراضي. تم تقييم جميع المشاركين قبل وبعد العلاج باستخدام مقياس التقييم البصري، وزاوية القحفية الفقرية، ومؤشر إعاقة الرقبة العربي. تضمن العلاج ثلاث جلسات أسبوعيًا لمدة ستة أسابيع. تم إجراء التقييمات قبل وبعد جميع المتغيرات النتائج:أظهرت مجموعة الدراسة تحسنًا ذا دلالة إحصائيةفي جميع النتائج مقارنة بالمجموعة الضابطة. إنخفضت شدة الألم، التي تم قياسها باستخدام المقياس التناظري البصري بمقدار 32 ملم (±3.65) في مجموعة الدراسة مقابل 22.5 ملم (±2.62) في المجموعة الضابطة.كما أظهرت زاوية القحفية الفقريةتحسنًا بمقدار 11.54 درجة (±3.13)، وهو ما كان أعلى بشكل ملحوظ من التغيير الذي سجلته المجموعة الضابطة البالغ 4.94 درجة (±2.11).وكشف مؤشر إعاقة الرقبة العربيعن إنخفاض بمقدار 10.85 نقطة (±4.14) في مجموعة الدراسة، متجاوزًا التحسن الذي حققته المجموعة الضابطة البالغ 7.2 نقطة (±4.91)، مما يشير إلى إنتقال من الإعاقة المتوسطة إلى الخفيفة. الخلاصة: يعد تدريب الواقع الافتراضي تدخلًا فعالاً للغاية لتحسين النتائج الوظيفية، وتصحيح وضعية الرأس الأمامية، وتخفيف الألم لدى الأفراد المصابين باعتلال الجذور العنقية. وقد تعزز هذه التقنية من دافعية المرضى والتزامهم، مما يجعله إضافة واعدة لبرامج العلاج الطبيعي التقليدية. هناك حاجة إلى مزيد من البحث لدراسة الفوائد طويلة المدى والقابلية الأوسع للتطبيق في الإعدادات السريرية ER -