TY - BOOK AU - Ahmed Saber Mohammed Abu El Azm, AU - Zakaria Mowafy Emam Mowafy AU - Salah El-Din Abd El-Ghany Mohammed TI - Virtual reality based rehabilitation and upper limb dysfunction post burn U1 - 615.82 PY - 2025/// KW - Physical Therapy KW - العلاج الطبيعي KW - Virtual reality KW - Upper limb post burn KW - ROM KW - Arabic Q-DASH KW - Hand dynamometer N1 - Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025; Bibliography: pages 82-88.; Issues also as CD N2 - Background: Upper limb (UL) burn is common and leads to physical problems. Traditional physical therapy was proven effective but no studies were found to prove the effects of virtual reality (VR) on improving upper extremity functions and activities of daily living (ADL) in rehabilitation of burned patients. Objective: To evaluate the effectiveness of VR-based rehabilitation in improving upper limb functions and ADL of burned patients. Methods: Forty-two patients with second-degree burn were selected from outpatient clinic in the faculty of physical therapy, Cairo university and randomly distributed into two equal groups. They aged between 20 and 45 years. Group A (VR) received VR-based rehabilitation in addition to conventional rehabilitation as stretching exercises, range of motion (ROM) exercises, strength training for four weeks. Group B (traditional physical therapy) received traditional physiotherapy (Stretching exercises, ROM exercises, strength training) for four weeks. Outcome measures: The patients were assessed with Goniometer to assess the ROM of shoulder, elbow and Hand. Hand dynamometer to assess the hand grip. Arabic quick disabilities of the arm, shoulder and hand (Q- DASH) to assess the degree of the disability of the upper limb. All the assessments are pre-treatment and after four weeks of interventions. Results: There was a significant improving in DASH, hand grip strength and shoulder ROM post-treatment, compared to pre-treatment (P-value ≤ 0.001). There was significant difference between groups in the improvement in DASH, hand grip strength and shoulder ROM at post-treatment. (P-value < 0.01), in favor of group A. Conclusion: virtual reality-based rehabilitation was proven effective on improving upper limb functions and ADL of burned patients.; مقدمة: حروق الطرف العلوي أمر شائع ويؤدي إلى مشاكل جسدية. أثبت العلاج الطبيعي التقليدي فعاليته ولكن لا توجد أبحاث تثبت آثار الواقع الافتراضي على تحسين وظائف الطرف العلوي وأنشطة الحياة اليومية في إعادة تأهيل مرضى الحروق. الغرض: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى فعالية إعادة التأهيل القائم على الواقع الافتراضي في تحسين وظائف الطرف العلوي وأنشطة الحياة اليومية لدى مرضى الحروق. طرق البحث: اشتملت الدراسة على اثنين وأربعين مريضاً مصابين بحروق من الدرجة الثانية من العيادات الخارجية بكلية العلاج الطبيعي - جامعة القاهرة، تراوحت أعمارهم بين العشرين والخامسة والأربعين، وتم تقسيمهم بالتساوي على مجموعتين: الأولى تلقت إعادة تأهيل يعتمد على الواقع الافتراضي بالإضافة إلى برنامج العلاج الطبيعي التقليدي (تمارين تمدديه، تمارين المدى الحركي، تمارين تقوية العضلات) لمدة أربع أسابيع والثانية تلقت برنامج العلاج الطبيعي التقليدي فقط لمدة أربع أسابيع. تم تقییم كلاً منهم من حیث مدى حركة المفصل بجهاز الجونيوميتر وقياس قوة اليد بجهاز الديناموميتر ومقياس إعاقة الذراع والكتف واليد العربي (كويك داش) قبل وبعد أربعة أسابيع من العلاج. النتائج: أظهرت نتائج هذه الدراسة أنه كان هناك تحسن كبير بعد العلاج مع كلا البرنامجين في جميع النتائج. ومع ذلك، كان لدى مجموعة الواقع الافتراضي تحسنًا أعلى في المعالجة، مقارنةً بمجموعة العلاج الطبيعي التقليدي. الخلاصة: أثبتت إعادة التأهيل المعتمدة على الواقع الافتراضي فعاليتها في تحسين وظائف الطرف العلوي وأنشطة الحياة اليومية لمصابي الحروق ER -