TY - BOOK AU - Haitham Mustafa Yusuf Mahmoud, AU - Khadra Mohamed Ali AU - Tarek Ahmed Mohamed Ali AU - Aya Gamal Fawzy Elsayed TI - Immersive versus passive virtual reality on pper limb pain & range of motion In pediatric Burn U1 - 615.82 PY - 2025/// KW - Physical Therapy KW - العلاج الطبيعي KW - Color visual analogue scale KW - Digital goniometer KW - Immersive virtual reality KW - Paediatric burn KW - Passive virtual reality N1 - Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025; Bibliography: pages 68-76; Issues also as CD N2 - Introduction: Worldwide attention for paediatric burns that affect long- term functionality, quality of life. Potential evidence regarding virtual reality (VR) systems also have been studied and shown some promise in procedural pain control and encouraging way for functional exercises, and well-known support mechanisms alongside multimodal therapeutic approaches may reduce overall anxiety, thereby mitigating the experience of pain in the recovery. This research aimed to declare the difference between using immersive virtual reality versus passive virtual reality on pain management, and improvement of joints` mobility in paediatric burn patients. Material and methods: Sixty children with acute upper extremity 2nd degree thermal burn injury. TBSA calculated between 20 to 30 %. Cause of burn were chosen among burn caused by open flames, hot liquids, hot objects, steam or chemical burns. Circumferential burn patients were included in the study after medical stability insurance. Participants were distributed into two equal groups. Each group underwent treatment over 8 weeks (3 sessions per week). Group A underwent immersive virtual reality program combined with a traditional physiotherapy program comprising stretching exercises and splinting. While Group B underwent virtual reality, program combined with a traditional physiotherapy program comprising stretching exercises and splinting. Pain intensity level, upper extremity disabilities, and its joints` range of motion were evaluated before and after the intervention using a Color visual analogue Scale (cVAS), Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand (DASH) and digital goniometer, respectively. Results: Both groups A and B exhibited significant improvements in cVAS scores, DASH and reported upper extremity joints` range of motion scores (p <0.001). However, Group A achieved greater improvements in all measurements compared to Group B (p < 0.001). Conclusion: Both immersive and passive virtual reality effectively modulate pain intensity and upper extremity joints` range of motion during rehabilitation for children with acute upper extremity 2nd degree thermal burn injury; أجريت هذه الدراسة بهدف دراسة مقارنة الواقع الإفتراضي الانغماسي مقابل الواقع اللإفتراضي السلبي لعلاج الألم وتحسن المدي الحركي للطرف العلوي للأطفال في حروق الأطفال، تم اختيار ستين طفلا من كلا الجنسين ممن تعرضوا للحروق من الدرجة الثانية للطرف العلوي بمستشفيات القصر العيني ومستشفي أم المصريين بمحافظتي القاهرة والجيزة- بمصر؛ وذلك في الفترة من يناير إلى أغسطس 2024. تم تقسيم المشاركينإلىمجموعتين؛ المجموعة الأولي فقد تلقت العلاج بالواقع الإفتراضي الإنغماسي بالإضافة للعلاج الطبيعي التقليدي "8-10" دقائق من تمرينات التمدد والمدي الحركي الإيجابي للطرف العلوي بمعدل ثلاث جلسات كل أسبوع على مدى ثمانية أسابيع متتالية، بينما المجموعة الثانية قد تلقت العلاج بالواقع الإفتراضي السلبي بالإضافة للعلاج الطبيعي التقليدي؛ بمعدل ثلاث جلسات كل أسبوع على مدى ثمانية أسابيع متتالية . تم إعطاء شرح كامل لجميع المشاركين الستين لبروتوكول الدراسة كما تم إبلاغ إجراءات التقييم بنموذج الموافقة الذي تم توقيعه من كل مشارك قبل المشاركة في هذه الدراسة . البيانات التي تم الحصول عليها من كلا المجموعتين قبل بدء العلاج، وبعد العلاج فيما يتعلق مقياس الألم البصري الملون، ومقياس مستوى الإعاقة الخاص بالطرف العلوي والكتف واليد، ومقياس الزوايا الرقمي لقياس المدي الحركي للطرف العلوي المصاب "الكتف، الكوع لمدي شهرين وتلي ذلك تحليل إحصائيا تفصيليا. ER -