Heba Hosny Mahmoud Mentawy,

Use of an interactive stretch text content to improve reading comprehension skills among high schools students / استخدام محتوى نصي تفاعلي ممتد لتحسين مهارات الفهم القرائي لدى طلاب المدارس الثانوية by Heba Hosny Mahmoud Mentawy ; Supervised Dr. Zeinab Ali El Nagga, Dr. Mohamed Elsayed EL Naggar. - 216 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (M.Sc)-The Egyptian E-Learning University , 2025.

Bibliography: pages 113-125.

The research aimed to improve reading comprehension skills for high school students. An
interactive stretch text was designed to improve reading comprehension skills for secondary
school students. The design of the research depended on an experimental group who was taught
by using interactive stretch text content and a control group who was taught by the traditional
methods of teaching reading. Both groups were examined by pre-post test before and after the
implementation of using interactive stretch text and the traditional teaching methods. The main
tools of the research were reading comprehension list of skills and subskills, English reading
test and a designed interactive stretch text content. The results of the research found out that
using interactive stretch text content increased students’ focus and interaction with visual
elements. The stretch text content helped the teacher to use different methods and activities
while teaching. Moreover, using stretch text content supported self-learning and gradual
difficulty and enabled students to have immediate feedback for their answers. The researcher
recommended using the interactive stretch text content in all Egyptian governmental schools
and to use this technique to improve reading in training courses. يهدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام محتوى النص التفاعلي لتحسين مهارات فهم القراءة لطلاب المرحلة الثانوية في مصر، اشتملت عينة البحث على طلاب المرحلة الثانوية بمدرسة Weللتكنولوجيا التطبيقية بمدينة الشيخ زايد بمحافظة الجيزة مصر وتم تنفيذه في الفصل الدراسي الثاني من العام الأكاديمي 2024-2025.أظهرت النتائج ارتفاعًا ملحوظًا في درجات المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي لاختبار القراءة في المهارات الأساسية والفرعية مثل التنبؤ والتصور ومعرفه الفكرة الرئيسية للنص وتحليل التفاصيل الفرعية ومعرفه المرادفات والمتضادات كما أن استخدام البيئة الإلكترونية المقترحة باستخدام النص الموسع التفاعلي كان له أثر إيجابي في تنمية مهارات فهم المقروء لدى المجموعة التجريبية. وُجدت فرق داله إحصائيًا بين التطبيق القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي فى مهارات القراءة الرئيسية والمهارات الفرعية، حيث تراوحت قيم مربع إيتا بين (0.872) وتعزي الباحثة هذه النتائج إلى التفاعل مع المحتوى وتنوع الأنشطة واستخدام الوسائل البصرية التفاعلية وتزويد الطلاب بالتغذية الراجعة الفورية مما ادى الى تحسن الانتباه والتركيز. وتوصى الباحثة بأجراء دراسات مشابهة باستخدام تقنيه النص الممتد التفاعلي لتحسين مهارات الكتابة والتحدث فى مراحل تعليميه مختلفة.




Text in English and abstract in Arabic & English.


Educational technology
تكنولوجيا التعليم

Interactive stretch text Reading Comprehension Skills among high school Students النص الممتد التفاعلي مهارات الفهم القرائي

371.33