000 07810namaa2200433 i 4500
003 OSt
005 20250223033036.0
008 230518s2022 ua a frm 000 arand d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _aa-tu---
049 _aإيداع
082 0 4 _a736.409392
_221
092 0 4 _a736.409392
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت
100 0 _aمحمد أبوسيف عبد العظيم خضر،
_eإعداد.
245 1 2 _aالتحف الخشبية العثمانية بعمائر مدينة إستانبول :
_bدراسة أثرية فنية مقارنة /
_c[إعداد] محمد ابوسيف عبد العظيم خضر ؛ إشراف محمد حمزة إسماعيل الحداد، شادية الدسوقي عبدالعزيز كشك.
246 1 5 _aOttoman wooden antiques on the buildings of Istanbul : an archaeological, artistic and comparative study
264 0 _c2022
300 _a899 صفحة :
_bايضاحيات؛
_c30 cm.
_e+ CD
336 _2rda content
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
504 _aببليوجرافيا: صفحات. 823-851.
520 _aعنوان الدراسة ”التحف الخشبية بعمائر مدينة استانبول- دراسة أثرية فنية مقارنة”، واتبعت في دراسة هذا الموضوع المنهج العلمي الذي يعتمد على الوصف والتحليل والمقارنة، لذلك قمت بتقسيم الدراسة إلى مقدمة وتمهيد وثمانية أبواب وخاتمة بالإضافة إلى الملاحق وكتالوج الأشكال واللوحات. المقدمة: وتشتمل على أسباب اختيار الموضوع وأهمية دراسته واشكالية البحث ثم منهج البحث. التمهيد: يتضمن نبذة تاريخية مختصرة عن الدولة السلجوقية وعصر الإمارات التركمانية وتاريخ الدولة العثمانية، وعوامل ازدهار الفن والعمارة في العصر العثمانى، ودور القصر السلطانى والأمراء والوزراء في رعاية الفنون والعمل على تطورها وازدهارها، بالإضافة إلى طوائف الصناع والحرفيين، وبعض رسومهم وتصاويرهم في المخطوطات العثمانية المذوقة بالصور. الباب الأول: يحتوي على الدراسة الوصفية للأبواب بالجوامع والترب والعمائر المدنية. الباب الثاني: يشتمل على الدراسة الوصفية لأبواب المحافل بالجوامع والترب. الباب الثالث: يتضمن الدراسة الوصفية للشبابيك بالجوامع والترب والعمائر المدنية. الباب الرابع: يضم الدراسة الوصفية للدواليب الحائطية في الجوامع والترب والعمائر المدنية. الباب الخامس: يحتوى على الدراسة الوصفية للأسقف والمحافل والمقاصير. الباب السادس: يشتمل على الدراسة الوصفية للكراسي والمنابر وصناديق المصاحف. الباب السابع: يتضمن الدراسة الوصفية للتحف المدنية ذات الصفة المنقولة. الباب الثامن: يضم الدراسة التحليلية وهي كالآتى الفصل الأول: المواد الخام. الفصل الثاني: الشكل العام للتحف الخشبية موضوع الدراسة. الفصل الثالث: الأساليب الصناعية والزخرفية. الفصل الرابع: الأشكال الهندسية الفصل الخامس: الزخارف النباتية. الفصل السادس: النقوش الكتابية الفصل السابع: رسوم الكائنات الحية الفصل الثامن: السحب والأقمار، والبخاريات، والسحب الصينية. الفصل التاسع: العناصر المعمارية. ثم أُختتمت الرسالة بالخاتمة وأهم النتائج ثم الملاحق وقائمة المصادر والمراجع العربية والأجنبية وفهرس الأشكال واللوحات ثم كتالوج الأشكال واللوحات.
520 _a The dissertation, titled “Ottoman wooden antiques on the buildings of Istanbul, An Archaeological, Artistic and Comparative study” follows the scientific methodology that relies on description, analysis, and comparison. Therefore, the study is structured into preface, introduction, eight chapters, a set of conclusions, in addition to supplements and a catalogue of figures and photographs. Preface: comprises the reason behind the selection of this topic, the importance of the study, as well as the problems of the research and the methodology followed. Introduction: offers a concise historical introduction on the Seljuq State, the State of Turkuman principalities, as well as the Ottoman Empire. It also examines the factors that led to the prosperity of arts and architecture in the Ottoman period, the role played by the sultanic Court, the princes, and the viziers in sponsoring the arts and working on their development and flourishing. Additionally, it investigates the role that arts and crafts guilds undertook, as well as some of their illustrations and paintings in the illuminated Ottoman manuscripts. Chapter one: contains a descriptive study of the doors belonging to mosques, tombs, and civil buildings. Chapter two: contains a descriptive study of the doors belonging to mahfilsIn mosques and tombs. Chapter three: comprises a descriptive study of the windows of the mosques, tombs, and civil buildings. Chapter four: contains a descriptive study of the wall closets in mosques, tombs, and civil buildings. Chapter five: includes a descriptive study of ceilings, mahfils, and wooden screens (maqsuras). Chapter Six: contains a descriptive study of chairs, minbars, andQur’an boxes. Chapter Seven: contains a descriptive study of portable civil objects. Chapter eight: contains the analytical study, which runs as follows: Section one: raw materials. Section two: shapes of the analyzed wooden objects. Section three: formative and decorative techniques. Section four: geometric patterns. Section five: vegetal decorations. Section Six: inscriptions. Section Seven: figural paintings. Section Eight: the decorative elements called the Chintimai, the medallions (bukhariyyat), and Chinese clouds. Section Nine: Architectural elements. The study is sealed with conclusions that contain the most important results, followed by supplements, lists of bibliography and illustrations, as well as catalogues.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالتحف
_21
_zاستانبول
653 _aالسلاطين.
_aاستانبول.
_aالجوامع.
700 0 _aمحمد حمزة إسماعيل الحداد.
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aشادية الدسوقي عبدالعزيز كشك.
_eمشرف أطروحة.
856 _uhttp://172.23.153.220/th.pdf
900 _b01-01-2022
_cشادية الدسوقي عبدالعزيز كشك.
_cمحمد حمزة إسماعيل الحداد.
_dعبد العزيز صلاح.
_dجمال صفوت سيد.
_Uجامعة القاهرة.
_Fكلية الآثار.
_Dقسم الآثار الإسلامية.
905 _aMohamady
_eNadia
942 _cTH
_2ddc
999 _c162568
_d162568