000 06537namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033212.0
008 231128s2022 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a 610.7368
_221
092 _a 610.7368
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.17.07.Ph.D.2022.Na.C
100 0 _aNaema Omer Mahmoud Mohamed,
_epreparation.
245 1 0 _aCreating opportunities for personal empowerment (COPE) program on improving life skills and social self- efficacy among nursing students /
_cby Naema Omer Mahmoud Mohamed ; advisors Dr. Enayat Abd El Wahab, Dr. Mona Yahia El Rakhawy, Dr. Sayeda Mohamed Mohamed.
246 1 5 _aتأثير برنامج ابتكار فرص للتمكين الشخصي على تحسين المهارات الحياتية والكفاءة الذاتية الاجتماعية لدى طلاب كلية التمريض
264 0 _c2022.
300 _a179 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rdacontent
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2022.
504 _aBibliography: pages 158-178.
520 _aBackground: First year nursing students face some certain social issues and undergo a lot of pressure from studies. Negligence in settling the problem, on the one hand, and too much stress gripping students, on the other hand, obviously leads to a situation in which they show more intensely vulnerable to various tensions, compared with other segments of society. Aim: To evaluate the effectiveness of Creating Opportunities for Personal Empowerment (COPE) nursing program on improving life skills and social self-efficacy among nursing students. Setting: Faculty of Nursing, Cairo University. Design: A quasiexperimental design was utilized in this study. Sample: A systematic random sample of 50 students aged between 18-20 years old were divided randomly into two groups, study (25 students) and control (25 students). Tools: Socio-Demographic Data Sheet, Social Self- Efficacy Expectation Scale and Life Skills Assessment Scale. Results: There were statistical significant correlations between total score of personal characteristics and social self-efficacy and life skills among the first year nursing students. There were highly statistical significant correlations between social self-efficacy and life skills of the study group than the control group. Conclusion: The study concluded that, the COPE nursing program proved that, it is highly effective on improving social self-efficacy and slightly effective on improving life skills among the first year nursing students. This study recommended that, nursing curricula should prepare nursing students by creating continuous educational opportunities to empower them in enhancing their social selfefficacy and life skills needed for their professional roles and to overcome their potential career barriers.
520 _aالخلفية: يواجه طلاب التمريض في السنة الأولى بعض المشكلات الاجتماعية ويتعرضون للكثير منها من ضغط الدراسة والإهمال في حل المشكلة من ناحية أيضاً من ناحية أخرى، من الواضح أن الكثير من التوتر الذي يجتاح الطلاب يؤدي إلى موقف يمكن فيه ويظهرون أنهم أكثر عرضة لمختلف التوترات، مقارنة بشرائح أخرى من المجتمع مجتمع. الهدف: تقييم فعالية خلق الفرص للأفراد برنامج التمريض التمكين (COPE) في تحسين المهارات الحياتية والكفاءة الذاتية الاجتماعية بين طلاب التمريض. المكان: كلية التمريض جامعة القاهرة. التصميم: شبه تجريبي تم استخدام التصميم في هذه الدراسة. العينة: عينة عشوائية نظامية مكونة من 50 فرداً تم تقسيم الطلاب الذين تتراوح أعمارهم بين 18-20 سنة بشكل عشوائي إلى مجموعتين، الدراسة (25 الطلاب) والسيطرة (25 طالبا). الأدوات: ورقة البيانات الاجتماعية الديموغرافية، والتحليل الذاتي الاجتماعي مقياس توقعات الكفاءة ومقياس تقييم المهارات الحياتية. النتائج: كانت هناك وجود ارتباطات ذات دلالة إحصائية بين الدرجة الكلية للخصائص الشخصية والاجتماعية الكفاءة الذاتية والمهارات الحياتية لدى طلاب السنة الأولى تمريض. كانت هناك للغاية وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية الاجتماعية والمهارات الحياتية للدراسة المجموعة من المجموعة الضابطة. الخلاصة: خلصت الدراسة إلى أن COPE التمريض أثبت البرنامج أنه فعال للغاية في تحسين الكفاءة الذاتية الاجتماعية وبشكل طفيف فاعلية في تحسين المهارات الحياتية لدى طلاب السنة الأولى تمريض. هذه الدراسة وأوصى بضرورة إعداد مناهج التمريض لطلاب التمريض من خلال إنشاء توفير فرص التعليم المستمر لتمكينهم من تعزيز كفاءتهم الذاتية الاجتماعية والمهارات الحياتية اللازمة لأدوارهم المهنية والتغلب على إمكاناتهم الحواجز المهنية.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aPsychiatric nursing.
653 0 _aFirst year nursing students
_aCOPE nursing program
_alife skills
_asocial selfefficacy
700 0 _aEnayat Abd El Wahab,
_ethesis advisor.
700 0 _aMona Yahia El Rakhawy,
_ethesis advisor.
700 0 _aSayeda Mohamed Mohamed,
_ethesis advisor.
856 _uhttp://172.23.153.220/th.pdf
900 _b01-01-2022
_cEnayat Abd El Wahab
_cMona Yahia El Rakhawy
_cSayeda Mohamed Mohamed
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of Psychiatric Mental Health Nursing
905 _aAsmaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c165832
_d165832