000 10412namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033239.0
008 240513s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _aps-----
049 _aايداع
082 0 4 _a331.11
092 _a331.11
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01 16 04 Ph.D 2023 ان.ا
100 0 _aانيسة عبد الحفيظ محمد البصال،
_eإعداد.
245 1 0 _a أثر الأستثمار في رأس المال البشري على النمو الاقتصادي في دولة جنوب افريقيا منذ عام 1994 /
_cمقدم من أنيسة عبدالحفيظ محمد البصال؛ إشراف د.سماح سيد أحمد المرسي، د.ندى ناجي طه.
246 1 5 _aThe impact of investing in human capital On economic growth in South Africa since 1994
264 0 _c2023.
300 _a214صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 203-214.
520 _aيتلخص مفهوم رأس المال البشري في المهارات والمعارف التي يكتسبها الأفراد وهذا الشكل من رأس المال ناتج عن استثمار مخطط، وهذه الفكرة هي التي قادت "تيودر شولتز" إلي فكرة الاستثمار في تعليم وصحتهم ومهارتهم، حيث يحقق الاستثمار في رأس المال البشري مجموعة من المكاسب والعوائد الشخصية والاجتماعية تتمثل في ارتفاع مستوي انتاجيتهم في سوق العمل، ومن ثم مستوي دخلهم الشخصية، اما العوائد الاجتماعية ترتبط بقدرة المجتمعات التي تضع الاستثمار في البشر في مقدمة أولوياتها علي تحقيق نمو اقتصادي مرتفع ومستدام، وتوزيع الدخل علي نحو يتسم بالعدالة وبما يساهم في الحد من الفقر وتحقيق الأهداف الاقتصادية والاجتماعية لعملية التنمية المستدامة. ولتحقيق الهدف اعتمدت الدراسة على أداة التحليل القياسي من خلال استخدام طريقة المربعات الصغرى العادية Ordinary Least Squares Regression (OLS) القياسي لقياس أثر الاستثمار في رأس المال البشري على النمو الاقتصادي لدولة جنوب إفريقيا منذ عام 1994م. قسمت الدراسة إلى أربعة فصول، تناول الفصل الأول أهم نظريات ونماذج الاستثمار في رأس المال البشري في المبحث الأول، مع دراسة الأدبيات التطبيقية لرأس المال البشري علي النمو الاقتصادي في المبحث الثاني. بينما تناول الفصل الثاني سياسات الاقتصاد الكلي وتحليل الهيكل الاقتصادي في جنوب افريقيا منذ عام 1994م من خلال مبحثين عرض المبحث الأول أهم سياسات وتطور الاقتصاد الكلي في جنوب افريقيا منذ عام 1994م، ثم عرض للأهم نتائج تلك السياسات في المبحث الثاني. وتناول الفصل الثالث تطور مؤشرات الاستثمار في رأس المال البشري (تعليم - صحة) في جنوب افريقيا منذ عام 1994، من خلال مبحثين تناول المبحث الأول أهم ملامح تطور وسياسات نظام التعليم في جنوب افريقيا منذ عام 1994م وعرض لأهم تطور وسياسات مؤشرات قطاع الصحة في جنوب افريقيا في تلك الفترة. بينما تناول الفصل الرابع والأخير قياس أثر الاستثمار في رأس المال البشري على النمو الاقتصادي في دولة جنوب افريقيا منذ عام 1994م، كدراسة تحليله لأهم مؤشرات قطاع (التعليم – الصحة)، وذلك من خلال أربعة مباحث عرض المبحث الأول نماذج القياس، وعرض المبحث الثاني تحليل البيانات المستخدمة وتوصيف النموذج في جنوب افريقيا، وعرض المبحث الثالث اختبارات ونتائج القياس، ثم عرض المبحث الرابع أهم تحديات التي تواجه الاستثمار في رأس المال البشري في دولة جنوب افريقيا وسبل علاجها. قد توصلت الدارسة إلى أن المتغيرات المستقلة قد تؤثر بالنمو الاقتصادي منها متغيرات تأخذ شكل علاقة أحادية الاتجاه بينها وبين النمو الاقتصادي وهما: (متغير الانفاق الحكومي على التعليم - متغير الالتحاق بالتعليم الثانوي (GEE-SEP) ، وعلاقة ثنائية الاتجاه بين: (متغير العمر المتوقع عند الميلاد( (LEB - متغير النمو الاقتصادي)، بينما لا توجد علاقة بين متغير معدل الالتحاق بالتعليم العالي ومعدل الالتحاق بالتعليم الابتدائي وبين النمو الاقتصادي (GDP)، في حين أن المتغير التابع (GDP) لا يتسبب في هذه التغيرات وذلك في المدى القصير، وهذا دليل على وجود أثر إيجابي للاستثمار في رأس المال البشري في قطاع: (التعليم - الصحة) وهذه النتائج تتفق مع نظريات النمو الداخلي.
520 _aThe concept of human capital is summed up in the skills and knowledge that individuals acquire, and this form of capital results from planned investment. This idea is what led Theodor Schultz to the idea of investing in their education, health, and skills, as investment in human capital achieves a set of personal gains and returns. The social returns are represented by the high level of their productivity in the labor market, and then the level of their personal income. As for the social returns, they are linked to the ability of societies that place investment in people at the top of their priorities to achieve high and sustainable economic growth, and to distribute income in a manner characterized by justice and in a way that contributes to reducing poverty and achieving Economic and social goals of t The third chapter witnesses the beginning of investment in human capital (education - health) in South Africa since 1994, through two sections. The first section is the most important features of technology and policies of the education system in South Africa since 1994, famous for their trends and policies of health sector indicators in South Africa in that period. The fourth and final chapter of measuring investment in human capital on economic growth in the state of South Africa since 1994, as a study of its analysis of the most important sector indicators (education - health), through four sections. The first section presents measurement models, the second section analyzes the data, the model used and specifications. In South Africa, the third section covers liquidity and measurement results. Then the section presents the most important challenges facing investment in human capital in the country of South Africa and ways to address them. He sustainable development process. To achieve the aim of the study, the study relied on a standard analysis tool using the Ordinary Least Squares (OLS) regression method to measure the impact of investment in human capital on economic growth in South Africa since 1994. The study was divided into four chapters. The first chapter dealt with the most important theories and models of investment in human capital in the first section, with a study of the applied literature on human capital on economic growth in the second section. While the second chapter dealt with macroeconomic policies and analysis of the economic structure in South Africa since 1994 through two sections, the first section presented the most important macroeconomic and development policies in South Africa since 1994, and then presented the most important results of those policies in the second section. The study concluded that independent variables may affect economic growth, including variables that take the form of a unidirectional relationship between them and economic growth, which are: (the variable of government spending on education - the variable of enrollment in secondary education (GEE-SEP), and the existence of a bidirectional relationship between: (The variable life expectancy at birth (LEB - economic growth variable), while there is no relationship between the variable of the rate of enrollment in higher education, the rate of enrollment in primary education and economic growth (GDP), while the dependent variable (GDP) does not cause this Changes in the short term, and this is evidence of the positive impact of investment in human capital in the sector: (education - health). These results are consistent with theories of internal growth.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالقوى العاملة
_2qrmak
_xاستثمار
653 0 _aرأس المال البشري
_aجنوب إفريقيا
_aالتعليم
700 0 _aسماح سيد أحمد المرسي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aندى ناجي طه
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cسماح سيد أحمد المرسي
_cندى ناجي طه
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات الافريقية العليا
_Dقسم السياسة والاقتصاد
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166928