| 000 | 08603namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250223033248.0 | ||
| 008 | 240612s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a070.41 |
| 092 |
_a070.41 _221 |
||
| 097 | _aمــــاجستير | ||
| 099 | _aCai01 15.02.M.Sc 2023 حن.م | ||
| 100 | 0 |
_aحنان محمد حسين حامد، _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aمهارات الصحفي الخاصة بالتعامل مع البيانات الكمية والإحصائيات وعلاقتها بمقروئية المادة الصحفية / _c إعداد حنان محمد حسين حامد؛ إشراف أ.د ليـلى عبد المجيـد. |
| 246 | 1 | 5 | _aournalist’s Skills in Dealing with Quantitative Data and Statistics and Their Impact on the Readability of Newspapers Article |
| 264 | 0 | _c2023. | |
| 300 |
_a 247ورقة : _b إيضاحيات ؛ _c30 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. | ||
| 504 | _a ببليوجرافيا: اوراق 225-247. | ||
| 520 | _aهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مهارات الصحفي في التعامل مع البيانات الكمية والاحصائية وتناول هذه البيانات في المواد الصحفية الخاصة به ومدى تأثير الخلفية التدريبية في قدرته في التعامل مع هذه البيانات، بالإضافة إلى قدرته على تقديم هذا النوع من المواد الصحفية وتبسيطها للقارئ ومدى تأثير هذه القدرة على فهم القارئ لها. استندت الدراسة في إطارها النظري على نظرية اكتساب المهارات. وتحقيقًا للهدف الرئيسي للدراسة، تم إعداد استبيان ميداني للجمهور لرصد فهمهم للمواد التي تحتوي على بيانات كمية واحصائية ومدى مداومتهم على قراءتها ومعرفة أسباب إقبالهم أو نفورهم من هذه المواد، بالإضافة إلى إعداد استبيان للقائم بالاتصال لمعرفة خلفيته التدريبية المتعلقة بالتعامل مع الأرقام والإحصائيات، والعلاقة بين هذه الخلفية بعملهم في الأقسام المتخصصة بجانب مدى عمق تناولهم لهذه البيانات، هل هي عن طريق الرصد فقط، أم يتم بناء قصص ومحتوى صحفي خاص بهم من خلالها. ولمعرفة مدى قدرة القائم بالاتصال على فهم وتفسير البيانات الكمية والإحصائيات، تم إعداد اختبار للمهارات الحسابية عن طريق الاستعانة بنماذج من مؤسسات ومواقع المتخصصة ودراسات سابقة التي تقيس المهارات الحسابية وكيفية الاستفادة منها في العالم الحقيقي. وكشفت عن النتائج إلى أن النسبة الأكبر من عينة الجمهور لا تتجاهل المواد التي تحتوي على مواد إحصائية وأرقام ولكنهم لا يداومون على قراءتها وذلك لشعور أكثر من نصفهم بمشاعر سلبية عند قراءة هذا النوع من المواد الصحفية. كما أشارت النتائج إلى أهمية الإنفوجراف والرسوم التوضيحية لما لهم من دور في تبسيط المعلومات وايضاحها. وفيما يتعلق بالقائم بالاتصال، أظهرت النتائج عدم معرفة حوالي ثلث العينة بمصطلح المهارات الأساسية. وبالرغم من انتشار البيانات الكمية في معظم الموضوعات الصحفية في قسميها الرياضي والاقتصادي، بحسب النتائج، إلا أن هذا الانتشار نابع من رصد البيانات ونقلها فقط ولكن القائم بالاتصال لا يعمل على بناء قصة صحفية أو موضوع صحفي من البيانات الخام التي قد يجدها الوثائق والأرشيف. ونوهت نتائج الاختبار عن أهمية اهتمام المؤسسات الصحفية والنقابات المعنية بتقديم دورات تدريبية عن الاستدلال العددي واستراتيجيات حل المشكلات حيث جاءت قدرة القائم بالاتصال في العينة على التعامل مع البيانات العددية وتفسيرها في منحنى منخفض ومتوسط. وأوضحت النتائج عدم قدرة حوالي سدس العينة على حل المشكلات. | ||
| 520 | _aThis study aimed to identify the skills of journalists in dealing with quantitative data and statistics and incorporating these data into their news articles, as well as the influence of their educational background on their ability to handle such data. It also examined their ability to present and simplify this type of journalistic material for readers and the impact of this ability on readers' understanding. The study was theoretically grounded in the theory of skill acquisition. To achieve the main objective of the study, a field questionnaire was prepared for the public to assess their understanding of materials containing quantitative and statistical data, their frequency of reading such materials, and the reasons for their interest or aversion to them. Additionally, a questionnaire was prepared for journalists to determine their educational background related to dealing with numbers and statistics, and the relationship between this background and their work in specialized departments, as well as the depth of their engagement with such data, whether it is through mere monitoring or building journalistic stories and content based on them. To assess the communication professionals' ability to understand and interpret quantitative and statistical data, a test of arithmetic skills was conducted, utilizing models from specialized institutions, websites, and previous studies that measure arithmetic skills and their real-world application. The results revealed that the majority of the sampled audience does not ignore materials containing statistical data and numbers, but they do not consistently read them due to negative feelings experienced by more than half of them when reading this type of journalistic material. The results also emphasized the importance of infographics and visual illustrations in simplifying and clarifying information. Regarding the communication professionals, the results indicated that about one-third of the sample was unfamiliar with the term "basic skills." Despite the prevalence of quantitative data in most journalistic topics, particularly in sports and economics sections, the results indicated that this prevalence was primarily limited to data monitoring and dissemination. Communication professionals were not actively involved in building news stories or journalistic pieces from the raw data found in documents and archives. The test results highlighted the importance of journalism institutions and relevant associations providing training courses on numerical inference and problem-solving strategies. The communication professionals' ability in the sample to deal with numerical data and interpret it was found to be low to moderate. Furthermore, the results revealed that about one-sixth of the sample lacked problem-solving skills. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية. | ||
| 650 | 7 |
_aالصحافة _2qrmak _xتحرير |
|
| 650 | 7 |
_aالصحافة _2qrmak _xالتحرير الآلى |
|
| 653 | 0 |
_aصحافة البيانات _aالأرقام والاحصائيات _aمهارات القائم |
|
| 700 | 0 |
_aليـلى عبد المجيـد _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-01-2023 _cليـلى عبد المجيـد _dمحرز غالى _dماجد إبراهيم عثمان _Uجامعة القاهرة _Fكلية الاعلام _Dقسم الصحافة |
||
| 905 |
_aNadia _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c167468 | ||