000 08603namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033248.0
008 240612s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a070.41
092 _a070.41
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01 15.02.M.Sc 2023 حن.م
100 0 _aحنان محمد حسين حامد،
_eإعداد.
245 1 0 _aمهارات الصحفي الخاصة بالتعامل مع البيانات الكمية والإحصائيات وعلاقتها بمقروئية المادة الصحفية /
_c إعداد حنان محمد حسين حامد؛ إشراف أ.د ليـلى عبد المجيـد.
246 1 5 _aournalist’s Skills in Dealing with Quantitative Data and Statistics and Their Impact on the Readability of Newspapers Article
264 0 _c2023.
300 _a 247ورقة :
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: اوراق 225-247.
520 _aهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مهارات الصحفي في التعامل مع البيانات الكمية والاحصائية وتناول هذه البيانات في المواد الصحفية الخاصة به ومدى تأثير الخلفية التدريبية في قدرته في التعامل مع هذه البيانات، بالإضافة إلى قدرته على تقديم هذا النوع من المواد الصحفية وتبسيطها للقارئ ومدى تأثير هذه القدرة على فهم القارئ لها. استندت الدراسة في إطارها النظري على نظرية اكتساب المهارات. وتحقيقًا للهدف الرئيسي للدراسة، تم إعداد استبيان ميداني للجمهور لرصد فهمهم للمواد التي تحتوي على بيانات كمية واحصائية ومدى مداومتهم على قراءتها ومعرفة أسباب إقبالهم أو نفورهم من هذه المواد، بالإضافة إلى إعداد استبيان للقائم بالاتصال لمعرفة خلفيته التدريبية المتعلقة بالتعامل مع الأرقام والإحصائيات، والعلاقة بين هذه الخلفية بعملهم في الأقسام المتخصصة بجانب مدى عمق تناولهم لهذه البيانات، هل هي عن طريق الرصد فقط، أم يتم بناء قصص ومحتوى صحفي خاص بهم من خلالها. ولمعرفة مدى قدرة القائم بالاتصال على فهم وتفسير البيانات الكمية والإحصائيات، تم إعداد اختبار للمهارات الحسابية عن طريق الاستعانة بنماذج من مؤسسات ومواقع المتخصصة ودراسات سابقة التي تقيس المهارات الحسابية وكيفية الاستفادة منها في العالم الحقيقي. وكشفت عن النتائج إلى أن النسبة الأكبر من عينة الجمهور لا تتجاهل المواد التي تحتوي على مواد إحصائية وأرقام ولكنهم لا يداومون على قراءتها وذلك لشعور أكثر من نصفهم بمشاعر سلبية عند قراءة هذا النوع من المواد الصحفية. كما أشارت النتائج إلى أهمية الإنفوجراف والرسوم التوضيحية لما لهم من دور في تبسيط المعلومات وايضاحها. وفيما يتعلق بالقائم بالاتصال، أظهرت النتائج عدم معرفة حوالي ثلث العينة بمصطلح المهارات الأساسية. وبالرغم من انتشار البيانات الكمية في معظم الموضوعات الصحفية في قسميها الرياضي والاقتصادي، بحسب النتائج، إلا أن هذا الانتشار نابع من رصد البيانات ونقلها فقط ولكن القائم بالاتصال لا يعمل على بناء قصة صحفية أو موضوع صحفي من البيانات الخام التي قد يجدها الوثائق والأرشيف. ونوهت نتائج الاختبار عن أهمية اهتمام المؤسسات الصحفية والنقابات المعنية بتقديم دورات تدريبية عن الاستدلال العددي واستراتيجيات حل المشكلات حيث جاءت قدرة القائم بالاتصال في العينة على التعامل مع البيانات العددية وتفسيرها في منحنى منخفض ومتوسط. وأوضحت النتائج عدم قدرة حوالي سدس العينة على حل المشكلات.
520 _aThis study aimed to identify the skills of journalists in dealing with quantitative data and statistics and incorporating these data into their news articles, as well as the influence of their educational background on their ability to handle such data. It also examined their ability to present and simplify this type of journalistic material for readers and the impact of this ability on readers' understanding. The study was theoretically grounded in the theory of skill acquisition. To achieve the main objective of the study, a field questionnaire was prepared for the public to assess their understanding of materials containing quantitative and statistical data, their frequency of reading such materials, and the reasons for their interest or aversion to them. Additionally, a questionnaire was prepared for journalists to determine their educational background related to dealing with numbers and statistics, and the relationship between this background and their work in specialized departments, as well as the depth of their engagement with such data, whether it is through mere monitoring or building journalistic stories and content based on them. To assess the communication professionals' ability to understand and interpret quantitative and statistical data, a test of arithmetic skills was conducted, utilizing models from specialized institutions, websites, and previous studies that measure arithmetic skills and their real-world application. The results revealed that the majority of the sampled audience does not ignore materials containing statistical data and numbers, but they do not consistently read them due to negative feelings experienced by more than half of them when reading this type of journalistic material. The results also emphasized the importance of infographics and visual illustrations in simplifying and clarifying information. Regarding the communication professionals, the results indicated that about one-third of the sample was unfamiliar with the term "basic skills." Despite the prevalence of quantitative data in most journalistic topics, particularly in sports and economics sections, the results indicated that this prevalence was primarily limited to data monitoring and dissemination. Communication professionals were not actively involved in building news stories or journalistic pieces from the raw data found in documents and archives. The test results highlighted the importance of journalism institutions and relevant associations providing training courses on numerical inference and problem-solving strategies. The communication professionals' ability in the sample to deal with numerical data and interpret it was found to be low to moderate. Furthermore, the results revealed that about one-sixth of the sample lacked problem-solving skills.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالصحافة
_2qrmak
_xتحرير
650 7 _aالصحافة
_2qrmak
_xالتحرير الآلى
653 0 _aصحافة البيانات
_aالأرقام والاحصائيات
_aمهارات القائم
700 0 _aليـلى عبد المجيـد
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cليـلى عبد المجيـد
_dمحرز غالى
_dماجد إبراهيم عثمان
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاعلام
_Dقسم الصحافة
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c167468