000 09711namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250223033334.0
008 241202s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aايداع
082 0 4 _a302.2310956083
092 _a302.2310956083
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.15.01.Ph.D.2023.هد.د
100 0 _aهدى طه يوسف يوسف الشاذلي ،
_eإعداد.
245 1 2 _aالدراما الموجهة للأطفال عبر المنصات الإعلامية الرقمية وانعكاسها على معارف وقيم الطفل العربي. /
_c إعــــــــــــداد هدى طه يوسف يوسف الشاذلي ؛ اشراف ا.د.محمد محمود المرسي.
246 1 5 _aDrama directed to children through digital media platforms and its reflection on Arab child’s knowledge and values
264 0 _c2023.
300 _a 369ورقة :
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a. ببليوجرافيا: اوارق 296-331.
520 _aاستهدفت الدراسة تحديد العلاقة بين تعرض الطفل العربي للدراما الموجهة له عبر منصات الإعلام الرقمي واكتسابه للمعارف والقيم، وذلك من خلال تحليل المضامين الدرامية الموجهة للأطفال عبر تلك المنصات من حيث الأساليب المستخدمة لجذب الأطفال وما تقدمه من قضايا ومعارف وقيم، كما رصدت الدراسة أنماط مشاهدة الطفل العربي للدراما الموجهة له عبر تلك المنصات واحتياجاته والإشباعات المتحققة من ذلك الاستخدام، بالإضافة إلى معرفة الإستراتيجيات التي يستخدمها أولياء الأمور في التفاعل مع أطفالهم عند التعرض للمضامين الدرامية الموجهة لهم عبر منصات الإعلام الرقمي. وقد اعتمدت الدراسة على كل من نظرية الغرس الثقافي ونظرية الوساطة الأبوية ونموذج MAIN المطور لنظرية الاستخدامات والإشباعات. وتكونت العينة التحليلية من 82 عملًا دراميًّا من منصة شاهد VIP وNetflix وDisney+ وOSN+، كما اعتمدت الدراسة على استمارة استبيان تم تطبيقها على 201 من أولياء الأمور الذين يشتركون في تلك المنصات، ووُزعت استمارة استبيان أخرى على أطفالهم الذين تتراوح أعمارهم من 10-14 سنة بواقع 201 طفل، كما تم إجراء مقابلات متعمقة مع 23 خبيرًا في مجال الإعلام الرقمي والقائمين على إنتاج الدراما الموجهة للطفل وأطباء نفسيين وأساتذة إعلام الطفل وعلم نفس وتربية الأطفال. وأشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ: وقد انتهت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها تراجع تناول المعارف الخاصة بالعلوم الاجتماعية والطبيعية والتطبيقية والشرعية، أما على مستوى القيم فقد حصلت القيم الاجتماعية على الترتيب الأول يليها القيم الشخصية، ثم القيم الجمالية، تليها القيم السياسية، في حين تراجعت القيم الدينية والاقتصادية. ومن جانب آخر كان العنف الجسدي واللفظي والسرقة والممارسات الجنسية والشذوذ من أبرز السلوكيات السلبية التي تضمنتها الأعمال الدرامية الموجهة للأطفال. كما انتهت الدراسة الميدانية إلى أن غالبية أولياء الأمور يرون أن أطفالهم يكتسبون المعارف والقيم من دراما المنصات، بينما أكد ما يقرب من نصف عينة الدراسة أنهم ألغوا اشتراكهم بإحدى المنصات، وكان السبب الرئيسي لذلك هو التجاوز الأخلاقي وعدم مناسبتها لثقافتهم ومعتقداتهم. وقد اتضح أن المنصات التي يشترك بها أولياء الأمور تشبع احتياجات أطفالهم وتؤثر على كثافة تعرضهم لها لما يتوافر فيها من عناصر الإبهار المتنوعة، بينما أظهرت النتائج أن كثافة تعرضهم لهذه الدراما لا تؤثر على معارفهم وقيمهم؛ وذلك لوجود متغيرات وسيطة، كما انتهت الدراسة إلى أن إستراتيجية الوساطة الأبوية النشطة هي الأسلوب الأمثل لاكتساب الأطفال سلوكيات الاستخدام الآمن لهذه المنصات، ومن جانب آخر تبين غياب وعي المنتجين وأصحاب القرار بأهمية الأعمال الدرامية الموجهة للأطفال، فغالبية المنتجين يخافون من المخاطرة ويفضلون الربح المادي السهل والكبير عن إنتاج محتوى هادف للطفل.
520 _a The purpose of this study was to examine the relationship between children's exposure to drama directed to them through digital media platforms and their acquisition of knowledge and values, by analyzing the dramatic contents in terms of the methods used to attract children, besides the issues, knowledge and values that are presented through these platforms. The study also monitored the patterns of Arab children’s viewing of drama customized for them through these platforms. the study also examined the children’s needs and the types of satisfactions achieved from that use, in addition to knowing the strategies that parents use in interacting with their children when exposed to dramatic content on Video-on-Demand platforms. The study relied on cultivation theory, parental mediation theory, and MAIN model. The content analysis sample consisted of 82 drama series and movies directed to children through Shahid VIP, Netflix, Disney+, and OSN+ platforms. The study also relied on a questionnaire form that was applied to 201 parents who subscribe to Video-on-Demand platforms, and another questionnaire form was distributed to their children aged between 10-14 years. The researcher also conducted In-depth interviews with 23 experts in the field of digital media, those responsible for producing child-directed drama, psychiatrists, and professors of child media, psychology, and parenting. Results indicated that: The study concluded with a set of results, as our content analysis shows the shortage of knowledge related to the social, natural, applied, and Sharia sciences included in drama that is customized for children. In terms of values; social values ranked first, followed by personal values, then aesthetic values, followed by political values, while religious and economic values declined. On the other hand, physical and verbal violence, theft, sexual practices, and homosexuality were among the most prominent negative behaviors included in the content analysis sample. While the field study shows that the majority of parents believe that their children acquire knowledge and values from Video-on-Demand platforms, on the other hand nearly half of respondents confirmed that they canceled their subscription to one of the platforms; and the main reason for that was moral transgression and its incompatibility with their culture and beliefs. The results also confirm that Video-on-Demand platforms satisfy the needs of the children and affect the intensity of their exposure because of the various dazzling and attractive elements available in these platforms, while the intensity of their exposure to this drama does not affect their knowledge and values due to the presence of mediating variables. The study also concluded that the active parental mediation strategy is the ideal method for children to acquire behaviors of using these platforms safely. On the other hand, it revealed the lack of awareness of producers and decision-makers about the importance of drama directed to children, besides the majority of producers are afraid of taking risks and prefer easy and large financial profits than Creating Purposeful Content customized for children.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aوسائل الاعلام
_2qrmak
_xالاطفال
_zالعالم العربى
653 0 _aالدراما الموجهة للأطفال
_aالمنصات الإعلامية الرقمية،
_aأنماط الاستخدام
700 0 _aمحمد محمود المرسي
_eمشرف أطروحة.
900 _b 13/12/2023
_cمحمد محمود المرسي
_dحسن عماد مكاوي
_dحازم أنور محمد البنا
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاعلام
_Dقسم الإذاعة والتليفزيون
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169161