000 08082namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033346.0
008 241215s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
049 _aايداع
082 0 4 _a658.0962
092 _a658.0962
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.18.06.Ph.D.2024.عا.د
100 0 _aعادل إبراهيم الدسوقي عيد ،
_eإعداد.
245 1 0 _aدور انظمة التمويل الحديثة في تحقيق كفاءة مشروعات الموانئ البحرية المصرية :
_b(مع التطبيق على قطاع الحاويات المصرية) /
_cمقدمة من الباحث عادل إبراهيم الدسوقي عيد ؛ تحت اشراف أ.د. أحمد حسن يوسف، أ.د. سعيد عبد العزيز علي.
246 1 5 _aThe Role of Modern Financing Systems in Achieving the Efficiency of Egyptian Seaport Projects.
_b(With Application to the Egyptian Container Sector)
264 0 _c2024
300 _a246 ورقة:
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: اوراق233-236.
520 _aهدفت هذه الرسالة إلى توضيح الدور الذي يمكن أن تلعبه أنظمة التمويل الحديثة بمشاركة القطاع الخاص في تحقيق وتحسين الكفاءة التشغيلية والمالية في قطاع محطات تداول الحاويات بالموانئ المصرية وذلك من خلال دراسة أشكال مشاركة القطاع الخاص (PPP)، التجارب الدولية في تطبيقات أنظمة التمويل الحديثة والدروس المستفادة، الملامح الرئيسية لقطاع محطات تداول الحاويات بالموانئ مؤشرات الأداء التاريخية والتشغيلية والمالية في محطات تداول الحاويات بالموانئ ومقارنتها. اعتمدت الدراسة على المنهج العلمي التجريبي وهذا المنهج يجمع بين كل من المنهج الاستقرائي والاستنباطي في شكل تكاملي وبما يسمح بالاستفادة من النتائج والتوصيات التي سوف تصل إليها الدراسة والمنهج الوصف التحليلي في اختبار التساؤلات البحثية للدراسة وفروضها والذي يعتبر بمثابة مظلة واسعة ومرنة تتضمن عددًا من المناهج والأساليب الفرعية ومن أهداف الأسلوب الوصفي التحليلي الكشف وجمع معلومات حقيقية ومفصلة تحليل البيانات وتفسيرها، وتحديد المشكلات الموجودة والاستفادة من آراء الآخرين وخبراتهم في وضع تصور وخطط مستقبلية لاتخاذ القرارات المناسبة وكانت متغيرات الدراسة من جانب المدخلات لحساب المؤشرات التشغيلية ( طول الرصيف متر – مساحة المحطة متر مربع – عدد أوناش المحطة) ومن جانب المخرجات تتمثل في (أعداد الحاويات المتداولة – إنجاز المحطة/ يوم – إنتاجية المتر رصيف/سنوي – إنتاجية المتر مربع / سنوي – إنتاجية الونش/سنويا – إنتاجية الونش/ساعة)، وقد قام الباحث باستخدام اختبار ت لعينتين مستقلتين(T test)، واختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه ANOVA لاختبارات فروض الدراسة وتوصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من 0.05، كما تم استخدام أسلوب المقارنات البعدية Post Hoc Comparisons)) باستخدام اختبار توكى Tukey’s HSD Test وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي من شأنها زيادة الكفاءة التشغيلية لمحطات تداول الحاويات المصرية ودعم أنظمة التمويل الحديثة بمشاركة القطاع الخاص في قطاع الحاويات ودعم متخذي القرار في عقود أنظمة التمويل الحديثة.
520 _aThis thesis aims at highlighting the significance of modern financing systems in achieving efficient operations and financing of the Egyptian container terminals through the analysis of different applications of public-private partnerships. Towards this goal, this paper carries out a thorough analysis of different types of public investments, public-private partnerships, modern international financial systems, best practices and lessons learned. While studying the main features of the Egyptian container terminals through a comparative historical trend analysis of operational and financial performance indicators. The overarching strategy and rationale of this research relies on the experimental scientific method, which combines both the inductive and deductive methods in an integrated form. This methodology allows for performing analytical descriptive testing of hypotheses to answer the research questions. One of the objectives of the descriptive analytical method is to uncover and collect real and detailed data, analyze and interpret data, identify existing problems, and benefit from the opinions and experiences of others in developing future plans and thus concluding appropriate decisions. The variables of the study were from the input side to calculate operational indicators. The input variables such as (length of the berth in meters - the area of the station in square meters - the number of station cranes) were used to calculate the operational indicators. while output variables, such as (the number of containers handled - the completion of the station/day - the productivity of a berth per meter / year - the productivity of a square meter / year - Winch productivity/year - winch productivity/hour) were used as performance indicators. The researcher used (T-test) for two independent samples, and one-way analysis of variance (ANOVA) test to examine the study hypotheses and found that there were statistically significant differences at a significance level of less than 0.05. Finally, the researcher utilized the Post Hoc Comparisons method while using the Tukey's HSD Test. This study concluded a set of findings and recommendations that are said to enhance the competitiveness of Egyptian container terminals by boosting operational and financial efficiencies, empowering modern financing systems through public investment and public-private partnerships, and finally supporting decision-makers in conducting modern financing contracts.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aإدارة المشروعات
_zمصر
_2qrmak
653 0 _aأنظمة التمويل الحديثة
_aالكفاءة التشغيلية والمالية لمشروعات محطات تداول الحاويات
700 0 _aأحمد حسن يوسف
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسعيد عبد العزيز علي
_eمشرف أطروحة.
900 _b 13/1/2024
_cأحمد حسن يوسف
_cسعيد عبد العزيز علي
_dإسماعيل عبد الغفار فرج
_dالسيد محمد خاطر
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للبحوث الاحصائية
_Dقسم إدارة المشروعات
905 _aNadia
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169468