000 08057namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033346.0
008 241216s2023 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a610.73
092 _a610.73
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.17.01.M.Sc.2023.Na.A.
100 0 _aNarges Abd Elwahab Farage Mourad,
_epreparation.
245 1 0 _aAssessment of biopsychosocial needs and problems among preschool children with speech impairment /
_cBy Narges Abd Elwahab Farage Mourad; Advisors Prof. Dr. Effat Abdelhady El-Karamalawy, Dr. Mona A. El Kareem Hegazy.
246 1 5 _a تقييم الاحتياجات والمشكلات الجسمانية والنفسية والاجتماعية بين اطفال ما قبل المدرسة ذوى الاعاقه الكلامية /
264 0 _c2023.
300 _a104+(20) Leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.
504 _aBibliography: pages 101-105.
520 _aBackground: Speech impairment means a communication disorder, such as stuttering, impaired articulation, language impairment, or a voice impairment, that adversely affects a child’s educational performance. Aim: The current study aimed to assess the biopsychosocial needs and problems of the preschool children with speech impairment. Design: A descriptive research design was utilized in the current study. Setting: The current study was done in outpatient phonetic clinic at El-Menofeya University Hospital. Sample: Purposive sample of 200 preschool children with determined inclusion criteria. Tool for data collection: I - Structured interviewing questionnaire for children with speech impairment. II: Biopsycosocial needs and problems scale for preschool children with speech impairment. Results: The current study showed that 69% of the selected children with speech impairment aged from 4 -5 years with mean 4.2 ± 1.0. Regarding gender 54% of selected children were males. Regarding biopsycosocial needs, 88% of selected preschool children with speech impairment met their biopsycosocial needs, while 12% of the selected children did not meet their biopsycosocial needs. Regarding biopsychosocial problems, 63% of selected children sometimes had lack of appetite. As well as, 48%, 70% of them had aggressive reaction and fearing from others except family members and didn't interact with peers easily. Conclusion: The study concluded that 86%, 82% and 86% of selected children were satisfied with their physical, psychological, social needs respectively while 92.5% of the selected children needed medical and nursing intervention related biopsychosocial problems and 7.5% of the them needed to modify the unacceptable behaviors related biopsychosocial problems. Recommendation: The study recommended for further researches on large scale to assess biopsychosocial needs and early detection for biopsychosocial problems among preschool age children with speech impairment in different community setting.
520 _aالخلفية العلمية: اضطرابات الكلام تعنى مشكلات التواصل مثل التاتئة وضعف النطق او ضعف اللغه وكذلك مشكلات الصوت مما يؤثر سلبا على الاداء التعليمى للطفل.الهدف: تقييم الاحتياجات والمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه لدى اطفال ما قبل المدرسه ذوى الاعاقه الكلاميه. مكان البحث: أجريت الدراسة في عيادات التخاطب بمستشفى جامعة المنوفيه العينة: تشمل عينة الدراسة 200 طفل من الاطفال اللذين يعانون من مشاكل النطق والكلام فى سن ما قبل المدرسة (3-5) سنه. طرق وأدوات البحث: تم تجميع البيانات باستخدام عدد إثنين أداة بحثية - اداة الاستبيان الاولى: البيانات الديموجرافيه للاطفال ذوى الاعاقه الكلاميه واسرهم اداة الاستبيان الثانية: استبيان عن الاحتياجات والمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه بين اطفال ما قبل المدرسه ذوى الاعاقه الكلاميه. النتائج: اظهرت النتائج ان 69 %من عينة البحث تتراوح اعمارهم من اربع الى خمس سنوات و54% من عينة البحث منالذكور0فيما يتعلق بترتيب الطفل بالنسبه لاخوته فى الاسره 77%من الاطفال كان ترتبهم الطفل الاول او الثانى بين اخواتهم. - بالنسبه للاحتياجات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه فان 88% من عينة البحث من الاطفال ذوى الاعاقه الكلاميه تم تلبية احتياجاتهم الجسمانيه والنفسية والاجتماعيه و12% من عينة البحث لم يتم تلبية احتياجاتهم الجسمانية والنفسية والاجتماعية. - بالنسبه للمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه ؛ بلنسبه للمشكلات الجسمانيه للاطفال داخل عينة البحث فان 78%من عينه البحث يحتاجون الي رعايه طبيه وتمريضيةو22%ّيحتاج الي تعديل السلوكيات الغير مقبوله. . الاستنتاج: اظهرت النتائج ان 69 % من العينه تتراوح اعمارهم بين اربع الى خمس 54% من العينه يقع ترتيبهم الاول والثانى بين اخواتهم فى الاسره. -بالنسبه للاحتياجات الجسملنية والنفسيه والاجتماعيه فان 88% عينة البحث تم تلبيةاحتياجاتهم الجسمانية النفسيه والاجتماعيه. -بالنسبه للمشكلات الجسمانية فان 78% يحتاج الى تدخل طبى وتمريضى وحوالى 22%من العينه يحتاج الى تعديل السلوكيات الغير مقبوله. -بالنسبه للمشكلات النفسيه فان .592% الى تدخل طبى وتمريضى 7.5% يحتاج الى تعديل السلوكيات الغير مقبوله0 - بالنسبه للمشكلات الاجتماعية فان 73.5% العينه يحتاج الى تدخل طبى وتمريضى 26.5% يحتاج الى تعديل السلوكيات . التوصيات: بناء على نتائج الدراسه, تم اقتراح التوصيات التاليه: -ضرورة تفعيل الاكتشاف المبكر لحالات اضطرابات الكلام, مما يساعد على سرعة علاج الاطفال ما قبل المدرسه ومنع مشاكل تاخر التعلم. -تطبيق تقييم الاحتياجات والمشكلات الجسمانية والنفسيه والاجتماعيه بين اطفال ما قبل المدرسه وكذلك الاكتشاف المبكر لحالات اضطرابات الكلام
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in English.
650 7 _aCommunity Health Nursing
_2qrmak
653 0 _aBiopsychosocial needs
_abiopsychosocial problems
_aspeech impairment
_apreschool children
700 0 _aEffat Abdelhady El-Karamalawy
_ethesis advisor.
700 0 _aMona A. El Kareem Hegazy
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2023
_c Effat Abdelhady El-Karamalawy
_cMona A. El Kareem Hegazy
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of community Health Nursing
905 _aSara
_eHuda
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169487