000 04302namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033427.0
008 250208s2024 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a727
092 _a727
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.13.02.M.Sc.2024.Na.P
100 0 _aNariman Nashaat Gamil Ahmed Shehab,
_epreparation.
245 1 0 _aPerformance of wayfinding in public buildings :
_bacademic buildings as a case study /
_cby Nariman Nashaat Gamil Ahmed Shehab ; Supervisors Prof. Dr. Mohammed N. M. Ghonim, Prof. Dr. Dalia A. A. Aly, Prof. Dr. Sameh M. T. El-Feki.
246 1 5 _a: أداء الإرشاد الفراغي في المباني العامة
_b/ المباني الأكاديمية كدراسة حالة
264 0 _c2024.
300 _a129 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.
504 _aBibliography: pages 200-250.
520 _aThis research examines how physical characteristics of complex building layouts and user’s personal characteristics impact on wayfinding performance, measured by task execution time, distance travelled, and percentage of errors. Physical characteristics include complexity, horizontal and vertical differentiation, and visibility, while personal characteristics include familiarity and age. The study uses three environments, including a real environment, a virtual environment imitating the real environment, and an improved virtual environment, to test the variables. The study uses a complex academic building as a case study and assigns a random sample of participants to a navigation test. The study aims to provide guidelines for designers and planners to improve wayfinding through manipulation of physical characteristics and create inclusive designs.
520 _aتوضح هذه الدراسة العلاقة المفترضة بين أداء الإرشاد الفراغي وخصائص تخطيط المباني الأكاديمية المعقدة، حيث تم قياس أداء الإرشاد بواسطة مؤشرات مثل وقت التنفيذ والمسافة ونسبة الأخطاء. استندت الدراسة إلى خصائص مادية مثل تعقيد التخطيط ومستوى التمايز، وخصائص شخصية للمستخدم كالإلمام والعمر. تم التحكم في هذه الخصائص في ثلاث بيئات: حقيقية، افتراضية تقليدية، وافتراضية محسنة. أُنشئت بيئتان لاختبار أداء الإرشاد باستخدام تقنية الواقع الافتراضي، بينما تم استخدام البيئة الثالثة لدراسة تأثير جميع المتغيرات. اختير مبنى أكاديمي معقد في جامعة العلوم والآداب بمصر للدراسة. تم جمع بيانات من مشاركين عشوائيين لاختبار القدرات الشخصية واختبارات الملاحة، وتم دراسة الرؤية باستخدام تحليل VGA. تقدم الدراسة مراجعة حول التوجيه والملاحة مع التركيز على تحسين تصميم المباني المعقدة، ويمكن استخدام نتائجها كمرجع لتحسين الإرشاد الفراغ في المباني الأكاديمية.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aAcademic Buildings
_2qrmak
653 0 _aWayfinding Performance; ; ; ;
_aVirtual Reality
_aVisibility
_aComplex Academic Buildings
_aPhysical Differentiation
700 0 _aMohammed N. M. Ghonim
_ethesis advisor.
700 0 _aDalia A. A. Aly
_ethesis advisor.
700 0 _aSameh M. T. El-Feki
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cMohammed N. M. Ghonim
_cDalia A. A. Aly
_cSameh M. T. El-Feki
_dAyman H. A. Mahmoud
_dMarwa H. M. Khalil
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Architectural Engineering
905 _aShimaa
_eHuda
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c170660