000 07328namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250317112310.0
008 250301s2024 |||a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a070
092 _a070
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.15.02.Ph.D.2024.No.U
100 0 _aNorhan Hesham Mohamed Galal,
_epreparation.
245 1 4 _aThe Utilization of Social Media Platforms in Press Institutions and its Relation to the Content and the Audience's Uses :
_bA Comparative Study between the Egyptian & British Journalism/
_cNorhan Hesham Mohamed Galal ; Supervisors : Prof. Dr. Mahmoud Alam Eldin, Prof. Dr. Nermeen Nabil Al-Azrak.
246 1 5 _aتوظيف منصات التواصل الاجتماعي في المؤسسات الصحفية وعلاقته بالمحتوى و استخدامات الجمهور :
_bدراسة مقارنة على الصحافة المصرية و البريطانية /
264 0 _c2024.
300 _a352 Leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 276-295.
520 _aThe social media networks have been taking over our personal and professional lives in all aspects of life; one of these aspects is following the news. Nowadays, press institutions are paying due attention to the utilization of social media platforms in disseminating news stories and current events. The institutions are competing with each other to create more creative and updated content to attract a larger audience. Reviewing the literature showed a shortage in studies that combine studying both the communicator and the audience regarding the utilization of social media platforms in news consumption. Concerning this, the researcher will study the role of social media editors in Egyptian and British press institutions and the skills they must acquire to create content, in addition to the challenges they face as social media editors. The researcher will also explore the audience's uses, preferences, and habits while following the news on the social media platforms, as well as their degree of trust in the journalistic content presented and their suggestions for improving the content on the social media. The researcher relied on the gatekeeping theory to study the communicator, while the media richness theory was used to study the audience of social media. Moreover, the researcher used a multi-method approach by conducting in-depth interviews with 22 of the social media editors of Egyptian and British press institutions, in addition to conducting two online focus groups with the Egyptian followers of the news pages on social media and a survey distributed among 200 Egyptian and British respondents. The in-depth interviews revealed that SMEs pay attention to audience comments, increasing engagement and interaction with the audience. The focus groups' and the field study's results showed a significant reliance on social media as a source of news (68%) for both Egyptian and British audiences, with Facebook being the most popular platform (81.5%). Participants mentioned political news and visual content as their preferred news type and format on social media. The results have also shown that following current events and trending topics and understanding the causes of societal conflicts and crises are the main reasons for following the news on social media. The ability to educate the audience about events and the enormous abundance of information were the main reasons for the sample's trust in the journalistic content on social media, with 90.1 and 89.2 total weights, respectively.
520 _aأصبحت منصات وسائل التواصل الإجتماعي جزءاً لا يتجزأ من حياتنا الشخصية والمهنية، ولا سيما كمصدر للحصول على الأخبار. وتستخدم المؤسسات الصحفية منصات وسائل التواصل الإجتماعي بشكل متزايد لنشر الأخبار والأحداث الجارية، متنافسة على إيجاد محتوى أكثر إبداعاً وتحديثاً. ومع ذلك، هناك نقص في الدراسات التي تجمع بين دراسة كل من القائم بالاتصال والجمهور فيما يتعلق باستخدام منصات وسائل التواصل الاجتماعي في استهلاك الأخبار. تهدف هذه الدراسة إلى دراسة دور محرري وسائل التواصل الاجتماعي في المؤسسات الصحفية المصرية والبريطانية، ومهاراتهم، وتحدياتهم، بالإضافة إلى دراسة تفضيلات الجمهور، وعاداتهم، وثقتهم في المحتوى الصحفي المقدم على منصات التواصل الإجتماعي، واقتراحاتهم لتحسين المحتوى. استخدم الباحث نظرية حارس البوابة لدراسة القائم بالاتصال، في حين استخدمت نظرية ثراء الوسيلة لدراسة الجمهور. واستُخدم منهج متعدد الأساليب، بما في ذلك إجراء مقابلات متعمقة مع 22 محرراً من محرري وسائل التواصل الاجتماعي، ومجموعتي تركيز مع الجمهور المصري، بالإضافة إلى دراسة استقصائية شملت 200 مصري وبريطاني. وأظهرت النتائج الاعتماد بشكل كبير على وسائل التواصل الاجتماعي كمصدر للأخبار بالنسبة للجماهير المصرية والبريطانية على حد سواء بنسبة 68%، حيث كان الفيسبوك أكثر المنصات شعبية بنسبة تصل إلى 81.5%. وفضّل المشاركون الأخبار السياسية والمحتوى البصري باعتبارهما النوع والشكل المفضلين للأخبار. ومن الأسباب الرئيسية التي دعت إلى متابعة الأخبار عبر وسائل التواصل الاجتماعي متابعة الأحداث الجارية، وفهم الصراعات والأزمات المجتمعية. ومن أسباب ثقة الجمهور في المحتوى الخبري المقدم على وسائل التواصل الإجتماعي: القدرة على تثقيف الجمهور بشأن الأحداث ووفرة المعلومات بمجموع نسبي 90.1 و 89.2 .
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aJournalism
_2qrmak
653 0 _aSocial Media Platforms
_aSocial Media Editor
_aGatekeeping Theory
_aMedia Richness Theory
_aJournalism
700 0 _aMahmoud Alam Eldin
_ethesis advisor.
700 0 _aNermeen Nabil Al-Azrak
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cMahmoud Alam Eldin
_cNermeen Nabil Al-Azrak
_UCairo University
_FFaculty of Mass Communication
_DDepartment of Journalism
905 _aAya
905 _aEman
_eRevisor
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171056