| 000 | 05202namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250614140049.0 | ||
| 008 | 250414b2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a371.94 |
| 092 |
_a371.94 _221 |
||
| 097 | _aمــــاجستير | ||
| 099 | _aCai01.23.07.M.Sc.2024.نه.م | ||
| 100 | 0 |
_aنهى السيد محمد العوادلي، _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aمهارات التصور العقلي وعلاقتها بالمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد / _c[إعداد]نهى السيد محمد العوادلي ؛ إشراف د/ أيمن سالم عبد الله حسن، د/ ميهان حمدي محمد مصطفي |
| 246 | 1 | 5 | _a Mental visualization skills and their relations hip to linguistic skills in children with autism spectrum disorder |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a153 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 104-112. | ||
| 520 | _aهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من العلاقة بين مهارات التصور العقلي والمهارات اللغوية لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة الدراسة من (٦٩) طفلا من الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (4- 6) سنة، وتم استخدام مقياس مهارات التصور العقلي (إعداد الباحثة)، وقد تمثلت نتائج الدراسة في وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين مهارات التصور العقلي والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد،كما أشارت النتائج إلي ووجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال على مقياس التصور العقلي والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد باختلاف النوع (الذكور، الإناث) ، لصالح مجموعة الذكور، وكشفت النتائج أيضا ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال على مقياس مهارات التصور العقلي لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد باختلاف العمر الزمني ،كما أشارت النتائج ووجود فروق في مستوي مرتفعي ومنخفضي ومتوسطي المهارات اللغوية والتصور العقلي لصالح متوسطي الأداء لدي الأطفال ذوي اضطراب | ||
| 520 | _aThe current study aimed to investigate the relationship between mental visualization skills and linguistic skills among children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (69) children with autism spectrum disorder, and their chronological ages ranged between (4-6) years, and a skills scale was used. Mental imagery (prepared by the researcher). The results of the study were represented in the existence of a positive correlation between mental imagery skills and linguistic skills in children with autism spectrum disorder. The results also indicated that there was a statistically significant relationship between the average scores of children on the mental imagery scale and the children’s linguistic skills. People with autism spectrum disorder according to gender (males, females) , in favor of the male group, and the results also revealed that there were statistically significant differences between the average scores of children on a scale of mental visualization skills among children with autism spectrum disorder according to chronological age. The results also indicated that there were differences in the levels of high, low, and average levels of linguistic skills and mental imagery in favor of the average performers among me. Children with autism spectrum disorder. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 7 |
_aالاطفال الشواذ _2qrmak |
|
| 653 | 0 |
_aاضطراب طيف التوحد _aمهارات التصور العقلي _aالمهارات اللغوية |
|
| 700 | 0 |
_aأيمن سالم عبد الله حسن _eمشرف أطروحة. |
|
| 700 | 0 |
_aميهان حمدي محمد مصطفي _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-05-2023 _cأيمن سالم عبد الله حسن _cميهان حمدي محمد مصطفي _dحسني ذكريا السيد _dسامية سامس محمد _Uجامعة القاهرة _Fكلية الدراسات العليا للتربية _Dقسم التربية الخاصة |
||
| 905 |
_aYasmin _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c171492 | ||