| 000 | 05092namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250529104640.0 | ||
| 008 | 250414s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a155 |
| 092 |
_a155 _221 |
||
| 097 | _aمــــاجستير | ||
| 099 | _aCai01.26.03.M.Sc.2024شر.ف. | ||
| 100 | 0 |
_aشروق خالد عبد الهادي عبد الحميد، _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aفاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية / _c مقدمة شروق خالد عبدالهادى عبدالحميد؛ إشـــــــراف .د/شحاته سليمان محمد، أ.م.د/ إيمان أحمد خليل. |
| 246 | 1 | 5 | _aThe Effectiveness Of An Occupational Therapy-Based Program To Improve Visual Perception In A Sample Of Brain-Injured Children / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a138 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 138-125. | ||
| 520 | _aهدف البحث الحالي إلى تحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية من خلال برنامج قائم على العلاج الوظيفي, وتكونت عينة البحث من (7) أطفال من الذكور والإناث, وتراوحت أعمارهم ما بين ( 79 - 89 ) شهرا, وشملت أدوات البحث مقياس اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رأفن (إعداد :تعديل وتقنين /حسن ,2016) ومقياس نمو مهارات الإدراك البصري إعداد / ليلى سعيد الجهني, ونجلاء السيد علي الزهار(2010)، وبرنامج العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة), وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على العلاج الوظيفي في اتجاه القياس البعدي على مقياس الإدراك البصري، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج على مقياس الإدراك البصري بعد مرور شهر من القياس البعدي . | ||
| 520 | _a The current research aimed to improve visual perception in a sample of brain injury children through a program based on occupational therapy, and the research sample consisted of (7) male and female children, and their ages ranged between (79-89) months, and the research tools included John Raven's Colored Sequential Matrices Test Scale to measure intelligence (preparation : Modification and codification / Hassan, 2016) and the visual perception skills development scale prepared by / Laila Saeed Al-Juhani, Najla Al-Sayed Ali Al-Zahar (2010) and the occupational therapy program (prepared by the researcher), and the research results revealed the effectiveness of occupational therapy to improve visual perception in a sample of brain injury children and the existence of statistically significant differences between the mean scores of brain injury children in the pre and post measurements after applying the program based on occupational therapy towards the post measurement on the visual perception scale, There are no statistically significant differences between the mean scores of brain-injured children in the post and follow-up measurements after applying the program on the visual perception scale one month after the post-measurement. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 7 |
_aالعلوم النفسية _2qrmak |
|
| 653 | 0 |
_aالعلاج الوظيفي _aالإدراك البصري _aالإصابة الدماغية |
|
| 700 | 0 |
_aشحاته سليمان محمد _eمشرف أطروحة. |
|
| 700 | 0 |
_aإيمان أحمد خليل _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cشحاته سليمان محمد _cإيمان أحمد خليل _Uجامعة القاهرة _Fكلية التربية للطفولة المبكرة _Dقسم العلوم النفسية |
||
| 905 | _aEman El gebaly | ||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c171513 | ||