000 06135namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250518130903.0
008 250423s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a362.173068
092 _a362.173068
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.17.03.Ph.D.2024.Es.E
100 0 _aEslam Mahmoud Ali Ibrahim,
_epreparation.
245 1 0 _aEffect of nursing informatics training program on nurses interns’ knowledge and skills /
_cby Eslam Mahmoud Ali Ibrahim ; Advisor Dr.Nehad Ezz El-Din Fekry, Dr. Eman Abd El-Alim Etway, Dr. Lamiaa Hamid Mohammed.
246 1 5 _aتأثير برنامج تدريبي عن المعلوماتية في التمريض على معرفه ومهارات إمتياز التمريض /
264 0 _c2024.
300 _a133 + 40 leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 119-133.
520 _aBackground: Nursing informatics is a crucial field in healthcare that requires specialized training and follow-up to adequately develop the knowledge and skills required by nurses to utilize health information technology. Aim: To examine the effect of nursing informatics training program on nurse interns’ knowledge and skills. Design: A quasi-experimental design was utilized in this study. Setting: The study was conducted at the Faculty of Nursing at Cairo University. Subjects: a convenient sample of nurse interns (n = 30) who trained in the critical care area. Tools: Two tools were utilized 1: nursing informatics knowledge questionnaire (50 items); 2: electronic medical record auditing checklist (25 items). Results: The study revealed that there was a significant statistical difference in total knowledge test scores and knowledge dimensions during different periods of assessment. The total mean score across all dimensions increased significantly from (x̄= 25.70) pre-program to (x̄=37.47) post-program and (x̄=33.97) at follow-up. Additionally, there were statistically significant differences in the total mean scores of nurse interns nursing informatics skills, with the overall total mean score increased from (x̄=17.23) post-program to (x̄=19.86) at follow-up. Conclusion: The current study found a significant improvement in nurse interns nursing informatics knowledge test scores and informatics skills immediately and three months after program implementation. Recommendations: Academic institutions should incorporate comprehensive nursing informatics curricula into their nursing education programs, Healthcare administrators should provide ongoing nursing informatics education and training to nursing staff at regular intervals.
520 _aإنَّ علم المعلوماتية في التمريض هو تخصص ضمن تقنية معلومات الرعاية الصحية يجمع بين علم التمريض وعلم الحاسب الألى وعلم المعلومات لإدارة وتَوزِيع البيانات والمعلومات والمعرفة بفعالية في سياق ممارسة التمريض. ويهدف هذا الدمج إلى تعزيز جودة الرعاية الصحية ورفع معايير الممارسة التمريضية. وتهدف برامج تدريب المعلوماتية في التمريض إلى تعزيز استخدام المعلوماتية التمريضية في صناعة الرعاية الصحية، ومواجهة التحديات مثل ارتفاع التكاليف وانخفاض التمويل والنقص في عدد افراد التمريض وزيادة حدة حالة المرضى. لذا يمكن للمعلوماتية التمريضية أن تؤثر بشكل إيجابي على نتائج رعاية الحالات الحرجة من المرضى وتخفيض تكاليف الرعاية الصحية وتحسين سلامة المرضى تُعتبر المعلوماتية في التمريض مجالاً حيوياً في مهنة التمريض، لكن العديد من المهنيين يفتقرون إلى المعرفة بالتقنيات الرقمية. ويُقدر أن 45٪ من القوى العاملة في مجال التمريض تفتقر إلى التدريب الكافي في مهارات الحاسوب والمعارف التمريضية المتعلقة بالمعلوماتية. ويؤثر هذا النقص في التدريب على رعاية المرضى وأنظمة التوثيق السريري. وقد بذلت الحكومة المصرية جهودًا لإدخال تقنية المعلومات في المستشفيات، لكن العديد من الممرضين / الممرضات يفتقرون إلى المهارات الأساسية في استخدام الحاسوب، لا سيما أولئك الذين ليس لديهم خلفية في المعلوماتية التمريضية. لذلك، فإن التدريب على المعلوماتية في التمريض أمر ضروري لزيادة المعرفة والمهارات في المعلوماتية التمريضية، مما يمكّن الممرضين / الممرضات من استخدام السجلات الطبية الإلكترونية بفعالية وتحسين نتائج المرضى.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aNursing Administration
_2qrmak
653 0 _aKnowledge
_anursing informatic
_anurse interns
_askills
700 0 _aNehad Ezz El-Din Fekry
_ethesis advisor.
700 0 _aEman Abd El-Alim Etw
_ethesis advisor.
700 0 _aLamiaa Hamid Mohammed
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cNehad Ezz El-Din Fekry
_cEman Abd El-Alim Etway
_cLamiaa Hamid Mohammed
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of Nursing Administration
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171667