000 05396namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250610134719.0
008 250427b2024 ||| |||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a347
092 _a347
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.04.06.Ph.D.2024.مح.ح
100 0 _aمحمد عبد القدوس محمد المصري،
_eإعداد.
245 1 2 _aالحماية المدنية للاعلانات في التشريع اليمني :
_b"دراسة مقارنة" /
_c[إعداد]محمد عبد القدوس محمد المصري ؛ إشراف أ.د. سعيد سليمان جبر
246 1 5 _aCivil protection for advertisements in Yemeni legislation "A comparative study"
264 0 _c2024.
300 _a423 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 397-411.
520 _aتجلت أهمية الإعلان في وقتنا الحالي، مع التطور الهائل في وسائل الاتصال التي جعلت من العالم قريةً صغيرة، فلقد صار الإعلان وسيلةً أساسيةً لتسويق البضائع والخدمات وحتى الأفكار، وأمر لا يمكن الاستغناء عنه، وغدا يمثل مصدراً أساسياً في دخل أغلب وسائل الإعلام، وبنداً مهماً من بنود ميزانيتها، هذا بجانب استخدام الدول للإعلان في الترويج لرؤيةٍ أو توجهٍ ما تسعي لترسيخه في أوساط الجمهور. وفي خضم دراسة هذا الموضوع اتضح لي أن الجانب التشريعي في كلٍ من اليمن ومصر قد شابهُ بعض القصور، فالمشرعان لم ينظما عملية الإعلان بالصورة المناسبة التي تحفظ لطرفي عقد الإعلان حقوقهما، بل لم يتناولا الصور الحديثة للإعلانات بالتنظيم، وهنا تكمن الأهمية العملية لهذه الدراسة، حيث حاولتُ من خلال هذا البحث وضع إطارٍ قانوني مستقل ومناسبٍ لعملية الإعلان، يحفظ من خلاله لجميع أطراف عقد الإعلان حقوقها القانونية، كالمعلن ووكالات الإعلان ووسائل الإعلان، كما هدفت هذه الدراسة إلى الإجابة عن عددٍ من التساؤلات أهمها: ما المقصود بالإعلان؟ وماهو الإعلان الكاذب والمضلل؟ وما طبيعة الإعلان المقارن؟ ثم كيف تكون الحماية المدنية في مجال الإعلان؟ وما أحكام الحماية؟
520 _aThe importance of advertising has become clear in our present time, with the tremendous development in means of communication that has made the world a small village. Advertising has become an essential means of marketing goods, services, and even ideas, and something that cannot be dispensed with. It has become an essential source of income for most media outlets, and an important item of income its budget items, in addition to countries using advertising to promote a vision or trend that they seek to consolidate among the public. In the midst of studying this topic, it became clear to me that the legislative aspect in both Yemen and Egypt contain some shortcomings. The two legislators did not regulate the advertising process in an appropriate manner that would preserve the rights of both parties to the advertising contract. Rather, they did not address modern forms of advertising by regulation, and here lies the practical importance of this study, as through this research, I tried to develop an independent and appropriate legal framework for the advertising process, through which all parties to the advertising contract preserve their legal rights, such as the advertiser, advertising agencies, and advertising media. This study also aimed to answer a number of questions, the most important of it is: What is meant by advertising? What is false and misleading advertising? What is the nature of comparative advertising? Then how is civil protection in the field of advertising be? What are the protection provisions?
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالقانون المدني
_2qrmak
653 0 _aالإعلان التجاري
_aالمعلن
_aالمستهلك
_aالإعلان الكاذب والمضلل
_aالإعلان المقلد والمقارن
700 0 _aسعيد سليمان جبر
_eمشرف أطروحة.
900 _b16-05-2024
_cسعيد سليمان جبر
_dجمال عبـد الرحمن محمد
_dحسـن حسين البـراوي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الحقوق
_Dقسم القانون المدني
905 _aYasmin
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171707