000 06843namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250520111810.0
008 250428s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a370.15
092 _a370.15
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.09.M.Sc.2024.يا.أ
100 0 _a،ياسر مصطفي يوسف
_eإعداد.
245 1 0 _aأثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية /
_cإعداد الباحث/ ياسر مصطفي يوسف؛ إشراف الأستاذ الدكتور أمين علي سليمان، الدكتورة رضا سمير عوض.
_bRemainder of title /
246 1 5 _aThe effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage /
264 0 _c2024.
300 _a199 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 163-183.
520 _aهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية تم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية عددهم (20) تلميذاً ممن تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنوات ، وتم اختيارهم من مركز رعاية ذوى الاحتياجات الخاصة بمعهد الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية : مقياس الانتباه(اعداد الباحث) ، اختبار تحصيلى(اعداد/ الباحث ، مقياس الذكاء ستانفورد بينية, البرنامج التدريبي(اعداد الباحث) وتوصلت الدراسة الى النتائج الاتية : 1-توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياس البعدى للمجموعتين التجريبية والضابطة لمقياس الانتباه في إتجاه المجموعة التجريبية 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية في إتجاه القياس البعدى3- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية 4- توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلى في إتجاه المجموعة التجريبية 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى6- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية
520 _aThe current study aimed to reveal The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage. The study was applied to a sample of (20) primary school students whose ages ranged between(9-12) Years, and they were selected from the Center for the Care of People with Special Needs at the Institute of Graduate Studies for Childhood, Ain Shams University. The study used the following tools: Attention Scale (prepared by the researcher), achievement test (prepared by the researcher, and intelligence scale by interfacing the training program. The study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the post-measurement of the two experimental and control groups for the attention scale in favor of the experimental group 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the attention scale of the experimental group in favor of the post-measurement 3- There are no statistically significant differences between The average scores of the two post-measurements immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the attention scale of the experimental group 4- There is no fur Statistically significant between the mean scores of the experimental and control groups on the achievement test in favor of the experimental group 5- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the achievement test of the experimental group in favor of the post measurement 6- There are no statistically significant differences between the mean scores of the two post measurements Immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the achievement test of the experimental group
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aعلم النفس التربوى
_2qrmak
650 7 _aالاطفال بطيئو التعلم
_2qrmak
653 0 _aبرنامج تدريبي
_aالانتباه
_aالتحصيل الدراسى
_aالتلاميذ ذوو صعوبات التعلم
700 0 _aأمين علي سليمان
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aرضا سمير عوض
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cأمين علي سليمان
_cرضا سمير عوض
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم علم النفس التربوى
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171763