000 07455namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250520113225.0
008 250429s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_beng
049 _aDeposit
082 0 4 _a339.4
092 _a339.4
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.03.02.Ph.D.2024.Sa.I
100 0 _aSarah Mousa Hussien Mohamed,
_epreparation.
245 1 4 _aThe impact of fiscal decentralisation on national income inequality :
_bdoes quality of governance matter? an empirical investigation in selected latin american countries /
_cby Sarah Mousa Hussien Mohamed ; Prof.Dr. Fakhry El Fiky, Prof.Dr.Nadia El Nimr, Prof.Abdul Fattah Al-Gibali.
246 1 5 _aتأثير اللامركزية المالية علي عدم عدالة الدخل القومي :
_bهل لجودة الحوكمة ضرورة في ذلك؟ دراسة تطبيقية لبعض دول أمريكا اللاتينية /
264 0 _c2024.
300 _a157 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 149-157.
520 _aThere is a long debate among scholars about whether fiscal decentralisation increases or reduces national income inequality. Most of the existing empirical studies are based on a sample of medium- and high-income OECD countries. Results suggest that areas with a high standard of living are more likely to experience the efficiency-boosting impacts of fiscal decentralisation to lessen income inequality since they have strong institutions and high fiscal capacities. However, there are a rare number of studies that examine this impact in low-income countries. Latin American countries can be a case-study example of low-income countries that are implementing fiscal decentralisation but have a high level of income inequality. The proposed study hypothesised that fiscal decentralisation could reduce income inequality in Latin American countries, but under specific conditions based on the quality of governance (such as democratic accountability, bureaucratic quality, rule of law, and corruption in government institutions). The thesis examines the relationship between fiscal decentralisation and income inequality using PMG-ARDL analysis on panel data. Accordingly, the present research contributes to our understanding of the link be- tween various forms of fiscal authority, inequality, and governance quality and seeks to analyse Latin American countries throughout the time period (1995–2021). Egypt can learn from the experience of Latin American countries as a cautionary tale before imple- menting fiscal decentralisation. Fiscal decentralisation might increase income inequality in less developed countries, because of poor governance, which undermines the potential efficiency advantages from decentralisation. Moreover, the failure of efficiency advantage of fiscal decentralisation in developing countries can be due to an inadequate decentrali- sation system framework, ineffective implementation, the capture of local governments by interest groups that induce corruption, or a combination of these factors. The result of inadequate fiscal decentralisation is a lack of service delivery, revenue mobilisation at the local level, and consequently increase income inequality. In this study, fiscal decentrali- sation is measured by the ratios of total sub-national government expenditure to central government expenditure and total sub-national government revenue to central government revenues; government quality is assessed based on the world governance indicator ”WGI” in the context of a longstanding World Bank research programme; and national income inequality is measured using the GINI coefficient.
520 _aثمة مناظرات طويلة يجريها الدارسون حول مسألة اللامركزية المالية إذا ما كانت تزيد أو تقلل من تفاوت الدخل المحلي. هذا وتعتمد معظم الدراسات التجريبية الموجودة على عينة متوسط وأعلى دخل في دول منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية. وتشير نتائج تلك الدراسات أن المناطق ذات مستوى المعيشة المرتفع من المرجح أن تشهد آثار تعزيز الكفاءة للامركزية المالية للحد من التفاوت في الدخل نظرًا لوجود مؤسسات قوية وقدرات مالية عالية فيما يتعلق بالشؤون المالية، ومع ذلك، هناك عدد نادر من الدراسات التي تبحث هذا التأثير في البلاد محدودة الدخل. يمكن أن تكون دول أمريكا اللاتينية مثالًا لدراسة دول محدودة الدخل التي تنفذ اللامركزية المالية ولكن لديها إرتفاع في تفاوت الدخل. تتناول الدراسة العلاقة بين اللامركزية المالية والتفاوت في الدخل وجودة الحوكمة باستخدام تحليل PMG-ARDL في دول أمريكا اللاتينية خلال الفترة الزمنية (1995-2021). ويمكن لمصر أن تتعلم من تجربة دول أمريكا اللاتينية كعبرة أو قصة تحذيرية قبل تنفيذ اللامركزية المالية. أثبتت الدراسة أن اللامركزية المالية علي مستوي النفقات أدت الي زيادة فجوة التفاوت في الدخل المحلي في دول أمريكا الاتينية، ولكن مع وجود جودة الحوكمة كوسيط أختلفت النتيجة وقلت تفاوتات الدخل. علاوة على ذلك، عند تطبيق اللامركزية المالية بمؤشر متوسط النفقات و الايرادات مع وجود وسيط الحوكمة لم تنخفض تفاوتات الدخل بل زادت والسبب راجع إلى عدم كفائة هيكل اللامركزية وفيها تعتمد المحليات علي التحويلات المالية وارتفاع مؤشر العجز المالي ، واستيلاء مجموعات المصالح على الحكومات المحلية التي تسبب الفساد، أو مزيج من هذه العوامل، وكانت نتيجة اللامركزية المالية هو الافتقار إلى تقديم الخدمات، وتعبئة الإيرادات على المستوى المحلي، وبالتالي زيادة التفاوت في الدخل.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aFactors affecting national income
_2qrmak
653 0 _aFiscal Decentralisation
_aNational Income Inequality
_aQuality of Governance
_aPanel Data
700 0 _aFakhry El Fiky
_ethesis advisor.
700 0 _aNadia El Nimr
_ethesis advisor.
700 0 _aAbdul Fattah Al-Gibali
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cFakhry El Fiky
_cNadia El Nimr
_cAbdul Fattah Al-Gibali
_UCairo University
_FFaculty of Economics and Political Science
_DDepartment of Economics
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171778