000 05436nam a22004211i 4500
003 OSt
005 20250518114158.0
008 250429s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a373
092 _a373
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.08.M.Sc.2024.يا.ت
100 0 _a،ياسر إبراهيم محمد على كحله
_eإعداد.
245 1 0 _aتصور مقترح لتطوير الكفايات الرقمية لمعلمي مرحلة التعليم الثانوي العام في ضوء متطلبات التعليم الإلكتروني /
_cإعداد الباحث ياسر إبراهيم محمد على كحله؛ تحت إشـــــــراف أ.د./ محمد رفعت حسنين، أ.م.د /عائشة عبد الفتاح الدجدج.
_bRemainder of title /
246 1 5 _aA proposed vision for developing digital competencies for general secondary education teachers in the light of the requirements of e-learning /
264 0 _c2024.
300 _a168 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 156-168.
520 _a تهدف الدراسة الحالية إلى تَعَرُّف واقع الكفايات الرقمية لمعلمي الثانوي العام بمحافظة الجيزة بهدف وضع تصور مقترح لتطويرها في ضوء متطلبات التعليم الإلكتروني، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم تصميم أداة الدراسة - استبانة - لجمع البيانات، وطبقت على عينة تكونت من(300) معلمٍ ومعلمةٍ بالمرحلة الثانوية العامة بالمدارس الحكومية بمحافظة الجيزة، وأكدت نتائج الدراسة ضرورة الاهتمام بتطوير الكفايات الرقمية لدى المعلمين لتحقيق التعليم الإلكتروني الناجح، وضرورة التركيز على التدريب والإعداد المهني المستمر للمعلمين، وضرورة التغلب على كافة المعوقات البشرية والإدارية والمالية والتكنولوجية التي تواجه تطوير الكفايات الرقمية للمعلمين، وتوصلت الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين الذكور والمعلمات الإناث لصالح مجموعة الإناث، وبين المعلمين بالإدارة الحضرية والإدارة الريفية لصالح معلمي الإدارة الحضرية.
520 _aDeveloping a proposed vision for developing digital competencies for general secondary education teachers by identifying the reality of digital competencies for general secondary teachers in Giza Governorate, with the aim of developing a proposed vision for developing them in light of the requirements of e-learning. To achieve the objectives of this study, the descriptive approach was used, and a questionnaire was developed as a tool for data collection. The questionnaire was administered to a sample of 300 male and female teachers in public secondary schools in Giza Governorate. The study results emphasized the importance of enhancing teachers' digital competencies to achieve successful e-learning. It also highlighted the need for focus on continuous training and professional development for teachers, as well as overcoming human, administrative, financial, and technological obstacles that hinder the development of teachers' digital competencies. The study found no statistically significant differences in the level of digital competencies among teachers with higher education qualifications or postgraduate studies, except for competencies related to digital content design, internet usage, and dealing with cloud applications, which favored postgraduate education. The results also indicated statistically significant differences between male and female teachers, with female teachers demonstrating higher competency levels. Additionally, there were statistically significant differences between teachers in urban and rural areas, with urban teachers showing higher levels of competency
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالتعليم الثانوي
_2qrmak
653 0 _aالكفايات الرقمية
_aالتعليم الإلكتروني
_aالتعليم الثانوي
700 0 _aمحمد رفعت حسنين
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعائشة عبد الفتاح الدجدج
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cمحمد رفعت حسنين
_cعائشة عبد الفتاح الدجدج
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم التعليم العالى والتعليم المستمر
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171783