000 05915namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250505113012.0
008 250504s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a233
092 _a233
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.06.04.M.Sc.2024.رض.م
100 0 _aرضا جمعة سعد حسن عبد السيد،
_eإعداد.
245 1 2 _a(المخالفة وأثرها في إعلال الأخبار عند نقاد الحديث :
_bدراسة نقدية مع بيان الأثر الفقهي /
_cإعداد الباحث رضا جمعة سعد حسن عبد السيد؛ إشراف أ.د. رفعت فوزي عبد المطلب.
246 1 5 _aDisagreement and its effect in explaining the news according to hadith critics
_ba critical study with an explanation of the jurisprudential impact)
264 0 _c2024
300 _a 434 ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 411-430.
520 _aيتناول هذا البحث المخالفة وأثرها في إعلال الأخبار عند نقاد الحديث، دراسة نقدية مع بيان الأثر الفقهي، لبيان مفهوم المخالفة وأسباب وقوعها والكشف عنها، وبيان أنواع المخالفة في المتن والأسناد، وكذلك صور المخالفة وأثرها في اختلاف الفقهاء، وذلك من خلال المنهج الوصفي التحليلي. وذلك للوصول إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: 1- معرفة المخالفة في المتون والأسانيد داخل في علم العلل الذي هو كالميزان لبيان الخطأ والصواب والصحيح والمعوج؛ إذ هي من القضايا التي اعتنى بها المحدثون عناية كبيرة. 2- ينشأ عن المخالفة: الاضطراب؛ إذا تساوت الوجوه، ولا مرجح، أو الشذوذ؛ إذا كان المخالف ثقة، قد خالف من هو أوثق، أو أكثر أو أرجح منه، أو النكارة؛ إذا كان المخالف ضعيف، قد خالف الثقات، وقد تكون صورة المخالفة عبارة عن زيادة من ثقة. 3- لكل من أئمة الحديث والفقه طريق غير طريق الآخر، فإن الذي تقضيه قواعد الأصول والفقه أن العمدة في تصحيح الحديث عدالة الراوي، وجزمه بالرواية، وأهل الحديث قد يروون الحديث من رواية الثقات العدول ثم تقوم لهم علل تمنعهم عن الحكم بصحته. 4- النظر العميق في التعرف عَلَى الاختلافات في المتون والأسانيد لَهُ أهمية بالغة للفقيه فضلاً عن المحدِّث؛ لأن الفقيه لا يستطيع أن يعرف صحة الحديث من عدمها حَتَّى يقر في نفسه ويعتقد أنّ هَذَا الْحَديث خالٍ من الخلل والوهم بسبب الاختلافات
520 _aThis research deals with the violation and its effect in explaining the news according to hadith critics, a critical study with an explanation of the jurisprudential impact, to explain the concept of the violation and the reasons for its occurrence and detection, and to explain the types of violation in the text and the chain of transmission, as well as the forms of violation and its impact on the differences of jurists, through the descriptive and analytical approach. In order to reach a set of results, the most important of which are: 1- The violation results in: disturbance; If the faces are equal, and there is no bias or anomaly; If the violator is trustworthy, he has disagreed with someone who is more trustworthy, more reliable, or more likely than him, or someone who is indecent; If the violator is weak, he has violated trustworthy people, and the form of violation may be an increase from a trustworthy person. 2- Each of the imams of hadith and jurisprudence has a path different from the path of the other. What is stipulated by the rules of jurisprudence and jurisprudence is that the basis for authenticating a hadith is the fairness of the narrator, and his certainty of the narration. The scholars of hadith may narrate the hadith from trustworthy and trustworthy narrators, and then there are reasons that prevent them from ruling on its authenticity. 3- Deep consideration in identifying the differences in texts and chains of transmission is of great importance to the jurist as well as to the hadith scholar. Because the jurist cannot know whether a hadith is authentic or not until he acknowledges in himself and believes that this hadith is free of defects and illusions due to differences
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالحديث
_2qrmak
_xرواية
650 7 _aالحديث، علل
653 0 _aالمخالفة
_aالأثر الفقهي
_aنقاد الحديث
_aالإعلال
700 0 _aرفعت فوزي عبد المطلب
_eمشرف أطروحة.
900 _b05-09-2024
_cرفعت فوزي عبد المطلب
_dمريم هندي
_dعلي عبد الباسط مزيد
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية دار العلوم
_Dقسم الشريعة الإسلامية
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171862