000 | 05205namaa22004331i 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | OSt | ||
005 | 20250615112436.0 | ||
008 | 250504s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
049 | _aDeposit | ||
082 | 0 | 4 | _a420 |
092 |
_a420 _221 |
||
097 | _aPh.D | ||
099 | _aCai01.02.12.Ph.D.2024.Da.R | ||
100 | 0 |
_aDalia Youssef Sa'eed, _epreparation. |
|
245 | 1 | 0 |
_aReconstructing The Odyssey in Contemporary Feminist Discourse : _bTranslation and Parody as Sites for Resistance in Emily Wilson's Translation and Margaret Atwood's The Penelopiad / _cby Dalia Youssef Sa'eed ; Supervised by Prof. Dr. Muhammad Muhammad Enani, Prof. Dr. Loubna Youssef, Prof. Dr. Hamdy Ibrahim. |
246 | 1 | 5 |
_aإعادة سرد الأوديسا في الخطاب النسوي المعاصر : _bالترجمة والمحاكاة الساخرة كمساحات للمقاومة في ترجمة إيملي ويلسون ورواية مارغريت أتوود «ذا بينيلوبياد» / |
264 | 0 | _c2024. | |
300 |
_a142 pages : _billustrations ; _c25 cm. + _eCD. |
||
336 |
_atext _2rda content |
||
337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
504 | _aBibliography: pages 136-142. | ||
520 | _aThis thesis analyzes the stylistic features of Wilson’s The Odyssey and Atwood’s The Penelopiad to show how language is used in both texts to simultaneously engage with and divert from Homer's Odyssey to mark and subvert gender and class bias. It argues that the way Wilson and Atwood handled The Odyssey is shaped by a cultural context with a high degree of awareness of feminist issues in literary works. This was reflected in their linguistic and stylistic choices which are the tools they employed to target incidents of marginalization and oppression and open new spaces of expression for the victims or subalterns. The main findings of the thesis are: first, translation and parody are used by Wilson and Atwood as spaces for feminist resistance of marginalization in Homer’ s Odyssey. Second, there is a process of cultural positioning that allows for such resistance. It is Eliot’s theory of tradition. A writer can achieve contemporaneity by simultaneously engaging with the past and creating new relations which informs the present of the writer. Wilson and Atwood did not devalue The Odyssey, they only interacted with it from a contemporary, feminist position. | ||
520 | _aتحلل هذه الأطروحة السمات الأسلوبية لـ "الأوديسة" في ترجمة إيملي ويلسون و"ذا بينيلوبياد" لمارغريت أتوود لإظهار كيفية استخدام اللغة في كلا النصين للتفاعل مع ملحمة هوميروس والابتعاد عنها في نفس الوقت لتحديد وتقويض التحيز الجنسي والطبقي. فرضية الرسالة هي أن الطريقة التي تعاملت بها ويلسون وأتوود مع الأوديسة تشكلت من خلال سياق ثقافي على درجة عالية من الوعي بالقضايا النسوية في الأعمال الأدبية. وقد انعكس ذلك في اختياراتهما اللغوية والأسلوبية، وهي الأدوات التي تم استخدامها لاستهداف جوانب التهميش والقمع في النص وفتح مساحات جديدة للتعبير أمام الضحايا أو المهمشين. النتائج الرئيسية للأطروحة هي: أولاً، تم استخدام الترجمة والمحاكاة الساخرة من قبل ويلسون وأتوود كمساحات للمقاومة النسوية للتهميش في ملحمة هوميروس. ثانياً، هناك عملية تموضع ثقافي تسمح بمثل هذه االمقاومة. إنها تجسيد لنظرية تي. إس. إليوت حيث يمكن للكاتب أن يحقق المعاصرة من خلال الانخراط مع أعمال أدبية سابقة وإنشاء علاقات جديدة تُشكل حاضر الكاتب في آن معًا، أي الإلمام بالماضي مع التعامل معه بما يناسب السياق الثقافي الحالي. ويلسون وأتوود من تقللا من قيمة الأوديسة، فهذه الملحمة لها حضور لا يغييب، لكن تفاعلتا معها من موقف نسوي معاصر. | ||
530 | _aIssues also as CD. | ||
546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
650 | 7 |
_aEnglish Language _2qrmak |
|
653 | 0 |
_afeminist _adiscourse _atranslation _aparody _a Emily Wilson _aMargaret Atwood |
|
700 | 0 |
_aMuhammad Muhammad Enani _ethesis advisor. |
|
700 | 0 |
_aLoubna Youssef _ethesis advisor. |
|
700 | 0 |
_aHamdy Ibrahim _ethesis advisor. |
|
900 |
_b01-01-2024 _cMuhammad Muhammad Enani _cLoubna Youssef _cHamdy Ibrahim _UCairo University _FFaculty of Arts _DDepartment of English Language and Literature |
||
905 |
_aShimaa _eEman Ghareb |
||
942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
999 | _c171879 |