000 07324namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250527122055.0
008 250505b2021 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a372.218
092 _a372.218
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.23.05.Ph.D.2024.أم.ب
100 0 _aأميرة خلف مصطفى،
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج إثرائي قائم على الواقع المعزّز لتنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدي طفل الروضة /
_c[إعداد] أميرة خلف مصطفى ؛ إشراف أ.د/ وائل عبدالله محمد علي، د/ مروة محمد جمال الدين المحمدي
_bRemainder of title /
246 1 5 _aAn Enrichment Program Based on Augmented Reality to Develop the Mathematical Knowledge and Visual Thinking Skills of the Kindergarten
264 0 _c2024.
300 _a283 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 171-210.
520 _aهدف البحث الحاضر إلى تنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى طفل الروضة من خلال برنامج إثرائي قائم على الواقع المعزز، وقد شملت عينة البحث على مجموعة البحث التي تكونت من (60) طفل وطفلة والذين تتراوح أعمارهم بين(5-6) سنوات، من أطفال روضة بمدرسة رستم الإبتدائية، واعتمد البحث على القياس القبلي والبعدي لمجموعة البحث، واشتملت المواد التعليمية للبحث على: برنامج رياضيات طفل الروضة بالواقع المعزز، وتكونت أدوات البحث على: اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية المصور لطفل الروضة، اختبار المعرفة الرياضية الإجرائية المصور لطفل الروضة، مقياس التفكير البصري المصور لطفل الروضة. وأسفرت نتائج البحث عن أنه يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية لصالح المجموعة التجريبية، كما يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية الإجرائية لصالح المجموعة التجريبية، يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفكير البصري في الرياضيات لكل مهارة على حدة وللمقياس ككل لصالح المجموعة التجريبية، ويتصف البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعزز بالفاعلية لتنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى أطفال مجموعة البحث، كما يوجد اختلاف بين أطفال الروضة عينة البحث في اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية والإجرائية ومقياس مهارات التفكير البصري قبل وبعد تطبيق البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعززلصالح التطبيق البعدي.
520 _a The current research aims to develop mathematical knowledge and visual thinking skills for kindergarten children through an enrichment program based on augmented reality. The research sample included a research group that consisted of (60) male and female children, aged between (5-6) years, children. Rustom Primary School Kindergarten. The research relied on pre- and post-measurement for the research group. The educational materials for the research included: a mathematics program for the kindergarten child using augmented reality technology. The research tools consisted of: an illustrated conceptual mathematical knowledge test for the kindergarten child, an illustrated procedural mathematical knowledge test for the kindergarten child, a scale Visual thinking for kindergarten children. The results of the research revealed that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the two groups (experimental - control) in the post-application of the conceptual mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is also a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the group. The experimental and the control group in the post-application of the procedural mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the children of the group (experimental - control) in the post-application of the scale of visual thinking skills in mathematics for each skill separately and for the scale as a whole in favor of the group. Experimental,The enrichment program based on augmented reality is characterized by its effectiveness in developing mathematical knowledge and visual thinking skills among the children of the research group. There is also a difference between the kindergarten children in the research sample in the conceptual and procedural mathematical knowledge test and the visual thinking skills scale before and after applying the enrichment program based on augmented reality in favor of the post-application.
530 _aصدر ايضا كقرص مدمج
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aرياض الاطفال
_2qrmak
653 0 _aمهارات التفكير البصري
_aالتفكير البصري
_aالمعرفة الرياضية
_aالبرنامج الإثرائي
_aالواقع المعزز
700 0 _aوائل عبدالله محمد علي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aمروة محمد جمال الدين المحمدي
_eمشرف أطروحة.
900 _b09-05-2024
_cوائل عبدالله محمد علي
_cمروة محمد جمال الدين المحمدي
_dممدوح سالم الفقي
_dرضا أبو علوان السيد إبراهيم
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم دراسات الطفولة
905 _aYasmin
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c171888