000 08640namaa22004451i 4500
003 OSt
005 20250705122734.0
008 250515s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _ae-ur---
043 _af-ua---
049 _aإيداع
082 0 4 _a327.470962
092 _a327.470962
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.15.02.Ph.D.2024.فا.ع
100 0 _aفاتن على محمد إبراهيم،
_eإعداد.
245 1 0 _aعلاقة أساليب الدعاية الروسية الدولية بإتجاهات الجمهور المصري نحو روسيا :
_bدراسة تحليلية ميدانية/
_cإعداد الباحثة فاتن على محمد إبراهيم؛ إشراف أ.د هناء فاروق صالح،د.ماري منصور.
246 1 5 _aThe relation of Russian intertional propaganda methods to the Egyptian public attitudes towords Russia
_bAnalytical field study"
264 0 _c2024
300 _a 398صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 340-353.
520 _aتستهدف الدراسة التعرف على العلاقة بين الأساليب الدعائية المستخدمة فى المعالجة الإعلامية المقدمة فى الإعلام الروسي الناطق بالعربية" روسيا اليوم، سبوتنيك" للأحداث والقضايا المرتبطة بالعلاقات المصرية الروسية ، والعلاقات الروسية الشرق الأوسطية ، واتجاهات الجمهور المصرى نحو دولة روسيا، وذلك من خلال دراسة تحليلية ميدانية فى الفترة من "يناير 2019إلي ديسمبر 2021 " تنتمى هذه الدراسة الى البحوث الوصفية التحليلية المقارنة التى تعتمد على توظيف "منهج المسح" بشقية الكمى والكيفى، و"أسلوب المقارنة المنهجية". توصلت الدراسة إلى أن النموذج الروسي الحالي للدعاية منهجى ومنظم ، ومظهر تكتييكي متكامل ، قائم على تفعيل مفهوم المنافسة الدائمة فى بيئة المعلومات من خلال تشجيع تطوير نظام للدعاية يسمح بمناهج متنوعة ومتداخلة تعزز بعضها البعض، فاعتمد النموذج على معيار "التنوع" فى إستخدام الأساليب الدعائية المختلفة فى التغطية المقدمة فى كلا الموقعين ، لعل مرد ذلك ، يرجع إلى طبيعة الأهداف المطلوب تحقيقها، التى تفرض استحداث أساليب تلائمها، وأن نموذج الدعاية الروسي هو "ميكانيزم تقييد الإختيارات " يقوم على فكرة "تقويض السياق العام للمعلومات النوعية المقدمة عن السياسات الروسية فى المنطقة ، كما يتبنى نموذج الدعاية الروسى نهج "بروتوكولات المحاذاة السياسية والإعلامية"، من خلال الترويج للمضامين المقدمة من خلال وسيلتين إعلاميتين متوازيتين متكاملتين "روسيا اليوم، سبوتنيك"، لخلق المصداقية المطلوبة لتحقيق الإستجابة المضاعفة من الجمهور المستهدف ، ومن هنا تنوعت الأساليب والمضامين الإعلامية المقدمة فى كلا الموقعين فى إطار نهج تكاملى ، فالمواضيع والقضايا لا تختلف كثيراً فى كلا الموقعين، ولكن هناك اختلافاً طفيفاً فى طريقة المعالجة، كما نســتخلص بقــراءة معطيــات الدراســة الميدانيــة أن النسبة الأكبر من المبحوثين عينة الدراسة الذين يتابعون موقع "روسيا اليوم" كمصدر للأخبار لايتابعون موقع سبوتنيك ، أو لا يتابعون موقع "سبوتنيك" بنفس معدلات متابعة موقع "روسيا اليوم" كمصدر للأخبار، وتشابه توجهات المبحوثين نحو العبارات التى تقيس، مميزات التغطية فى كلا الموقعين ، طبيعة العلاقات الروسية مع الدول الأخرى، الأساليب التى توظفها تغطية المواقع الروسية، فى كلا الموقعين، ولكن بإختلاف طفيف فى نسب الموافقة ، الرفض ، الحياد.
520 _aThe study aims to identify the relationship between the propaganda methods used in the media coverage provided in the Arabic-language Russian media (Russia Today, Sputnik) of events and issues related to Egyptian-Russian relations, Russian-Middle Eastern relations, and the attitudes of the Egyptian public towards the state of Russia, through an analytical field study in the period from January 2019 to December 2021. This study belongs to the descriptive analytical comparative research that relies on employing the “survey method” in its quantitative and qualitative aspects, and the “methodological comparison method” The study concluded that the current Russian propaganda model is systematic, organized, and an integrated tactical aspect, based on activating the concept of permanent competition in the information environment by encouraging the development of a propaganda system that allows for diverse and interconnected approaches that reinforce each other. The model relied on the criterion of "diversity" in the use of different propaganda methods in the coverage provided on both sites. This may be due to the nature of the goals to be achieved, which imposes the development of methods that suit them. The Russian propaganda model is a "mechanism of restricting choices" based on the idea of "undermining the general context of the qualitative information provided about Russian policies in the region." The Russian propaganda model also adopts the approach of "political and media alignment protocols" by promoting the content provided through two parallel, integrated media outlets "Russia Today, Sputnik", to create the credibility required to achieve a double response from the target audience. Hence, the media methods and content provided on both sites varied within the framework of an integrated approach. The topics and issues do not differ much on both sites, but there is a slight difference in the method of treatment, as we conclude. By reading the field study data, the largest percentage of the study sample respondents who follow the “Russia Today” website as a source of news do not follow the Sputnik website, or do not follow the “Sputnik” website at the same rates of following the “Russia Today” website as a source of news. The respondents’ orientations towards the statements that measure the features of coverage in both websites, the nature of Russian relations with other countries, and the methods employed by Russian website coverage are similar in both websites, but with a slight difference in the rates of approval, rejection, and neutrality.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالعلاقات الخارجية
_zمصر.
_zروسيا
_2qrmak
653 0 _aنظريات الشك والمؤامرة فى الولايات المتحدة
_aالمزج بين الحقيقة والتضليل لتعزيز موقفها
_aالدعاية الروسية
700 0 _aهناء فاروق صالح
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aماري منصور
_eمشرف أطروحة.
900 _b19-05-2024
_cهناء فاروق صالح
_cماري منصور
_dسحر فاروق الصادق
_dمحمد حسام الدين إسماعيل
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاعلام
_Dقسم صحافة
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172111