000 05446namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250705123457.0
008 250519s2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.912
092 _a371.912
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.23.04.Ph.D.2024.صب.ب
100 0 _aصباح عبد الرازق عبد الرازق زايد،
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج إرشادي لخفض بعض المشكلات النفسية للأطفال زارعي القوقعة المدمجين مع أقرانهم العاديين /
_cرسالة مقدمة من الباحثة صباح عبد الرازق عبد الرازق زايد؛ اشراف ا.د.منال عبد النعيم محمد طه، د.محمد السيد صديق.
246 1 5 _aA counseling program to reduce some psychological problems for children with cochlear implants Inclusion with their normal peers
264 0 _c2024
300 _a263صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 160-172.
520 _aهدفت الرسالة إلى التحقق من فعالية برنامج إرشادي لخفض بعض المشكلات النفسية للأطفال زارعي القوقعة المدمجين مع أقرانهم العاديين، واستمرارية هذه الفاعلية بعد فترة المتابعة، تكونت عينة الدراسة الحالية من (10) أطفال زارعي القوقعة المدمجين مع أقرانهم العاديين والملحقين المدارس بالتعليم العام ويتراوح أعمارهم الزمنية من (6-9) سنوات بمتوسط عمري (7.5) وانحراف معياري (0.28). واشتملت أدوات الدراسة على مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسة (تقنين/محمود أبوالليل، 2011) استمارة دراسة حالة (إعداد الباحثة)، ومقياس المشكلات النفسية (إعداد الباحثة) وبرنامج إرشادي معرفي سلوكي (إعداد الباحثة) لخفض بعض المشكلات النفسية لدى عينة الدراسة. واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة (التجريبية). وتوصلت نتائج الدراسة إلى ان البرنامج الإرشادي أثبت فاعليته في خفض بعض المشكلات النفسية (الاعتمادية-الانسحابية-القلق-العدوانية) للأطفال زارعي القوقعة المدمجين مع أقرانهم العاديين، بالإضافة إلى استمرارية فعالية البرنامج الإرشادي لخفض بعض المشكلات النفسية لدى عينة الدراسة، كما ظهر في القياس التتبعي بعد شهر ونصف من تطبيق البرنامج.
520 _aThe current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program to reduce some psychological problems for children with cochlear implants integrated with their regular peers, and the extent of the continuity of this effectiveness after the follow-up period. The sample of the current study consisted of (10) children with cochlear implants integrated with their regular peers and attached to schools with general education, and it ranges from Their chronological ages range from (6-9) years, with an average age of (7.5) and a standard deviation of (0.28). The study tools included the Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Form (Codification/Mahmoud Abu Al-Lail) , a data collection form (prepared by the researcher), a scale of psychological problems (prepared by the researcher) , and a cognitive-behavioral counseling program (prepared by the researcher) to reduce some psychological problems among the study sample. The study used the one-group experimental method (experimental). The results of the study concluded that the counseling program proved effective in reducing psychological problems, in addition to the continued effectiveness of the counseling program in reducing psychological problems, as appeared in the follow-up measurement after a month and a half of implementing the program
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالأطفال الشواذ
_2qrmak
653 0 _aالبرنامج الارشادي
_aالمشكلات النفسية
_aالمشكلات النفسية للأطفال
700 0 _aمنال عبد النعيم محمد طه
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aمحمد السيد صديق
_eمشرف أطروحة.
900 _b 13/6/2024
_cمنال عبد النعيم محمد طه
_cمحمد السيد صديق
_dايمان فوزي شاهين
_d إبراهيم محمد سعد
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم علم النفس الارشادى
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172199