| 000 | 05294namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250618133017.0 | ||
| 008 | 250604s2023 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a385.9678 |
| 092 |
_a385.9678 _221 |
||
| 097 | _aدكتوراه | ||
| 099 | _aCai01.16.06.Ph.D.2023.غا.خ | ||
| 100 | 0 |
_a،غادة ضاحي محمد عبد العزيز _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aخط سكك حديد تنزانيا – زامبيا وآثاره على دول شرق ووسط أفريقيا (1967- 1987) / _cإعداد غادة ضاحي محمد عبد العزيز؛ إشراف أ.د / السيد علي أحمد فليفل، أ.د / عبدالله عبد الرازق ابراهيم. |
| 246 | 1 | 5 | _aTanzania – zambia railways and its enfluences on east and centeal african countries ( 1967 -1987) / |
| 264 | 0 | _c2023. | |
| 300 |
_a317 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 300-316. | ||
| 520 | _aيعد خط سكك حديد تنزانيا زامبيا واحدا من أهم مشروعات البنية التحتية التي تم تنفيذها في شرق ووسط أفريقيا بعد الاستقلال وكان الهدف الأساسي من مشروع الخط تحرير زامبيا من سيطرة جنوب أفريقيا على طرق تجارة النحاس ومرورها عبر الأراضي الجنوبية حيث أنها دولة حبيسة لا منافذ بحرية لها لذلك كان المشروع لربط حزام النحاس في زامبيا بميناء دار السلام في تنزانيا وليصبح لها منفذا للتجارة والنقل وبالفعل ألغى الخط اعتماد زامبيا على جنوب أفريقيا وحل مشكلتها السياسية معها وهو ما جعل الأفريقيين يطلقون عليه "خط سكك حديد الحرية" وقد استطاعت الصين وضع بصمتها بقوة داخل القارة في تلك الفترة التي تميزت باحتدام الصراع الأيديولوجي بين الشيوعية والرأسمالية على خلفية الحرب الباردة ولم تقدم الصين التمويل المالي فحسب وإنما قامت بتوفير الدعم الفني والأيد العاملة وقامت بالإشراف على التنفيذ وتدريب الأفريقيين على تشغيل وإدارة الخط وقد استغرق تنفيذ المشروع خمس سنوات حتى تم افتتاحه عام 1975كان الخط مشروعا حيويا أعاد رسم الخريطة السكانية والاقتصادية للمناطق التي مر بها وأعاد تشكيل العلاقات السياسية لزامبيا وتنزانيا داخليا ودوليا . | ||
| 520 | _aThe Tanzania-Zambia Railway represents a significant post-independence infrastructure project in East and Central Africa. The project's primary aim was to liberate Zambia from South African control over copper trade routes, addressing the challenges faced by Zambia as a landlocked nation without sea access. The railway was designed to connect Zambia's copper belt with the port of Dar es Salaam in Tanzania, thereby providing a crucial outlet for trade and transportation. This development effectively ended Zambia's dependence on South Africa, resolving political tensions and earning the railway the appellation "Freedom Railway" among Africans. China's involvement during this era of intense ideological conflict between communism and capitalism, particularly within the context of the Cold War, was instrumental. China's contributions extended beyond financial investment to include technical support, provision of manpower, oversight of the railway's construction, and training of African personnel for its operation and management. The construction spanned five years, culminating in the railway's opening in 1975. The Tanzania-Zambia Railway was a vital project that reshaped the demographic and economic landscape of the regions it traversed and redefined the political relations of both Zambia and Tanzania on domestic and international levels. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 7 |
_aالسكك الحديدية _2qrmak _zتنزانيا _zزامبيا |
|
| 653 | 0 |
_aتنزانيا _aزامبيا _aسكك حديد |
|
| 700 | 0 |
_aالسيد علي أحمد فليفل _eمشرف أطروحة. |
|
| 700 | 0 |
_aعبدالله عبد الرازق ابراهيم _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-01-2023 _cالسيد علي أحمد فليفل _cعبدالله عبد الرازق ابراهيم _Uجامعة القاهرة _Fكلية الدراسات الأفريقية _Dقسم التاريخ |
||
| 905 |
_aSara _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c172458 | ||