000 05294namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250618133017.0
008 250604s2023 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a385.9678
092 _a385.9678
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.16.06.Ph.D.2023.غا.خ
100 0 _a،غادة ضاحي محمد عبد العزيز
_eإعداد.
245 1 0 _aخط سكك حديد تنزانيا – زامبيا وآثاره على دول شرق ووسط أفريقيا (1967- 1987) /
_cإعداد غادة ضاحي محمد عبد العزيز؛ إشراف أ.د / السيد علي أحمد فليفل، أ.د / عبدالله عبد الرازق ابراهيم.
246 1 5 _aTanzania – zambia railways and its enfluences on east and centeal african countries ( 1967 -1987) /
264 0 _c2023.
300 _a317 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 300-316.
520 _aيعد خط سكك حديد تنزانيا زامبيا واحدا من أهم مشروعات البنية التحتية التي تم تنفيذها في شرق ووسط أفريقيا بعد الاستقلال وكان الهدف الأساسي من مشروع الخط تحرير زامبيا من سيطرة جنوب أفريقيا على طرق تجارة النحاس ومرورها عبر الأراضي الجنوبية حيث أنها دولة حبيسة لا منافذ بحرية لها لذلك كان المشروع لربط حزام النحاس في زامبيا بميناء دار السلام في تنزانيا وليصبح لها منفذا للتجارة والنقل وبالفعل ألغى الخط اعتماد زامبيا على جنوب أفريقيا وحل مشكلتها السياسية معها وهو ما جعل الأفريقيين يطلقون عليه "خط سكك حديد الحرية" وقد استطاعت الصين وضع بصمتها بقوة داخل القارة في تلك الفترة التي تميزت باحتدام الصراع الأيديولوجي بين الشيوعية والرأسمالية على خلفية الحرب الباردة ولم تقدم الصين التمويل المالي فحسب وإنما قامت بتوفير الدعم الفني والأيد العاملة وقامت بالإشراف على التنفيذ وتدريب الأفريقيين على تشغيل وإدارة الخط وقد استغرق تنفيذ المشروع خمس سنوات حتى تم افتتاحه عام 1975كان الخط مشروعا حيويا أعاد رسم الخريطة السكانية والاقتصادية للمناطق التي مر بها وأعاد تشكيل العلاقات السياسية لزامبيا وتنزانيا داخليا ودوليا .
520 _aThe Tanzania-Zambia Railway represents a significant post-independence infrastructure project in East and Central Africa. The project's primary aim was to liberate Zambia from South African control over copper trade routes, addressing the challenges faced by Zambia as a landlocked nation without sea access. The railway was designed to connect Zambia's copper belt with the port of Dar es Salaam in Tanzania, thereby providing a crucial outlet for trade and transportation. This development effectively ended Zambia's dependence on South Africa, resolving political tensions and earning the railway the appellation "Freedom Railway" among Africans. China's involvement during this era of intense ideological conflict between communism and capitalism, particularly within the context of the Cold War, was instrumental. China's contributions extended beyond financial investment to include technical support, provision of manpower, oversight of the railway's construction, and training of African personnel for its operation and management. The construction spanned five years, culminating in the railway's opening in 1975. The Tanzania-Zambia Railway was a vital project that reshaped the demographic and economic landscape of the regions it traversed and redefined the political relations of both Zambia and Tanzania on domestic and international levels.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالسكك الحديدية
_2qrmak
_zتنزانيا
_zزامبيا
653 0 _aتنزانيا
_aزامبيا
_aسكك حديد
700 0 _aالسيد علي أحمد فليفل
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعبدالله عبد الرازق ابراهيم
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cالسيد علي أحمد فليفل
_cعبدالله عبد الرازق ابراهيم
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات الأفريقية
_Dقسم التاريخ
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172458