| 000 | 06050namaa22004451i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250729110914.0 | ||
| 008 | 250610s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
| 049 | _aDeposit | ||
| 082 | 0 | 4 | _a613 |
| 092 |
_a613 _221 |
||
| 097 | _aPh.D | ||
| 099 | _aCai01.11.08.Ph.D.2024.Ma.E | ||
| 100 | 0 |
_aMaha Yousry Mokhtar El-Hawary, _epreparation. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aEffect of educational intervention on evidence based medicine “knowledge, attitude and practice” among interns at Faculty af Medicine, Cairo University / _cby Maha Yousry Mokhtar El-Hawary ; Supervisors Dr. Dalia Ahmed Mohammed, Dr. Ahmed Mohammed Badr, Dr. Omnia Refaat El-Mahgoub, Dr. Shereen Essmat Hussein. |
| 246 | 1 | 5 | _aتأثير التدخل التعليمي علي مهارات "الطب القائم على البراهين" للمتدربين بكلية الطب، جامعة القاهرة |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a171 pages : _billustrations ; _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
| 504 | _aBibliography: pages 146-161. | ||
| 520 | 3 | _aBackground: Timely adoption of EBM by clinicians is mandatory and achievable by incorporating EBM into medical curricula plus additional reinforcement of EBM knowledge and skills via training programs. The house officers (HOs) should comprehend the EBM value and critically-evaluate clinical research at their career transitional point. Aim: Evaluating the effect of EBM educational intervention on HOs’ KAP and skills. Methods: 70 HOs (from 91 HOs were recruited); during the academic year 2022/2023 at Cairo University’s teaching hospitals, answered a pre-tested self-administered questionnaire before, immediately and 3-months after intervention. The intervention included 8 sessions along 2 full-days covering: EBM concept and importance, research methods, formulating answerable clinical question (PICO format), searching skills and critical appraisal concept. Results: The participants’ mean age was 25.4±1.3 years, 41% were males; 69% heard about “EBM” and 41% participated in a research. The median score (Q1:Q3) for knowledge, attitude and practice before intervention was 69.3(66.3:74.7), 71.8(66.8:76.5) and 56.4(43.2:69.1) respectively. The intervention produced statistically-significant improvement in the median scores of knowledge and attitude domains at immediate and 3-months after intervention. The median score of practice domain showed statistically-significant increase at immediate after intervention. Before intervention 7%, 16% and 40% showed high knowledge, positive attitude and fair/good practice respectively. These proportions showed statistically-significant increase at immediate and 3-months after intervention. The median score for ACE questionnaire before intervention was 60(52:66.7) and increased significantly immediately after intervention. Conclusion & Recommendations: EBM educational intervention can be an essential part in the HOs training program to improve EBM KAP among HOs. | |
| 520 | 3 | _aالطب المبني على الدليل هو "دمج أفضل الأدلة البحثية مع الخبرة الإكلينيكية وقِيَم المريض"، مما يضمن أهمية قِيَم المرضى وتفضيلاتهم في القرار الإكلينيكي الأمثل. بينما تؤكد مبادئ الطب المبني على الدليل أن تُبنَى القرارات الطبية على أدلة بحثية عإلىة الجودة وحديثة، والاعتراف بقيمة التجارب السريرية وتقييم تفضيلات المرضى في كل قرار سريري. في حين أن الطب المبني على الدليل معتَرَف به كعنصر من عناصر التعلىم الإكلينيكي في الولايات المتحدة وكندا وأوروبا فهو يُعتبر حديث بالنسبة للعديد من الأطباء في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، فالأبحاث حول ممارسة الطب المبني على الدليل من قِبَل الفريق الطبي في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا محدودة. في مصر؛ وُجد أن العديد من الأطباء يفتقرون إلى إتقان الطب المبني على الدليل بل ويفتقرون إلى المعرفة والكفاءة في مفاهيمه الأساسية، على الرغم من تأكيدهم استخدامه. يخضع الأطباء حديثي التخرج للتدريب في تخصصات مختلفة بعد تخرجهم، فَهُم في مرحلة انتقإلىة من حياتهم المهنية. وذلك يجعل فَهْم أهمية الممارسة القائمة على الأدلة والتقييم النقدي لأفضل الأدلة والابتكارات في البيئات الإكلينيكية ضروري عندما يكونون على بُعْد خطوة من الدخول في ممارساتهم المستقلة. | |
| 530 | _aIssues also as CD. | ||
| 546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
| 650 | 0 | _aPublic Health | |
| 653 | 1 |
_aACE tool _aevidence based medicine (EBM) _aKnowledge _aattitude _apractice _aKAP _askills _aeducation intervention _ahouse officers _aNoor questionnaire |
|
| 700 | 0 |
_aDalia Ahmed Mohammed _ethesis advisor. |
|
| 700 | 0 |
_aAhmed Mohammed Badr _ethesis advisor. |
|
| 700 | 0 |
_aOmnia Refaat El-Mahgoub _ethesis advisor. |
|
| 700 | 0 |
_aShereen Essmat Hussein _ethesis advisor. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cDalia Ahmed Mohammed _cAhmed Mohammed Badr _cOmnia Refaat El-Mahgoub _cShereen Essmat Hussein _UCairo University _FFaculty of Medicine _DDepartment of Public Health & Community Medicine |
||
| 905 |
_aShimaa _eEman Ghareb |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c172490 | ||