000 06883namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250807105607.0
008 250623s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a610.73076
092 _a610.73076
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.17.11.M.Sc.2024.Mo.D
100 0 _aMohamed Zaki Salem,
_epreparation.
245 1 0 _aDifficulties in clinical nursing education :
_bperspectives of nurse educators in a selected faculty of nursing /
_cby Mohamed Zaki Salem ; Advisors Dr. Amany Salama Ayoub, Dr. Sayeda Mohamed Mohamed.
246 1 5 _aالصعوبات في تعليم التمريض الإكلينيكي :
_bمنظور معلمي التمريض في إحدى كليات التمريض المختارة /
264 0 _c2024.
300 _a89 + 20 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 85-89.
520 3 _aBackground: Clinical education is an essential part of nursing education. It aims to prepare students to be able to provide safe and quality nursing care. However, despite its significance, it carries many difficulties for the responsible nurse educators due to its unique nature. Aim: To determine difficulties of clinical nursing education from nurse educators’ perspectives. Design: A descriptive cross-sectional design was utilized. Setting: The current study was conducted at faculty of nursing, Cairo University. Sample: A purposive sample consists of 180 nurse educators who meet the inclusion criteria were included in the study. Tools: (a) Nurse Educator's characteristics sheet, (b) Difficulties in clinical nursing education from perspectives of nurse educator’s questionnaire. Results: The study results revealed that the difficulties from perspectives of nurse educators included students/educator ratio (48.9%); availability of conference room (57.2%); availability of sufficient numbers of clinical settings (51.1%); availability of changing room for faculty staff members (48.9%); availability of needed supplies and equipment for training (45.0%); and overcrowding as a result of presence of students from other programs that result in lack of learning opportunities (46.7%). Conclusion: There are many difficulties in clinical nursing education from the perspective of nurse educators. On top of these difficulties were the increasing number of students and the lack of educational facilities in clinical settings. Recommendation: Faculty administrative should plan carefully with relation to students/educator ratio as well as provide adequate facilities and resources to achieve educational objectives.
520 3 _aهناك نوعان رئيسيان من تعليم التمريض, أحدهما هو التعليم النظري, والآخر هو التعليم الإكلينيكي. نظرًا لأن التمريض مهنة عملية, فإن أكثر من نصف ساعات أي برنامج دراسي لتعليم التمريض يتم تخصيصها للتعليم الإكلينيكي. تكمن أهمية هذا النوع من التعليم في أنه يتيح للطلاب فرصة التطبيق العملي لما قد تعلموه داخل قاعات الدرس. عادة ما يتم هذا التطبيق داخل بيئات حقيقية مثل المستشفيات بمختلف تخصصاتها, على أن يسبق نزول الطلاب إلى المستشفى قضاء فترة من التدريب العملي تعتمد على المحاكاة -كمرحلة وسيطة وضرورية بين التعليم النظري بقاعة الدرس والتطبيق الفعلي بالمستشفى- وذلك بمعمل المهارات داخل المؤسسة التعليمية. من خلال التعليم الإكلينيكي, يتمكّن الطلاب من معاينة دور الممرض/ة كما هو على أرض الواقع, وكذلك معايشة هذا الدور من خلال التفاعل المباشر مع المرضى وذويهمم وأفراد طاقم الرعاية الصحية من أطباء, وتمريض, وغيرهم. من هنا, فإن تعليم التمريض الإكلينيكي يعد صمام الأمان الذي يضمن تزويد المجتمع بطاقم عمل على درجة عالية من الكفاءة ولديه القدرة على تقديم رعاية تمريضية آمنة وذات جودة. يلعب معلم التمريض دورًا هامًا في التعليم الإكلينيكي, حيث أنه يعتبر حلقة الوصل بين الطلاب والجامعة من جهة, والمرضى والمستشفى من جهة أخرى. هذا الدور متعدد الأوجه, فهو معلّم في نظر الطلاب, وزميل عمل لدى فريق التمريض بالمستشفى, وممرض في أعين المرضى. لذا, فإن عليه الموازنة بين تلك الإعتبارات, بحيث تكون الأولوية دائمًأ للدور التعليمي تجاه الطلاب. ذلك الدور الذي يتمثل في حمله أمانة تحقيق الأهداف التعليمية داخل بيئات التعليم الإكلينيكي, تلك التي تتميز بالتعقيد وصعوبة التحكم وعدم التوقع. في هذا الشان, يواجه معلم التمريض العديد من الصعوبات أثناء قيامه بمهام التعليم الإكلينيكي, من بينها: تزايد أعداد الطلاب كل عام, ومحدودية أماكن التدريب, وعجز الإمكانيات والأدوات, إلى جانب عدم تعاون أفراد الطاقم الصحي. كل هذا وأكثر يزيد من صعوبة المهام الملقاة على عاتق المعلم, ويجعل من التحديد الدقيق لمثل تلك الصعوبات المحتملة -في سياقاتها ذات الصلة- أمرًا بالغ الأهمية, حيث أن تحديد أي مشكلة يعتبر الخطوة الأولى في سبيل التغلب عليها.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aNursing Education
653 1 _aClinical nursing education
_adifficulties
_anurse educators
700 0 _aAmany Salama Ayoub
_ethesis advisor.
700 0 _aSayeda Mohamed Mohamed
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cAmany Salama Ayoub
_cSayeda Mohamed Mohamed
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of Nursing Education
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172702