000 05356namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250709104418.0
008 250709s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a400.420
092 _a400.420
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.02.12.Ph.D.2024.Na.E
100 0 _aAlaa Ali El-Badri,
_epreparation.
245 1 0 _aHip-hop vs. Mahraganat Lyrics :
_ba study using content analysis and conceptual metaphor /
_cby Alaa Ali El-Badri ; Supervision Prof. Amira Agameya.
246 1 5 _a أغاني الهيب هوب مقابل أغاني المهرجانات :
_bدراسة تطبيقية من منظور تحليل المضمون والاستعارة الإدراكية /
264 0 _c2023.
300 _a267 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 172-177.
520 3 _aThis study investigated the similarities and differences between two music genres, American hip-hop and Egyptian Mahraganat, in terms of their themes and conceptual metaphors. The study data consisted of the most listened to 60 songs across 2020-2022, according to Spotify. Two corpora were compiled, and content analysis was implemented using AntConc software to detect the themes and then compare between them. Findings revealed there were five common themes, violence and gangsterdom, drugs and drinking, insults, money, and suffering and pain and two contradicting ones, condemning versus celebrating the neighbourhood and negative versus positive representation of women. Then the theory of conceptual metaphor (CM) (Deignan, 2005; Grady, Oakley & Coulson, 1999; Lakoff & Johnson, 1980) was employed to analyze the lyrics and identify the CMs in them. Findings indicated that the resemblance in the CMs between the two genres rose from common human elements, similar life challenges, concretizing some abstract feelings, or homogenous perception of some abstract concepts whereas the differences in the CMs between the two genres were attributed to the oppositions in the values and concepts of each culture.
520 3 _aبحثت هذه الدراسة أوجه التشابه والاختلاف بين نوعين موسيقيين شهيرين، هما الهيب هوب الأمريكي والمهرجانات المصرية، من حيث موضوعاتهما والاستعارات الإدراكية المدرجة في كلماتهما. تضمنت بيانات الدراسة ال60 أغنية الأكثر سماعاً خلال الفترة 2020-2022، وفقاً لتطبيق الموسيقى Spotify، بواقع 30 أغنية لكل نوع. بدأ تحليل المحتوى ببناء متنين لأغاني الهيب هوب والمهرجانات، ثم استخدم برنامج AntConc في التحليل لتحديد كلمات المحتوى الأكثر شيوعًا. ثم تم تصنيف هذه الكلمات إلى فئات بناءً على العلاقات الدلالية بينها. كشف تحديد الفئات المختلفة لكل نوع موسيقي عن الموضوعات الرئيسية السائدة فيه. وبعد عقد المقارنة بين هذه الموضوعات، أظهرت النتائج أن هناك خمسة مواضيع مشتركة بين النوعين الموسيقيين هي: العنف والعصابات، والمخدرات وشرب الخمر، والشتائم، والمال، والمعاناة والألم، وموضوعان متناقضان هما: إدانة الحي مقابل الاحتفاء به، والعرض السلبي مقابل العرض الإيجابي للمرأة. بعد ذلك تم استخدام نظرية الاستعارة الإدراكية (Deignan, 2005; Grady, Oakley & Coulson, 1999; Lakoff & Johnson, 1980) والتي تنتمي إلى المجال اللغوي المعرفي، لتحليل كلمات الأغاني وتحديد الاستعارات الإدراكية الموجودة في كل نوع. وأشارت النتائج إلى أن التشابه في الاستعارات الإدراكية بين النوعين الموسيقيين نشأ عن وجود عناصر إنسانية مشتركة، ومعايشة تحديات حياتية مماثلة، وتجسيد بعض المشاعر المجردة، والرؤية المتوازية لبعض المفاهيم المجردة مثل النجاح والاستخفاف. أما الاختلافات في الاستعارات الإدراكية بين نوعي الأغاني، فقد عزيت إلى التعارض في قيم ومفاهيم كل ثقافة.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aEnglish Language
653 1 _aHip-hop genre
_aMahraganat genre
_aCognitive linguistics
_aConceptual metaphor
_aContent analysis
700 0 _aAmira Agameya
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cAmira Agameya
_UCairo University
_FFaculty of Arts
_DDepartment of English Language and Literature
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172967