000 07321namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250710115518.0
008 250710s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a070.4
092 _a070.4
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.15.02.Ph.D.2024.نج.ت
100 0 _a،نجلاء جعفر عبد الوهاب جعفر
_eإعداد.
245 1 0 _aتلبية وسائل الإعلام التقليدية والجديدة للاحتياجات الإعلامية لجمهور إقليم شمال الصعيد :
_bدراسة تحليلية وميدانية /
_cإعداد الباحثة نجلاء جعفر عبد الوهاب جعفر؛ إشراف أ.د. ليلى عبد المجيد، أ.د. محمود علم الدين.
246 1 5 _aTraditional and new media meeting the media needs of northern upper egypt region audience :
_bAn analytical-field study /
264 0 _c2024.
300 _a419+83 ورقة :
_bملاحق ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 393-419.
520 _a تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على درجة تلبية وسائل الإعلام التقليدية والجديدة للاحتياجات الإعلامية لجمهور إقليم شمال الصعيد وذلك من خلال معرفة استخدامات جمهور إقليم شمال الصعيد لهذه الوسائل والاشباعات الناتجة عن هذ الاستخدام، وهدفت الدراسة إلى التعرف على ترتيب أولويات قضايا إقليم شمال الصعيد المنشورة بصحيفة صدى بني سويف المطبوعة وموقعي اليوم السابع والوفد وتأثير ذلك على ترتيب جمهور إقليم شمال الصعيد لتلك القضايا. اعتمدت الدراسة على أربع أدوات لجمع البيانات وهي (استمارة تحليل المضمون، استمارة الاستبيان، المقابلة غير المقننة، والمجموعات النقاشية البؤرية)، استخدمت الدراسة أداة تحليل المضمون لتحليل محتوى الصحيفة المحلية المطبوعة "صدى بني سويف" وموقعي اليوم السابع والوفد، وتم تطبيق الاستبيان على عينة من جمهور إقليم شمال الصعيد، وبلغ قوامها 530 مفردة وطبقت الباحثة المجموعات النقاشية البؤرية في ست جلسات جماعية مركزة تم تنفيذها على مجموعات متنوعة من السيدات والرجال القاطنين بريف وحضر (الفيوم، بني سويف، المنيا) والذي وصل عددهم لـ 72 مبحوث، أما المقابلة غير المقننة فطبقتها الباحثة على مجموعة من الصحفيين والإعلاميين بوسائل الإعلام المحلية الموجودة بإقليم شمال الصعيد وموقعي اليوم السابع والوفد للحصول على بعض البيانات التي تفسر نتائج الدراستين التحليلية والميدانية. أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ارتفاع اعتماد المبحوثين عينة الدراسة على وسائل الإعلام الجديدة في الحصول على معلومات تتعلق بإقليم شمال الصعيد ويتضح ذلك من خلال ارتفاع نسبة المتعرضين لكل من المواقع الإلكترونية وصفحات فيس بوك حيث وصلت نسبتهم 99.1% من إجمالي العينة. وتوصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى تصدر قضايا (تطوير البنية التحتية ومشاكلها) قائمة القضايا عينة الدراسة حيث برزت بجريدة صدى بني سويف المطبوعة بمعدل 20.3%، وبموقع الوفد بمعدل 18.4% وبموقع اليوم السابع بمعدل17.1%
520 _aThis study sought to identify the degree of traditional and new media meet the media needs of the audience of the North Upper Egypt region, by knowing the uses of these media by the audience of the North Upper Egypt region and the satisfactions resulting from this use. The study aims to identify the agenda setting of the issues of the North Upper Egypt region published in the printed newspaper "Sada Beni Suef" and the websites ( Youm7 and Al-Wafd), and the impact of this on the issues agenda arranging of the audience of the North Upper Egypt region. The study relied on four different data collection tools, (content analysis form, questionnaire form, unstructured interview, and focus group discussions). The study used the content analysis tool to analyze the content of the local printed newspaper "Sada Beni Suef" and the websites of Youm7 and Al-Wafd. The questionnaire was applied to 530 of the audience of the north Upper Egypt region. The study also used the focus group discussions, Where the researchers were divided in six focused group sessions that were implemented on various groups of women and men living in rural and urban areas (Fayoum, Beni Suef, Minya), whose number reached 72 respondents. As for the unstructured interview, the researcher applied it to a group of journalists and media professionals worked in local media in the north Upper Egypt region and the websites of Youm7 and Al-Wafd to obtain some data that explains the results of the analytical and field studies. The results of the field study showed that the respondents in the study sample are increasingly dependent on new media to obtain information related to the Upper Egypt region. This is evident from the high percentage of those exposed to both websites and Facebook pages, which reached 99.1% of the total sample. The results of the analytical study showed that the issues of (infrastructure development and its problems) topped the list of issues in the study sample, as they appeared in the printed newspaper Sada Beni Suef at a rate of 20.3%, in the Al-Wafd website at a rate of 18.4%, and in the Youm7 website at a rate of 17.1%
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالصحافة
_2qrmak
653 0 _aالاحتياجات الإعلامية لجمهور إقليم شمال الصعيد
_aإقليم شمال الصعيد
_aالصحف المحلية المطبوعة
700 0 _aليلى عبد المجيد
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aمحمود علم الدين
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cليلى عبد المجيد
_cمحمود علم الدين
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الإعلام
_Dقسم الصحافة
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c172995