000 16508namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250715101820.0
008 250715s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a384.55
092 _a384.55
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.15.01.Ph.D.2024.عص.د
100 0 _a،عصام زعل عبد الرحمن السلايطة
_eإعداد.
245 1 0 _aدور الفضائيات والمواقع الإلكترونية في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور الأردني نحو القضايا الأمنية :
_bدراسة تحليلية وميدانية /
_cمقدمة من الباحث عصام زعل عبد الرحمن السلايطة؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ عادل فهمي.
246 1 5 _aThe role of satellite channels and electronic platforms in shaping knowledge and public attitudes of the jordanian audience towards security issues :
_bAn analytical and field study /
264 0 _c2024.
300 _a448 ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 390-421.
520 _aتهدف الدراسة لقياس وتحديد الدور الذي تؤديه كل من الفضائيات الأردنية والمواقع الإلكترونية في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور الأردني نحو القضايا الأمنية، وذلك من خلال دراسة تحليلية تستهدف تحليل المضمون الأمني الذي تقدمه الفضائيات والمواقع حول القضايا والأحداث الأمنية، وكذلك التعرف علي تقييم الجمهور الأردني لهذه المعالجات الإعلامية ودورها في تشكيل اتجاهاته، واعتمدت الدراسة في إطارها النظري على كل من نظريتي الاستخدامات والتأثيرات وكذلك نظرية الأطر الإعلامية، حيث الأولى كان توظيفها بشكل رئيسي في الدراسة الميدانية، والثانية في الدراسة التحليلية. وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في سحب 400 مفردة منمجتمع الدراسة الميدانية المتمثل في الجمهور الأردني المتابع للقنوات الفضائية والمواقع الإلكترونية، في حين وتمثلت عينة الدراسة في كل من قناة المملكة وقناة رؤيا مقدمة القنوات الفضائية التي تتابعها العينة، وكذلك موقع عمون الإخباري وكذلك موقع الوكيل الإخباري من المواقع الالكترونية الإخبارية، وقد تبين وجود اهتمامات مختلفة بالقضايا الأمنية وتقارب بين الوسائل محل التحليل خلال الفترة الزمنية خمس شهور بداية من شهر سبتمبر 2023 حتى نهاية شهر يناير 2024، حيث تفوق موقع عمون في المقدمة بالاهتمام بالقضايا الأمنية بنسبة 31.3% تلاه موقع الوكيل الإخباري بنسبة 28.9% في مقابل اهتمام القنوات الفضائية بهذه النوعية من القضايا حيث قدمتها قناة المملكة بنسبة 21.1% في مقابل قناة رؤيا بنسبة 18.7% من إجمالي المواد الإعلامية التي تناولت القضايا الأمنية. وتوصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى أن نسبة 26.9% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني متعلقة بأحداث أمنية لصالح قناة رويا وموقع عمون، في مقابل نسبة 26.6% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات وطنية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع الوكيل الإخباري، تلاه نسبة 23.8% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عربية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع عمون الإخباري، ونسبة 15.2% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات إنسانية وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، وأخيرًا جاء نسبة 7.5% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عالمية وذلك لصالح قناة رويا وكذلك موقع عمون الإخباري، كما جاء نسبة 34.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني اتجاهها مؤيد وبرز ذلك أكثر في قناة المملكة وموقع عمون، في مقابل نسبة 23.1% من المواد الإخبارية كان اتجاه التناول فيها محايد وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، تلاه نسبة 12.3% من المواد الإخبارية كان اتجاه المعالجة بها معارضا وذلك لصالح قناة رويا وموقع الوكيل الإخباري، في مقابل نسبة 30.4% من المواد الإخبارية لم ترد بها أي اتجاهات معالجة حيث كانت مجرد عرض معلوماتي للأحداث، وكذلك جاء نسبة 82.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العقلية في مقابل نسبة 28.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العاطفية. وتوصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى توافر دوافع متابعة عينة الدراسة للقضايا الأمنية عبر كلا الوسيلتين بشكل مرتفع، جاء في الصدارة التقييم المرتفع والإيجابي لدور كلا من الفضائيات والمواقع الالكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية، حيث جاء بنسبة 64.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 68% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط لدور الوسيلتين وذلك لدى نسبة 33% مع الفضائيات ونسبة 29.3% مع المواقع الالكترونية، كما جاء مستويات المقياس العام للتأثيرات الاتصالية الثلاث (المعرفية والوجدانية والسلوكية) معًا والتي تحققها الفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى أفراد الجمهور الأردني، وجاء في الصدارة التقييم المرتفع لتحقق التأثيرات الاتصالية من متابعة كل منالفضائيات والمواقع الالكترونية، حيث جاء بنسبة 61.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 66% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط للتأثير وذلك لدى نسبة 35.3% مع الفضائيات ونسبة 31.3% مع المواقع الالكترونية، وفي الترتيب الثالث جاء التقييم المنخفض للتأثير وذلك لدى نسبة 3.5% مع الفضائيات ونسبة 2.8% مع المواقع الالكترونية. وقد ثبت وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية وأسباب متابعتها للأخبار حول القضايا الأمنية، كما ثبت وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية واعتماد الجمهور الأردني على الفضائيات والمواقع الإلكترونية في حصولهم على معلومات حول القضايا الأمنية، كما وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين دوافع التعرض للفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور الأردني والتقييم الإيجابي لدور الفضائيات والمواقع الإلكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية. وتوصي الدراسة بضرورة تعزيز الأنشطة والبرامج التدريبية الأكاديمية الجامعية بهدف العمل على تعزيز الوعي بمفهوم الإعلام النوعي وهنا مجال الدراسة الإعلام الأمني وتطبيقاته، وكيفية إطلاق برامج توعية أمنية وثقافة أمنية في كلا من القنوات الفضائية والمواقع الالكترونية، وأن تقوم الجهات الأردنية بالتعاقد أو عقد بروتوكولات تعاون مع المؤسسات المتخصصة في المجال الأمني بهدف رفع وعي القائمين بالاتصال بكيفية التفاعل مع القضايا الأمنية وتحدياتها وأن يكون لديهم وعي بالمخاطر التي يمكن أن تترتب على طبيعة المعلومات التي يتم نشرها للجمهور.
520 _aThe study aims to measure and determine the role played by both Jordanian satellite channels and electronic platforms in shaping the knowledge and attitudes of the Jordanian public towards security issues. This will be achieved through an analytical study that targets the analysis of the security content presented by satellite channels and websites regarding security issues and events. Additionally, the study aims to assess the Jordanian public's evaluation of these media treatments and their role in shaping their attitudes. The theoretical framework of the study relies on both the Uses and Gratifications theory and the Media Framing theory. The former is primarily employed in the field study, while the latter is utilized in the analytical study. The field study sample consisted of 400 individuals drawn from the field study community, representing the Jordanian audience that follows satellite channels and electronic platforms. The study sample included both the Kingdom Channel and Roya Channel, which are The findings revealed varying interests in security issues and a convergence of media within the analytical period of five months, starting from September 2023 to the end of January 2024. Ammon News demonstrated the highest interest in security issues, accounting for 31.3%, followed by Al-Wakeel News with 28.9%. In comparison, the satellite channels' interest in such issues was presented by the Kingdom Channel at 21.1%, while Roya Channel covered them at 18.7% of the total media content addressing security issues. The results of the analytical study indicate that 26.9% of the news content related to security matters is associated with security events in favor of Roya Channel and Ammon News website. In contrast, 26.6% of the news content is related to national interests, benefiting the Kingdom Channel and Al-Wakeel News website. Following this, 23.8% of the news content is linked to Arab interests, favoring the Kingdom Channel and Ammon News website. Moreover, 15.2% of the news content pertains to humanitarian concerns, benefiting Roya Channel and Ammon News website. Lastly, 7.5% of the news content is related to global interests, favoring Roya Channel and Ammon News website. In terms of editorial orientation, 34.2% of the news content related to security matters is supportive, with a stronger emphasis on the Kingdom Channel and Ammon News website. In contrast, 23.1% of the news content is presented in a neutral tone, favoring Roya Channel and Ammon News website. Additionally, 12.3% of the news content takes an opposing stance, benefiting Roya Channel and Al-Wakeel News website. About 30.4% of the news content does not exhibit any specific editorial orientation, merely providing informative coverage of events. Furthermore, 82.2% of the news content related to security matters relies on rational sources, while 28.2% relies on emotional sources. The results of the field study indicate a high availability of motivations for the study sample to follow security issues through both media channels. At the forefront is the high and positive evaluation of the role of both satellite channels and electronic platforms in providing the Jordanian public with sufficient information about security issues. This was reflected in a percentage of 64.3% for satellite channels and 68% for electronic platforms within the sample. Following in second place is the moderate evaluation of the role of both channels, with percentages of 33% for satellite channels and 29.3% for electronic platforms. The study also assessed the overall scale of the three communicative effects (cognitive, affective, and behavioral) achieved by both satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public. The results show a high evaluation for the communicative effects achieved through following both satellite channels and electronic platforms, with percentages of 61.3% for satellite channels and 66% for electronic platforms within the sample. In second place is the moderate evaluation of the effects, with percentages of 35.3% for satellite channels and 31.3% for electronic platforms. In the third place, there is a low evaluation of the effects, with percentages of 3.5% for satellite channels and 2.8% for electronic platforms. The study established a statistically significant correlational relationship between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and their reasons for following news about security issues. Additionally, a statistically significant functional relationship was confirmed between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and the Jordanian public's reliance on these media for obtaining information about security issues. Furthermore, there was a statistically significant correlational relationship between the motives for exposure to satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public and their positive evaluation of the role of these media in providing sufficient information about security issues. The study recommends the necessity of enhancing academic university activities and training programs to promote awareness of the concept of qualitative media, particularly in the field of security media and its applications. It also emphasizes the importance of launching security awareness programs on both satellite channels and electronic platforms. Additionally, the study suggests that Jordanian entities should engage in contracts or cooperation protocols with specialized institutions in the security field to raise awareness among communication professionals on how to interact with security issues and their challenges. Furthermore, these professionals should have an understanding of the risks associated with the nature of the information disseminated to the public.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالتلفزيون
_2qrmak
653 0 _aالفضائيات
_aالمواقع الالكترونية
_aالجمهور الاردني
700 0 _aعادل فهمي
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cعادل فهمي
_dأشرف جلال حسن
_dأشرف عطوة
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الإعلام
_Dقسم الاذاعة والتلفزيون
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173074