000 07664namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250730110637.0
008 250730s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a373.0928
092 _a373.0928
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.23.04.Ph.D.2024.مح.ب
100 0 _a،محمد كمال أحمد عبد الحميد عوضين
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية /
_cإعداد محمد كمال أحمد عبد الحميد عوضين؛ إشراف أ.د/ منال عبدالنعيم محمد طه، أ.م.د/ إبراهيم محمد سعد.
246 1 5 _aA counseling program for the development of psychological immunity and its impact on psychological empowerment of gifted students with learning difficulties in the secondary stage /
264 0 _c2024.
300 _a252 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 161-171.
520 _aهدفت الدراسة إلى إعداد برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية، والتحقق من مدي فاعلية البرنامج الإرشادي ومدي استمراريته واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الأولى تجريبيّة والثانية ضابطة، وتكوّنت العيّنة الأساسية من (30) طالبًا من بينهم (15) طالبًا في المجموعة التجريبية و(15) طالبًا في المجموعة الضابطة. يتراوح عمرهم الزمني بين (16) و(18) عامًا بمتوسط عمري (16.87)، وانحراف معياري (0.86)، وقد تم تقسيم العيّنة إلى مجموعتين متكافئتين من حيث العمر الزمني، والمستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي، ومستوى المناعة النفسية والتمكين النفسي، واستخدمت الدراسة عدة أدوات، وهي: مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي (إعداد/ محمد سعفان ودعاء خطاب، 2016)، وبطارية التقدير التشخيصي للصعوبات الأكاديمية (إعداد/فتحى مصطفى الزيات،1999)، ومقياس الكشف عن الموهبة (إعداد الباحث)، ومقياس المناعة النفسية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، ومقياس التمكين النفسي لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، والبرنامج الارشادي (إعداد الباحث)، أشارت النتائج أن البرنامج الإرشادي قد ساعد الطلاب على تطوير مهاراتهم في المحافظة على مستوى التمكين النفسي، وتطبيقه في حياتهم الدراسية والشخصية، حيث استخدم محتوى وأنشطة وفنيات متنوعة ومحفزة للطلاب، كما استخدم البرنامج محتوى يتعلق بالمناعة النفسية وأبعاداه، وأهمية تطويرها للموهوبين ذوي صعوبات التعلم، والعوامل المؤثرة فيها، والطرق المساعدة على تحسينها، واستخدام أنشطة تفاعلية وتعاونية، تزود الطلاب بالفرصة للتواصل والتفاعل مع بعضهم البعض، وتبادل الآراء والخبرات، والتعلم من بعضهم البعض، مثل: إجراء جلسات حوارية حول القضايا التي تُهمهم، وإجراء ألعاب دور، وإجراء مشروعات جماعية.
520 _aThe study aimed to develop a counseling program to enhance psychological resilience and its impact on the psychological empowerment of gifted students with learning difficulties in high school. It sought to evaluate the effectiveness and sustainability of the counseling program. The study employed a quasi-experimental design with two groups: an experimental group and a control group. The primary sample consisted of 30 students, with 15 students in the experimental group and 15 in the control group. The students' ages ranged from 16 to 18 years, with a mean age of 16.87 and a standard deviation of 0.86. The sample was divided into two equivalent groups in terms of chronological age, socio-economic and cultural level, psychological resilience, and psychological empowerment. The study used several tools, including the Socio-Economic and Cultural Level Scale (developed by Mohamed Safaan and Doaa Khattab, 2016), the Diagnostic Assessment Battery for Academic Difficulties (developed by Fathi Mostafa Al-Zayat, 1999), the Talent Detection Scale (developed by the researcher), the Psychological Resilience Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), the Psychological Empowerment Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), and the counseling program (developed by the researcher). The results indicated that the counseling program helped students develop skills to maintain a level of psychological empowerment and apply it in their academic and personal lives. The program used diverse and motivating content, activities, and techniques for students. It included content related to psychological empowerment, its dimensions, the importance of developing it for gifted students with learning difficulties, the factors influencing it, and ways to improve it. The program also utilized interactive and collaborative activities, providing students with opportunities to communicate and interact with each other, exchange opinions and experiences, and learn from one another. Examples of these activities include conducting dialogue sessions on topics of interest, role-playing games, and group projects.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية
_2qrmak
653 0 _aالمناعة النفسية
_a التمكين النفسي
_aالموهوبون ذو صعوبات التعلم
700 0 _aمنال عبدالنعيم محمد طه
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aإبراهيم محمد سعد
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cمنال عبدالنعيم محمد طه
_cإبراهيم محمد سعد
_dإيهاب عبدالعزيز الببلاوي
_dمحمد السيد صديق
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم علم النفس الإرشادي
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173233