000 06131namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250816142828.0
008 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.19
092 _a371.19
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.02.M.Sc.2024.سم.ع
100 0 _a،سميرة سعيد رجب السيد
_eإعداد.
245 1 2 _aالعلاقات الاجتماعية وإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البحيرة :
_bبحث إثنوجرافي /
_cإعـداد سميرة سعيد رجب السيد؛ إشـراف د / دعاء عثمان عزمي، د/ أسماء مراد صالح.
246 1 5 _aSocial relations and management of basic education schools in behera governorate :
_bAn ethnographic research /
264 0 _c2024.
300 _a174 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 151-165.
520 _aاستهدف البحث الحالي تعرف طبيعة العلاقات الاجتماعية بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البحيرة ،يقتصر البحث على البحث الإثنوجرافي معتمدة على الملاحظة والمقابلة مع مدير ووكيل ومعلمي مدرسة أبتوك الابتدائية المشتركة بمحافظة البحيرة، ومقابلة أولياء الأمور، واستغرقت الدراسة الميدانية أسبوعين حيث معايشة مجتمع البحث، وقد تم استخدام منهج البحث إلى علم المجتمع الريفي إلى المنهج النوعي، لأن الطريقة الإثنوجرافية هى أفضل طريقة لفهم الإنسان ودراسة مكان معيشته ، ولذا تم استخدام المنهج الإثنوجرافي نظرًا لمناسبته لطبيعة الدراسة ، وكانت من أهم نتائج البحث ما يلي: 1- حرص إدارة المدرسة على إقامة العلاقات الطيبة بين جميع العاملين. 2- شكلت القرابة جزءًا محدودًا جدًا بين بعض المعلمين ومدير المدرسة وتكليفهم ببعض المهام الإضافية خلال اليوم الدراسي بدافع الحب والعشم وتحمل العجز في بعض المواد الدراسية. 3- تؤثر العلاقات الاجتماعية بشكل إيجابي على العملية التعليمية وعدم استخدام الجانب القانوني في كل الأمور، وتطبيق الجانب الودي في تعامل المدير مع المعلمين. 4- اتباع إدارة المدرسة نظامًا مُوحدًا لمكافأة وتحفيز جميع العاملين دون مراعاة الفروق الفردية بينهم في الكفاءة والجهد. 5- عدم قدرة معلمي مدرسة أبتوك الابتدائية على تولي منصب مدير المدرسة بسبب كثرة الأعباء والمسئوليات ورفض الآخر بسبب عدم قدرته على إرضاء زملاءه في جميع الأحوال عند توليه هذا المنصب.
520 _aThe current research aimed to identify the nature of social relations in the administration of primary schools in Beheira Governorate. The research is limited to ethnographic research based on observation and interview with the director, deputy director and teachers of Abtouk Primary School in Beheira Governorate, and interviewing parents. The field study took two weeks, during which the research community was lived. The research method was used to study rural society and the qualitative method, because the ethnographic method is the best way to understand people and study their place of living. Therefore, the ethnographic method was used due to its suitability to the nature of the study. The most important results of the research were the following: 1- The school administration is keen to establish good relations between all employees. 2- The kinship formed a very limited part between some teachers and the school principal and they were assigned some additional tasks during the school day out of love, hope and tolerance for the deficit in some academic subjects. 3- Social relations have a positive impact on the educational process and not using the legal aspect in all matters, and applying the friendly aspect in the principal’s dealings with teachers. 4- The school administration follows a unified system to reward and motivate all employees without taking into account individual differences between them in efficiency and effort. 5- The inability of the teachers of Abtok Elementary School to assume the position of school principal due to the many burdens and responsibilities and the rejection of others due to their inability to satisfy their colleagues in all cases when assuming this position.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالمدرسة والمجتمع
_2qrmak
650 7 _aالاجتماع التربوى
653 0 _aالعلاقات الاجتماعية
_aالتعليم الأساسي
700 0 _aدعاء عثمان عزمي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأسماء مراد صالح
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cدعاء عثمان عزمي
_cأسماء مراد صالح
_dهدى حسن حسن
_dدينا حسن عبد الشافي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم أصول التربية
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173323