| 000 | 05719namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250817131427.0 | ||
| 008 | 250808s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
| 049 | _aDeposit | ||
| 082 | 0 | 4 | _a384.54 |
| 092 |
_a384.54 _221 |
||
| 097 | _aPh.D | ||
| 099 | _aCai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S. | ||
| 100 | 0 |
_aSherry Essam Hanna, _epreparation. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aSocial Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying : _bAn Experimental Approach / _cBY Sherry Essam Hanna; Under the Supervision of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib. |
| 246 | 1 | 5 |
_a المُحدِّدات الاجتماعية للمُتداخلين في أحداث التنمُّر الإلكتروني : _bدراسة تجريبية / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a224 leaves : _billustrations ; _c30 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
| 504 | _aBibliography: pages 169-196. | ||
| 520 | 3 | _aUsing an experimental research design, the present study investigated the contextual predictors of bystander action in cyberbullying incidents. It specifically explored the determinants of intervention mode and speed, drawing on bystander effect theory and cyberbullying literature. Data were collected through an online questionnaire administered to a volunteer sample of 479 adolescents and young adults of both sexes as part of an experiment. Initial analysis used bivariate correlations and one-way ANOVA to examine relationships between variables and identify statistically significant differences. Subsequently, multiple logistic and linear regression analyses were conducted to determine the factors influencing intervention modes and speed. Results showed that the presence of additional bystanders negatively affected intervention across all modes and reduced intervention speed. Victim acquaintanceship and perceived deservingness of help decreased non-intervention likelihood, both alone and with other bystanders, and positively influenced response time. However, only deservingness of help increased intervention speed in the presence of other bystanders. Both factors predicted the use of direct and combined intervention modes, with acquaintanceship moderating the negative effect of bystanders on combined modes, and deservingness of help moderating the negative effect on both direct and combined modes. Both factors reduced the likelihood of indirect intervention when alone but increased it with additional bystanders. | |
| 520 | 3 | _aتهدف هذه الدراسة للتحقق من المؤشرات السياقية لتدخُّل المُتفرِّجين على حوادث التنمر الإلكتروني من خلال تطبيق منهج البحث التجريبي، وبالأخص استكشاف العوامل التي تحدد نمط وسرعة التدخل، معتمدة على نظرية تأثير المتفرِّج وأدبيات التنمر الإلكتروني. تم جمع البيانات من خلال استبيان عبر الإنترنت تم توزيعه على 479 مراهقًا وشابًا من الجنسين كجزء من تجربة. استخدم التحليل الأولي الارتباطات الثنائية وتحليل التباين الأحادي ANOVA لفحص العلاقات بين المتغيرات وتحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية. بعد ذلك، تم إجراء تحليلات الانحدار اللوجستي المتعدد والانحدار الخطي المتعدد لتحديد العوامل التي تؤثر على أنماط وسرعة التدخل. أظهرت النتائج أن وجود مُتفرِّجين إضافيين أثر سلبًا على التدخل في جميع الأنماط وقلل من سرعة التدخل، بينما قلل التعارف المُسبَق مع الضحية والإحساس بأحقية المساعدة من احتمالية عدم التدخل، سواء كان الشخص بمفرده أو مع مُتفرِّجين آخرين، وكان لهما تأثير إيجابي على وقت الاستجابة. ومع ذلك، فإن أحقية المساعدة فقط هي التي زادت من سرعة التدخل في وجود مُتفرِّجين آخرين. كلا العامليَن أديا إلى استخدام أنماط التدخل المباشر والمختلط، حيث قام التعارف بتعديل التأثير السلبي للمُتفرِّجين على الأنماط المختلطة، بينما أدت أحقية المساعدة إلى تعديل التأثير السلبي على كل من الأنماط المباشرة والمختلطة. كما قلل كلا العاملين من احتمالية التدخل غير المباشر عندما يكون الشخص بمفرده، ولكنهما زادا منها في وجود مُتفرِّجين إضافيين. | |
| 530 | _aIssued also as CD | ||
| 546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
| 650 | 7 | _aCyberbullying | |
| 653 | 1 |
_aCyberbullying _aBystander Intervention _aAcquaintanceship |
|
| 653 | 1 |
_aالتنمُّر الإلكتروني _aتدخُّل المتفرجين _aالتعارف المُسبَق مع الضحية |
|
| 700 | 0 |
_aShaimaa Zolfakar Zoghaib _ethesis advisor. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cShaimaa Zolfakar Zoghaib _UCairo University _FFaculty of Mass Communication _DDepartment of Radio & Television |
||
| 905 |
_aEman El gebaly _eEman Ghareb |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c173410 | ||