000 05719namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250817131427.0
008 250808s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a384.54
092 _a384.54
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S.
100 0 _aSherry Essam Hanna,
_epreparation.
245 1 0 _aSocial Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying :
_bAn Experimental Approach /
_cBY Sherry Essam Hanna; Under the Supervision of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib.
246 1 5 _a المُحدِّدات الاجتماعية للمُتداخلين في أحداث التنمُّر الإلكتروني :
_bدراسة تجريبية /
264 0 _c2024.
300 _a224 leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 169-196.
520 3 _aUsing an experimental research design, the present study investigated the contextual predictors of bystander action in cyberbullying incidents. It specifically explored the determinants of intervention mode and speed, drawing on bystander effect theory and cyberbullying literature. Data were collected through an online questionnaire administered to a volunteer sample of 479 adolescents and young adults of both sexes as part of an experiment. Initial analysis used bivariate correlations and one-way ANOVA to examine relationships between variables and identify statistically significant differences. Subsequently, multiple logistic and linear regression analyses were conducted to determine the factors influencing intervention modes and speed. Results showed that the presence of additional bystanders negatively affected intervention across all modes and reduced intervention speed. Victim acquaintanceship and perceived deservingness of help decreased non-intervention likelihood, both alone and with other bystanders, and positively influenced response time. However, only deservingness of help increased intervention speed in the presence of other bystanders. Both factors predicted the use of direct and combined intervention modes, with acquaintanceship moderating the negative effect of bystanders on combined modes, and deservingness of help moderating the negative effect on both direct and combined modes. Both factors reduced the likelihood of indirect intervention when alone but increased it with additional bystanders.
520 3 _aتهدف هذه الدراسة للتحقق من المؤشرات السياقية لتدخُّل المُتفرِّجين على حوادث التنمر الإلكتروني من خلال تطبيق منهج البحث التجريبي، وبالأخص استكشاف العوامل التي تحدد نمط وسرعة التدخل، معتمدة على نظرية تأثير المتفرِّج وأدبيات التنمر الإلكتروني. تم جمع البيانات من خلال استبيان عبر الإنترنت تم توزيعه على 479 مراهقًا وشابًا من الجنسين كجزء من تجربة. استخدم التحليل الأولي الارتباطات الثنائية وتحليل التباين الأحادي ANOVA لفحص العلاقات بين المتغيرات وتحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية. بعد ذلك، تم إجراء تحليلات الانحدار اللوجستي المتعدد والانحدار الخطي المتعدد لتحديد العوامل التي تؤثر على أنماط وسرعة التدخل. أظهرت النتائج أن وجود مُتفرِّجين إضافيين أثر سلبًا على التدخل في جميع الأنماط وقلل من سرعة التدخل، بينما قلل التعارف المُسبَق مع الضحية والإحساس بأحقية المساعدة من احتمالية عدم التدخل، سواء كان الشخص بمفرده أو مع مُتفرِّجين آخرين، وكان لهما تأثير إيجابي على وقت الاستجابة. ومع ذلك، فإن أحقية المساعدة فقط هي التي زادت من سرعة التدخل في وجود مُتفرِّجين آخرين. كلا العامليَن أديا إلى استخدام أنماط التدخل المباشر والمختلط، حيث قام التعارف بتعديل التأثير السلبي للمُتفرِّجين على الأنماط المختلطة، بينما أدت أحقية المساعدة إلى تعديل التأثير السلبي على كل من الأنماط المباشرة والمختلطة. كما قلل كلا العاملين من احتمالية التدخل غير المباشر عندما يكون الشخص بمفرده، ولكنهما زادا منها في وجود مُتفرِّجين إضافيين.
530 _aIssued also as CD
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aCyberbullying
653 1 _aCyberbullying
_aBystander Intervention
_aAcquaintanceship
653 1 _aالتنمُّر الإلكتروني
_aتدخُّل المتفرجين
_aالتعارف المُسبَق مع الضحية
700 0 _aShaimaa Zolfakar Zoghaib
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cShaimaa Zolfakar Zoghaib
_UCairo University
_FFaculty of Mass Communication
_DDepartment of Radio & Television
905 _aEman El gebaly
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173410