000 08533namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251027124405.0
008 250819b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a370.15
092 _a370.15
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.23.09.Ph.D.2024.أم.أ
100 0 _aأميرة سامي عوض عيسي،
_eإعداد.
245 1 0 _a"أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية". /
_c[إعداد]أميرة سامي عوض عيسي ؛ إشراف أ.د: مني حسن السيد بدوي، أ.د: أماني سعيدة سيد إبراهيم
246 1 5 _aThe effect of a program based on the Creative solution for problems on both Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students.
264 0 _c2024.
300 _a287 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 238-262.
520 _aهدفت الدراسة إلي التعرف أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في تنمية كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية. وبلغ عدد المشاركون في الدراسة (60) طالبأً وطالبة بالمرحلة الثانوية، تم تقسيمهم إلي مجموعتين (30) طالباً وطالبة مجموعة تجريبية و(30) طالباً وطالبة مجموعة ضابطة، وإستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وإستخدمت الباحثة برنامج الحل الإبتكاري للمشكلات (إعدادالباحثة)، ومقياس الإنفعالية الإبتكارية (إعداد أفريل، ترجمة وتعريب كريمان عويضة، 2002)، ومقياس التفكير الإيجابي (إعداد الباحثة)، وإستمارة المستوي الإقتصادي والإجتماعي (إعداد د.أماني سعيدة)، وإختبار الذكاء (إعداد:جون رافن). وتوصلت نتائج الدراسة لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس التفكير الإيجابي في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس الإنفعالية الإبتكارية والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس التفكير الإيجابي والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس التفكير الإيجابي بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بوضع المناهج المبنية علي تنمية مهارات الحل الإبتكاري للمشكلات في المرحلة الثانوية كضرورة لتنمية مهارات الإنفعالية الإبتكارية والتفكير الإيجابي لديهم.
520 _aThe effect of a program based on the Creative solution for problem in developing both The Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. The number of participants in this study was (60) students in the secondary stage who were divided into two groups (30 male and female students as an experimental group and (30) male and female students as a control group). The researcher used the semi-experimental method, The study used the socio-economic and cultural scale by Amany Saida Sayed (2009), The Successive matrices of Raven (1979), the Creative solution for problems Program (prepared by the researcher), The Emotional creativity Scale (prepared by Averil, translated and Arabized by Kariman Awaida, 2002), The Positive Thinking scale (prepared by the researcher). The results of the study showed that There are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Emotional creativity Scale in the direction of the post-application, and there are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Positive Thinking Scale in the direction of the post-application. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Emotional Creativity Scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Positive Thinking scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are no differences between the follow-up measurement and the post-test of the Emotional Creativity Scale in terms of the total score and dimensions, and this indicates that The effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, and there are no differences between the follow-up measurement and the post-measurement of the Positive Thinking scale in terms of the overall score and dimensions. This indicates that the effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, the study recommended the need to focus on developing curricula based on developing creative problem solving skills in secondary school students as a necessity to develop their emotional creativity and positive thinking.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aعلم نفس التربوي
_2qrmak
650 7 _aالتعليم الثانوى
653 0 _aالحل الإبتكاري للمشكلات
_aالإنفعالية الإبتكارية
_aالتفكير الإيجابي
700 0 _aمني حسن السيد بدوي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأماني سعيدة سيد إبراهيم
_eمشرف أطروحة.
900 _b03-08-2024
_cمني حسن السيد بدوي
_cأماني سعيدة سيد إبراهيم
_dﺣﻧﺎﻥ ﷴ ﺟﻣﺎﻝ ﺍﻟﺩﻳﻥ ﺍﻟﺷﻬﺎﻭﻱ
_dﺃﺳﻣﺎء ﺗﻭﻓﻳﻖ ﻣﺑﺭﻭﻙ
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم ﻋﻠﻢ ﻧﻔﺲ ﺗﺮﺑﻮﻯ
905 _aYasmin
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173623