| 000 | 08533namaa22004331i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20251027124405.0 | ||
| 008 | 250819b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a370.15 |
| 092 |
_a370.15 _221 |
||
| 097 | _aدكتـــــوراه | ||
| 099 | _aCai01.23.09.Ph.D.2024.أم.أ | ||
| 100 | 0 |
_aأميرة سامي عوض عيسي، _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_a"أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية". / _c[إعداد]أميرة سامي عوض عيسي ؛ إشراف أ.د: مني حسن السيد بدوي، أ.د: أماني سعيدة سيد إبراهيم |
| 246 | 1 | 5 | _aThe effect of a program based on the Creative solution for problems on both Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a287 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 238-262. | ||
| 520 | _aهدفت الدراسة إلي التعرف أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في تنمية كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية. وبلغ عدد المشاركون في الدراسة (60) طالبأً وطالبة بالمرحلة الثانوية، تم تقسيمهم إلي مجموعتين (30) طالباً وطالبة مجموعة تجريبية و(30) طالباً وطالبة مجموعة ضابطة، وإستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وإستخدمت الباحثة برنامج الحل الإبتكاري للمشكلات (إعدادالباحثة)، ومقياس الإنفعالية الإبتكارية (إعداد أفريل، ترجمة وتعريب كريمان عويضة، 2002)، ومقياس التفكير الإيجابي (إعداد الباحثة)، وإستمارة المستوي الإقتصادي والإجتماعي (إعداد د.أماني سعيدة)، وإختبار الذكاء (إعداد:جون رافن). وتوصلت نتائج الدراسة لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس التفكير الإيجابي في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس الإنفعالية الإبتكارية والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس التفكير الإيجابي والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس التفكير الإيجابي بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بوضع المناهج المبنية علي تنمية مهارات الحل الإبتكاري للمشكلات في المرحلة الثانوية كضرورة لتنمية مهارات الإنفعالية الإبتكارية والتفكير الإيجابي لديهم. | ||
| 520 | _aThe effect of a program based on the Creative solution for problem in developing both The Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. The number of participants in this study was (60) students in the secondary stage who were divided into two groups (30 male and female students as an experimental group and (30) male and female students as a control group). The researcher used the semi-experimental method, The study used the socio-economic and cultural scale by Amany Saida Sayed (2009), The Successive matrices of Raven (1979), the Creative solution for problems Program (prepared by the researcher), The Emotional creativity Scale (prepared by Averil, translated and Arabized by Kariman Awaida, 2002), The Positive Thinking scale (prepared by the researcher). The results of the study showed that There are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Emotional creativity Scale in the direction of the post-application, and there are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Positive Thinking Scale in the direction of the post-application. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Emotional Creativity Scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Positive Thinking scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are no differences between the follow-up measurement and the post-test of the Emotional Creativity Scale in terms of the total score and dimensions, and this indicates that The effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, and there are no differences between the follow-up measurement and the post-measurement of the Positive Thinking scale in terms of the overall score and dimensions. This indicates that the effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, the study recommended the need to focus on developing curricula based on developing creative problem solving skills in secondary school students as a necessity to develop their emotional creativity and positive thinking. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 7 |
_aعلم نفس التربوي _2qrmak |
|
| 650 | 7 | _aالتعليم الثانوى | |
| 653 | 0 |
_aالحل الإبتكاري للمشكلات _aالإنفعالية الإبتكارية _aالتفكير الإيجابي |
|
| 700 | 0 |
_aمني حسن السيد بدوي _eمشرف أطروحة. |
|
| 700 | 0 |
_aأماني سعيدة سيد إبراهيم _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b03-08-2024 _cمني حسن السيد بدوي _cأماني سعيدة سيد إبراهيم _dﺣﻧﺎﻥ ﷴ ﺟﻣﺎﻝ ﺍﻟﺩﻳﻥ ﺍﻟﺷﻬﺎﻭﻱ _dﺃﺳﻣﺎء ﺗﻭﻓﻳﻖ ﻣﺑﺭﻭﻙ _Uجامعة القاهرة _Fكلية الدراسات العليا للتربية _Dقسم ﻋﻠﻢ ﻧﻔﺲ ﺗﺮﺑﻮﻯ |
||
| 905 |
_aYasmin _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c173623 | ||