000 06360namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250906142753.0
008 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a370.153
092 _a370.153
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.26.03.M.Sc.2024.غا.ب
100 0 _a،غادة عبد المحسن محمد سالم
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة وعلاقته بخفض الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال /
_cرسالة مقدمة من الباحثة غادة عبد المحسن محمد سالم؛ إشراف أ.د. شحاته سليمان محمد، أ. د. نهى محمود الزيات.
246 1 5 _aA guidance program to improve the quality of life and its relationship to reducing psychological stress for kindergarten teachers /
264 0 _c2024.
300 _a180 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 163-174.
520 _aهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة وعلاقته بخفض الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، وتكونت عينة الدراسة من (20) معلمة من معلمات رياض الأطفال، تراوحت أعمارهم من (40-50) سنوات، واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذكاء الصورة الخامسة. تعريب وتقنين صفوت فرج (2016)، مقياس الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، إعداد (طلعت منصور– فيولا الببلاوى، 2014)، مقياس تحسين جودة الحياة، إعداد (زينب شقير،2013)، برنامج إرشادي في خفض الضغوط النفسية وتحسين جودة الحياة لمعلمات رياض الأطفال. (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن: أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس الضغوط النفسية في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الضغوط النفسية بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس جودة الحياة في اتجاه القياس البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج.
520 _aThe current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program to improve the quality of life and its relationship to reducing psychological stress for kindergarten teachers. The study sample consisted of (20) kindergarten teachers, whose ages ranged from (40-50) years. The search tools included: Stanford Benier scale to measure intelligence, the fifth image. Arabization and legalization of Safwat Faraj (2016), The psychological pressure scale for kindergarten parameters, prepared (Talaat Mansour - Viola Al -Bablawi, 2014), a measure of life quality improvement, preparation (Zainab Shukair, 2013), an indicative program in reducing psychological stress and improving life quality for kindergarten teachers. (Preparation of the researcher), The results of the search resulted in: that there are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post -dimensional measurements to apply the guidance program on the psychological pressures scale in the direction of the post -measurement, There are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post measurements to apply the guiding program on the quality of life quality in the direction of post measurement, There are no statistically significant differences between the average scores of kindergarten teachers in the experimental study sample in the post and follow-up measurements on the psychological stress scale. There are no statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the post -measurement and tracing on the quality of life.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aرياض الاطفال
_2qrmak
_xرعاية
653 0 _aالضغوط النفسية
_aجودة الحياة
_aبرنامج إرشادي
700 0 _aشحاته سليمان محمد
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aنهى محمود الزيات
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cشحاته سليمان محمد
_cنهى محمود الزيات
_dرانيا محمد علي قاسم
_dإيمان أحمد خليل
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية التربيه للطفولة المبكرة
_Dقسم العلوم النفسية
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173674