000 08038namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250923091545.0
008 250824s2025 ua a ||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a620.0045
092 _a620.0045
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.18.06.Ph.D.2025.Ge.E
100 0 _aGehan Mounir Ibrahim Ahmed,
_epreparation.
245 1 4 _aThe effect of applying organizational excellence models on enhancing the performance quality in the egyptian higher education sector :
_bcase study /
_cby Gehan Mounir Ibrahim Ahmed ; Supervision Prof. Farouk Tammam Shoieb, Prof. Ayman El Sayed Khedr.
246 1 5 _aتأثير تطبيق نماذج التميز المؤسسي على تحسين جودة الأداء في قطاع التعليم العالي المصري :
_bدراسة حالة /
264 0 _c2025.
300 _a138 Leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 126-129
520 3 _aThis study examines the effect of applying organizational excellence models, specifically the European Foundation for Quality Management (EFQM Excellence Model 2020), on enhancing performance quality in Egypt's higher education sector. It investigates why private higher education institutions pursue Organizational Excellence certifications and focuses on the EFQM model’s influence. To achieve the objectives of this study, a questionnaire composed of (7) axes, which are the standard of the model, and the study community may be (Teaching Staff Members, Department Directors), the Future University (248) to answer the questionnaire paragraphs. Frequencies, arithmetic means, standard deviations, and testing were extracted using Wilcoxon for two non-independent samples for the application (Before and After); the results Before implementation, the mean scores for various axes were mostly around the neutral range, indicating that faculty and department directors had neutral responses. After implementation, the mean scores increased across all axes, indicating that faculty and department directors showed agreement towards the improvements made. The lowest mean was for the Strategic and Operational Performance axis (3.647), and the highest was for Purpose, Vision, and Strategy (4.086). The study highlights that improving performance quality in higher education is essential for survival and competitiveness. As competition increases, institutions must prioritize continuous performance evaluation. The study recommended that Organizational Excellence Models should be applied to improve the quality of performance in higher education institutions and that the European Foundation for Quality Management (EFQM Excellence Model 2020), including processes, procedures, and methods, contribute to the development, improvement, and excellence of higher education institutions. They are instrumental in their role as they are able to cope with and adapt to the local and global challenges and variables facing these institutions. Finally, applying the European Foundation for Quality Management (EFQM Excellence Model 2020) ensures that universities gain a competitive advantage relative to other institutions and achieve the goals for which they were created, a set of appropriate prerequisites must be provided to improve the quality of management performance in institutions of higher education and to address all the factors that limit their application at the level of Universities.
520 3 _aتتناول هذه الدراسة تأثير تطبيق نماذج التميز المؤسسي، وبالتحديد نموذج التميز الخاص بالمؤسسة الأوروبية لإدارة الجودة (نموذج التميز 2020) ، على تحسين جودة الأداء في قطاع التعليم العالي في مصر. وتستعرض سبب سعي المؤسسات التعليمية الخاصة للحصول على شهادات التميز المؤسسي، وترتكز على تأثير نموذج التميز 2020. لتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم إعداد استبيان يتكون من (7) معايير، وهي معايير النموذج، ويشمل مجتمع الدراسة أعضاء هيئة التدريس ومديري الإدارات في جامعة المستقبل (248) لتعبئة فقرات الاستبيان ، و تم إستخراج التكرارات، المتوسطات الحسابية، الإنحرافات المعيارية، وإختبارات بإستخدام إختبار ويلكوكسون لعينات غير مستقلة للتطبيق (القبلى والبعدى) ، و أظهرت النتائج أن متوسط الدرجات في المحاور المختلفة قبل التطبيق كانت في الغالب في النطاق المحايد، مما يشير إلى أن إستجابات أعضاء هيئة التدريس ومديري الإدارات كانت محايدة. ، وبعد التطبيق ارتفعت المتوسطات في جميع المحاور، مما يدل على أن أعضاء هيئة التدريس ومديري الإدارات أظهروا توافقًا بشأن التحسينات التي أُجريت ، وكان أدنى متوسط في محور الأداء الاستراتيجي والتشغيلي (3.647)، وأعلى متوسط كان في محور الغاية والرؤية والاستراتيجية (4.086). تسلط الدراسة الضوء على أن تحسين جودة الأداء في التعليم العالي أمر أساسي للبقاء والمنافسة. ومع تزايد المنافسة، يجب على المؤسسات أن تعطي الأولوية للتقييم المستمر للأداء. أوصت الدراسة بتطبيق نماذج التميز المؤسسي لتحسين جودة الأداء في مؤسسات التعليم العالى، وأن نموذج التميز الخاص بالمؤسسة الأوروبية لإدارة الجودة (نموذج التميز 2020) بما يتضمنه من عمليات وإجراءات وأساليب يساهم في تطوير وتحسين وتميز مؤسسات التعليم العالى. وهي تلعب دوراً محورياً حيث إنها قادرة على التكيف مع التحديات والظروف المحلية والعالمية التي تواجه هذه المؤسسات. أخيراً، يضمن تطبيق نموذج المؤسسة الأوروبية لإدارة الجودة (نموذج التميز 2020) أن تحظى الجامعات بميزة تنافسية مقارنة بالمؤسسات الأخرى وتحقيق الأهداف التي أنشئت من أجلها، ويجب توفير مجموعة من الشروط المبدئية المناسبة لتحسين جودة الأداء الإداري في مؤسسات التعليم العالي ومعالجة جميع العوامل التي تحد من تطبيقها على مستوى الجامعات
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aQuality control
650 0 _aضبط الجودة
653 1 _aOrganizational Excellence
_aExcellence Models
_aHigher Education
_aEFQM Excellence Model/
_aPerformance Quality
_aEgyptian Higher Education Sector
700 0 _aFarouk Tammam Shoieb
_ethesis advisor.
700 0 _aAyman El Sayed Khedr
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cFarouk Tammam Shoieb
_cAyman El Sayed Khedr
_UCairo University
_FFaculty of Graduate Studies for Statistical Research
_DDepartment of In Statistical Quality Control and Quality Assurance
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173691