| 000 | 06629namaa22004331i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250908133530.0 | ||
| 008 | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a371.392 |
| 092 |
_a371.392 _221 |
||
| 097 | _aدكتوراه | ||
| 099 | _aCai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب | ||
| 100 | 0 |
_a،سحر عبد الله إبراهيم محمد _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aبرنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل / _cمقدمة من الباحثة سحر عبد الله إبراهيم محمد؛ إشـــــــراف أ.د/عـاطف عدلـي فهمـي، أ.م.د/ منـال كامـل بهنس. |
| 246 | 1 | 5 | _aA training program for kindergarten teachers based on the montessori philosophy to enhance the educational performance of the tracher and develop the child’s higher-order thinking skills / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a166 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 149-166. | ||
| 520 | _aيهدف البحث الحالي إلى تطوير الأداءات التربوية لمعلمات رياض الأطفال وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة في ضوء فلسفة منتسوري، وتكونت عينة الدراسة من (46) معلمة من معلمات رياض الأطفال،وكذلك (60) طفلا من الروضات الرسمية والرسمية المتقدمة للغات بإدارة اليساتين التعليمية، بمحافظة القاهرة والتابعة لوزارة التربية والتعليم المصرية، وقد اشتملت أدوات البحث على استمارة ملاحظة لمعلمات رياض الأطفال في ضوء فلسفة منتسوري(إعداد الباحثة)، واختبار معرفي تحصيلي لمعلمات رياض الأطفال(إعداد الباحثة)، ومقياس لمهارات التفكير العليا لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وأنشطة البرنامج القائم على فلسفة منتسورى( إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على بطاقة الملاحظة والأختبار المعرفي التحصيلي، وكلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أطفال معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير العليا للطفل، بعد تطبيق البرنامج التدريبي القائم على فلسفة منتسوري على معلمات رياض الأطفال، مما ساهم في تطوير أداءاتهن التربوية، وتنمية مهارات التفكير العليا لدى أطفالهن، وأوصى البحث بضرورة الحرص على تدريب وتطوير مهارات المعلمات بصفة مستمرة، وضرورة توظيف فلسفة منتسوري وطريقتها لما لها من فاعلية في تطوير الأداء المهني لمعلمات رياض الأطفال، وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة. | ||
| 520 | _aThe aim of the current research is to develop educational performances for kindergarten teachers and to enhance the higher-order thinking skills of kindergarten childern in the light of Montessori philosophy. The study sample consisted of (46) kindergarten teachers, as well as (60) children from official and advanced language kindergartens under the supervision of the Educational Adminstration in Al-Basateen in Cairo, affiliated with the Egyptian Ministry of Education. The research tools included an observation form for kindergarten teachers in the light of Montessori philosophy (prepard by the researcher), a congnitive achievement test for kindergarten teachers (prepard by the researcher), a scale for kindergarten childern’s higher-order thinking skills (prepard by the researcher), and program activities based on Montessori philosophy (prepard by the researcher), The results indicated statistically significant differences in the average scores of the teachers in the experimental group in the local and follow-up measures on the observation form and congnitive achievement test. Additionally, there were statistically significant differences among the children of the teachers in the experimental group in the distant and follow-up measures on the scale of children’s higher-order thinking skills.After implementing the training program based on the Montessori philosophy for kindergarten teachers, which contributed to enchancing their educational performance, To develop their childern’s higher-order thinking skills and recommended research on the necessity of continuously training and developing teacher’s skills, and the necessity of employing the Montessori philosophy and its approach for its effectiveness in enhancing the professional performance of kindergaten and developing the higher-order thinking skills of kindergarten childern. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 4 |
_aمنتسوري _xطرق تعليم |
|
| 650 | 7 |
_aرياض الاطفال _2qrmak |
|
| 653 | 0 |
_aبرنامج تدريبي _aأداءات التربوية _aمنتسوري _aمهارات التفكير العليا |
|
| 700 | 0 |
_aعـاطف عدلـي فهمـي _eمشرف أطروحة. |
|
| 700 | 0 |
_aمنـال كامـل بهنس _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cعـاطف عدلـي فهمـي _cمنـال كامـل بهنس _dابتهاج محمود طلبة _dناصر فؤاد غبيش _Uجامعة القاهرة _Fكلية التربية للطفولة المبكرة _Dقسم العلوم التربوية |
||
| 905 |
_aSara _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c173704 | ||