000 06629namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250908133530.0
008 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.392
092 _a371.392
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب
100 0 _a،سحر عبد الله إبراهيم محمد
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل /
_cمقدمة من الباحثة سحر عبد الله إبراهيم محمد؛ إشـــــــراف أ.د/عـاطف عدلـي فهمـي، أ.م.د/ منـال كامـل بهنس.
246 1 5 _aA training program for kindergarten teachers based on the montessori philosophy to enhance the educational performance of the tracher and develop the child’s higher-order thinking skills /
264 0 _c2024.
300 _a166 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 149-166.
520 _aيهدف البحث الحالي إلى تطوير الأداءات التربوية لمعلمات رياض الأطفال وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة في ضوء فلسفة منتسوري، وتكونت عينة الدراسة من (46) معلمة من معلمات رياض الأطفال،وكذلك (60) طفلا من الروضات الرسمية والرسمية المتقدمة للغات بإدارة اليساتين التعليمية، بمحافظة القاهرة والتابعة لوزارة التربية والتعليم المصرية، وقد اشتملت أدوات البحث على استمارة ملاحظة لمعلمات رياض الأطفال في ضوء فلسفة منتسوري(إعداد الباحثة)، واختبار معرفي تحصيلي لمعلمات رياض الأطفال(إعداد الباحثة)، ومقياس لمهارات التفكير العليا لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وأنشطة البرنامج القائم على فلسفة منتسورى( إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على بطاقة الملاحظة والأختبار المعرفي التحصيلي، وكلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أطفال معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير العليا للطفل، بعد تطبيق البرنامج التدريبي القائم على فلسفة منتسوري على معلمات رياض الأطفال، مما ساهم في تطوير أداءاتهن التربوية، وتنمية مهارات التفكير العليا لدى أطفالهن، وأوصى البحث بضرورة الحرص على تدريب وتطوير مهارات المعلمات بصفة مستمرة، وضرورة توظيف فلسفة منتسوري وطريقتها لما لها من فاعلية في تطوير الأداء المهني لمعلمات رياض الأطفال، وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة.
520 _aThe aim of the current research is to develop educational performances for kindergarten teachers and to enhance the higher-order thinking skills of kindergarten childern in the light of Montessori philosophy. The study sample consisted of (46) kindergarten teachers, as well as (60) children from official and advanced language kindergartens under the supervision of the Educational Adminstration in Al-Basateen in Cairo, affiliated with the Egyptian Ministry of Education. The research tools included an observation form for kindergarten teachers in the light of Montessori philosophy (prepard by the researcher), a congnitive achievement test for kindergarten teachers (prepard by the researcher), a scale for kindergarten childern’s higher-order thinking skills (prepard by the researcher), and program activities based on Montessori philosophy (prepard by the researcher), The results indicated statistically significant differences in the average scores of the teachers in the experimental group in the local and follow-up measures on the observation form and congnitive achievement test. Additionally, there were statistically significant differences among the children of the teachers in the experimental group in the distant and follow-up measures on the scale of children’s higher-order thinking skills.After implementing the training program based on the Montessori philosophy for kindergarten teachers, which contributed to enchancing their educational performance, To develop their childern’s higher-order thinking skills and recommended research on the necessity of continuously training and developing teacher’s skills, and the necessity of employing the Montessori philosophy and its approach for its effectiveness in enhancing the professional performance of kindergaten and developing the higher-order thinking skills of kindergarten childern.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 4 _aمنتسوري
_xطرق تعليم
650 7 _aرياض الاطفال
_2qrmak
653 0 _aبرنامج تدريبي
_aأداءات التربوية
_aمنتسوري
_aمهارات التفكير العليا
700 0 _aعـاطف عدلـي فهمـي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aمنـال كامـل بهنس
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cعـاطف عدلـي فهمـي
_cمنـال كامـل بهنس
_dابتهاج محمود طلبة
_dناصر فؤاد غبيش
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية التربية للطفولة المبكرة
_Dقسم العلوم التربوية
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173704