000 04185namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250828113704.0
008 250826s2024 ua a|||fr|m|| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a792.62
092 _a792.62
_221
097 _aM.A
099 _aCai01.02.12.M.A.2024.Ha.A.
100 0 _aHadeel Abdel-Fattah Mohammed Eslam,
_epreparation.
245 1 4 _aThe Ambivalent Image of Some Women's Arts in Selected Literary Works :
_bA Comparative Study /
_cBy Hadeel Abdel-Fattah Mohammed Eslam; Under the Supervision of Professor Shereen Abouelnaga
246 1 5 _aالصورة الملتبسة لبعض الفنون النسائية في أعمال أدبية مختارة :
_bدراسة مقارنة /
264 0 _c2024.
300 _a119 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.A.)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 105-116.
520 3 _aOriental dance is one of the most controversial forms of art. Despite its popularity within Egyptian society, Oriental dance is regarded as a symbol of shame and immorality. On the other hand, in orientalist narratives, a dancer of Raqs Sharqi represents the exoticness and sexual promise of the Orient. In line with the outburst of the sex revolution in the 1960s, many white feminists attempted to redefine and develop the image of oriental dance. Despite the popularity of such empowerment movements, many of the oriental dance performers, especially those that belong to working-class Cairo, undergo intersectional discrimination. This study delves into the factors governing the portrayal of oriental dance in different literary and cinematic works; namely Naguib Mahfouz’s Palace Walk, George William Curtis’ Nile Notes of A Howadji, and At Night They Dance by Isabelle Lavigne, Stéphane Thibault.
520 3 _a موضوع هذه الدراسة أحد أكثر الفنون إثارة للجدل وهو الرقص الشرقي. فعلى الرغم من الشعبية الكبيرة للرقص الشرقي داخل المجتمع المصري، فإنه يعد رمزًا للعار وانحطاط الأخلاق. أما في الكتابات الاستشراقية، فالرقص الشرقي يعد رمزًا للغرابية والوعد الجنسي للشرق. ومع انطلاق الثورة الجنسية في ستينيات القرن الماضي، سعى عدد من النسويات الغربيات نحو تصحيح صورة الرقص الشرقي، باعتباره وسيلة للتعبير عن الذات في مواجهة الخطابات الأبوية والذكورية. وفي مقابل حملات التمكين تلك، تواجه الراقصات المصريات من الطبقة الكادحة تمييزًا تقاطعيًا. وتسعى هذه الرسالة إلى إجراء دراسة مقارنة ما بين الفئات المختلفة من الراقصات وكيف يتم تصويرهن في أعمال أدبية وسينمائية مختلفة. تتناول الدراسة العوامل التي تؤثر في تصوير الرقص الشرقي في الأعمال الأدبية والسينمائية المختلفة، وهي: بين القصرين لنجيب محفوظ، ومذكرات النيل للخواجه لجورج ويليام كورتيس، والفيلم الوثائقي في الليل يرقصن لإيزابيل لافين وستيفان تيبولت.
530 _aIssued also as CD
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aDance
650 0 _aالرقص
653 1 _aOriental Dance
_aComparative Literature
_aCultural Studies
_aSocial Realism
700 0 _aShereen Abouelnaga
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cShereen Abouelnaga
_UCairo University
_FFaculty of Arts
_DDepartment of English Language and Literature
905 _aNourhan
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173712