| 000 | 04185namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250828113704.0 | ||
| 008 | 250826s2024 ua a|||fr|m|| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
| 049 | _aDeposit | ||
| 082 | 0 | 4 | _a792.62 |
| 092 |
_a792.62 _221 |
||
| 097 | _aM.A | ||
| 099 | _aCai01.02.12.M.A.2024.Ha.A. | ||
| 100 | 0 |
_aHadeel Abdel-Fattah Mohammed Eslam, _epreparation. |
|
| 245 | 1 | 4 |
_aThe Ambivalent Image of Some Women's Arts in Selected Literary Works : _bA Comparative Study / _cBy Hadeel Abdel-Fattah Mohammed Eslam; Under the Supervision of Professor Shereen Abouelnaga |
| 246 | 1 | 5 |
_aالصورة الملتبسة لبعض الفنون النسائية في أعمال أدبية مختارة : _bدراسة مقارنة / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a119 pages : _billustrations ; _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aThesis (M.A.)-Cairo University, 2024. | ||
| 504 | _aBibliography: pages 105-116. | ||
| 520 | 3 | _aOriental dance is one of the most controversial forms of art. Despite its popularity within Egyptian society, Oriental dance is regarded as a symbol of shame and immorality. On the other hand, in orientalist narratives, a dancer of Raqs Sharqi represents the exoticness and sexual promise of the Orient. In line with the outburst of the sex revolution in the 1960s, many white feminists attempted to redefine and develop the image of oriental dance. Despite the popularity of such empowerment movements, many of the oriental dance performers, especially those that belong to working-class Cairo, undergo intersectional discrimination. This study delves into the factors governing the portrayal of oriental dance in different literary and cinematic works; namely Naguib Mahfouz’s Palace Walk, George William Curtis’ Nile Notes of A Howadji, and At Night They Dance by Isabelle Lavigne, Stéphane Thibault. | |
| 520 | 3 | _a موضوع هذه الدراسة أحد أكثر الفنون إثارة للجدل وهو الرقص الشرقي. فعلى الرغم من الشعبية الكبيرة للرقص الشرقي داخل المجتمع المصري، فإنه يعد رمزًا للعار وانحطاط الأخلاق. أما في الكتابات الاستشراقية، فالرقص الشرقي يعد رمزًا للغرابية والوعد الجنسي للشرق. ومع انطلاق الثورة الجنسية في ستينيات القرن الماضي، سعى عدد من النسويات الغربيات نحو تصحيح صورة الرقص الشرقي، باعتباره وسيلة للتعبير عن الذات في مواجهة الخطابات الأبوية والذكورية. وفي مقابل حملات التمكين تلك، تواجه الراقصات المصريات من الطبقة الكادحة تمييزًا تقاطعيًا. وتسعى هذه الرسالة إلى إجراء دراسة مقارنة ما بين الفئات المختلفة من الراقصات وكيف يتم تصويرهن في أعمال أدبية وسينمائية مختلفة. تتناول الدراسة العوامل التي تؤثر في تصوير الرقص الشرقي في الأعمال الأدبية والسينمائية المختلفة، وهي: بين القصرين لنجيب محفوظ، ومذكرات النيل للخواجه لجورج ويليام كورتيس، والفيلم الوثائقي في الليل يرقصن لإيزابيل لافين وستيفان تيبولت. | |
| 530 | _aIssued also as CD | ||
| 546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
| 650 | 0 | _aDance | |
| 650 | 0 | _aالرقص | |
| 653 | 1 |
_aOriental Dance _aComparative Literature _aCultural Studies _aSocial Realism |
|
| 700 | 0 |
_aShereen Abouelnaga _ethesis advisor. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cShereen Abouelnaga _UCairo University _FFaculty of Arts _DDepartment of English Language and Literature |
||
| 905 |
_aNourhan _eEman Ghareb |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c173712 | ||