| 000 | 07039namaa22004331i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20250909124929.0 | ||
| 008 | 250831s2024 ua a|||fr|m|| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
| 049 | _aDeposit | ||
| 082 | 0 | 4 | _a362.173068 |
| 092 |
_a362.173068 _221 |
||
| 097 | _aPh.D | ||
| 099 | _aCai01.17.03.Ph.D.2024.Fa.N. | ||
| 100 | 0 |
_aFarida Said Abed El Maksoud, _epreparation. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aNursing Staff Lived Experience of Challenges and Opportunities Regarding Professional Autonomy : _bProposed Guidelines / _cBy Farida Said Abed El Maksoud; Under the Supervision of Eglal Ahmed AbdElWaha, Amal Hebashy Elewa |
| 246 | 1 | 5 |
_aتجربة معاشة لهيئة التمريض عن التحديات والفرص تجاة الاستقلالية المهنية : _bمقترح قواعد إرشادية / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a131 Leaves : +(50) _billustrations ; _c30 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
| 504 | _aBibliography: pages 121-131. | ||
| 520 | 3 | _aBackground: Professional autonomy is a multidimensional concept and considered a main nursing professional priority in expanding the scope of the nursing practice, so nurses require greater autonomy and participation in decision making. Aim: to develop guidelines based on exploration of a lived experience of nursing staff regarding their professional autonomy. Design: A phenomenological qualitative and methodological research designs were used. Sample: A Purposive sample of (n=23) nursing staff was recruited for this study. Setting: General New Cairo Hospital which is affiliated to Ministry of Health. Tools: Two tools were used for data collection: Personal characteristic data sheet and semi-structured interview questionnaires using digital voice recording. Results: four main themes were extracted from the present study as follow: Autonomy concept, autonomy barriers, barriers' negative consequences and actual autonomy opportunities. Regarding to the available opportunities, only nine participants reported different opportunities that can enhance nursing professional autonomy such as: continuous training, available needed resources, supportive organizational culture, mutual nurse-physician respect and nurses' participation in patient care decision making. Also, the analyzed data identified three categories emerged as challenges faced by nursing staff to practice autonomously; professional, individual and organizational challenges. Conclusion: Nurses of New Cairo Hospital realized the concept of professional autonomy and they had limited available opportunities for practicing professional autonomy. In addition, three categories were concluded as challenges. Recommendations: Disseminate and apply the proposed developed guidelines to promote and improve nursing professional autonomy, develop and conduct orientation program for newly hired nurses about professional autonomy concept and enroll topics in nursing curriculum based on nursing staff' professional autonomy lived experience to act as a guide that enhance nursing students’ autonomy practice during different clinical training. | |
| 520 | 3 | _aالخلفية العلميه :الاستقلالية المهنية هي مفهوم متعدد الأبعاد وتعتبر من اولويات مهنة التمريض لتوسيع نطاق الممارسة التمريضية، ولذلك يحتاج الممرضين إلى مزيد من الاستقلالية والمشاركة في اتخاذ القرار. الهدف: هدفت هذة الدراسة الي تصميم مقترح قواعد استرشاديه معتمدا علي تجربة معاشة لدي افراد هيئة التمريض تجاة الاستقلالية المهنية. التصميم: تم استخدام منهجين في هذه الدراسة وهى البحث النوعي الظاهري والتصميم المنهجي. المكان: أجريت الدراسة بمستشفي القاهرة الجديدة العام التابعة لوزارة الصحة. العينه: اشتملت عينة البحث على 23 من افراد هيئة التمريض. الادوات :تم استخدام اداتين لجمع البيانات الخاصة بهذه الرسالة. النتائج: اظهرت الدراسة ان تم استخلاص اربعة موضوعات رئيسية من تحليل التجربة الحية للمشاركين في الدراسة حول استقلاليتهم المهنية وهي: مفهوم الاستقلالية المهنية, تحديات الاستقلالية,العواقب السلبية للتحديات واخيرا الفرص المتاحة. وفيما يتعلق بالفرص المتاحة، ذكر تسعة مشاركين فقط عن فرص مختلفة يمكن أن تعزز الاستقلالية المهنية للممرضين مثل الموارد اللازمة المتاحة، ثقافة مؤسسة داعمة والاحترام المتبادل بين المرضيين والأطباء وباقي أعضاء الفريق الصحي، ومشاركة الممرضين في وضع خطة علاج المرضي. كما حددت البيانات التي تم تحليلها ثلاث فئات ظهرت كتحديات يواجها افراد هيئة التمريض لممارسة الاستقلالية المهنية وهي؛ التحديات المهنية والفردية والتنظيمية. الخلاصه:استنتجت الدراسة أن افراد هيئة التمريض بمستشفي القاهرة الجديدة العام يدركون بوضوح مفهوم الاستقلالية المهنية وبعض سمات هذا المفهوم وان الفرص المتاحة لممارستهم الاستقلالية المهنية فرص محدودة.التوصيات:أوصت الدراسة بتطبيق القواعد الارشادية التى تم تصميمها للتغلب على التحديات وتحسين الاستقلالية المهنية بناءً على التجربة المعاشة لافراد هيئة التمريض, تصميم وتطبيق برنامج توجيهي للممرضيين حديثى التعيين عن مفهوم وممارسة الاستقلالية المهنية. | |
| 530 | _aIssued also as CD | ||
| 546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
| 650 | 0 | _aNursing Administration | |
| 650 | 0 | _aادارة التمريض | |
| 653 | 1 |
_aChallenges _aGuidelines _alived Experience _aNursing Staff |
|
| 700 | 0 |
_aEglal Ahmed AbdElWaha _ethesis advisor. |
|
| 700 | 0 |
_aAmal Hebashy Elewa _ethesis advisor. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cEglal Ahmed AbdElWaha _cAmal Hebashy Elewa _UCairo University _FFaculty of Nursing _DDepartment of Nursing Administration |
||
| 905 |
_aNourhan _eEman Ghareb |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c173787 | ||