000 06276namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250909125348.0
008 250831s2024 ua a|||fr|m|| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a362.173068
092 _a362.173068
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.17.03.M.Sc.2024.Sa.E.
100 0 _aSara Abdel Aal Mohamed,
_epreparation.
245 1 4 _aThe Effect of Digital Citizenship and Cyberloafing on Undergraduate Nursing Students Academic Performance /
_cBy Sara Abdel Aal Mohamed; Under the Supervision of Dr. Magda A. El-Hamid A. El-Fattah, Dr. Om Hashem Gomaa Ragab
246 1 5 _aتأثير المواطنة الرقميه والإنغماس الإلكتروني على الأداء الأكاديمي لطلاب التمريض الجامعيين
264 0 _c2024.
300 _a165 Leaves : +(45)
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc.)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 156-165.
520 3 _aNowadays, Digital citizenship is an essential part of nursing education because it makes sure that students have the skills and attitudes needed to use technology responsibly and safely, to avoid cyberloafing, which can negatively affect their academic performance. Aim of the Study: This study aimed to assess the effect of digital citizenship and cyberloafing on undergraduate nursing students' academic performance. Design: A descriptive, cross-sectional correlational research design was used. Setting: the study was conducted at Faculty of Nursing Sohag University. Subjects: Stratified random sample technique was used based on systematic sampling to select eight hundred and seventy nursing students. Tools: Four tools were used: Personal characteristics and academic data form, digital citizenship questionnaire, cyberloafing questionnaire and undergraduate nursing students’ academic performance audit form. Results: Revealed that nearly two thirds of the studied students have average level of digital citizenship, less than three fifths of the studied students have high level of cyberloafing and more than two fifths of the studied students have high level of academic performance. Conclusion: The academic performance of the students and cyber loathing has a strong, statistically significant negative correlation, whereas the academic performance of all of the study participants and digital citizenship has a statistically significant positive correlation. Recommendations: Provide nursing students with an educational program that emphasizes cyber assistance and digital citizenship, emphasizing their role in academic success to prevent academic waste by using online resources.
520 3 _aفي الوقت الحاضر، تعد المواطنة الرقمية جزءًا أساسيًا من تعليم التمريض لأنها تتأكد من أن الطلاب لديهم المهارات والمواقف اللازمة لاستخدام التكنولوجيا بشكل مسؤول وآمن، لتجنب التسكع عبر الإنترنت، والذي يمكن أن يؤثر سلبًا على أدائهم الأكاديمي. هدف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى تقييم تأثير المواطنة الرقمية والانغماس الالكتروني على الأداء الأكاديمي لطلاب التمريض الجامعيين. التصميم: تم استخدام تصميم البحث الارتباطي الوصفي المقطعي. مكان الإعداد: أجريت الدراسة بكلية التمريض جامعة سوهاج. المكان: تم استخدام تقنية العينة العشوائية الطبقية على أساس أخذ العينات المنهجية لاختيار ثمانمائة وسبعين طالبا من طلاب التمريض. الأدوات: تم استخدام أربع أدوات: الخصائص الشخصية ونموذج البيانات الأكاديمية، واستبيان المواطنة الرقمية، واستبيان الانغماس الالكتروني، واستمارة تدقيق الأداء الأكاديمي لطلاب التمريض الجامعيين. النتائج: كشفت أن ما يقرب من ثلثي الطلاب الذين شملتهم الدراسة لديهم مستوى متوسط من المواطنة الرقمية، وأقل من ثلاثة أخماس الطلاب الذين شملتهم الدراسة لديهم مستوى عال من الانغماس الالكتروني ، وأكثر من خمسي الطلاب الذين شملتهم الدراسة لديهم مستوى عال من الأداء الأكاديمي. الاستنتاج: إن الأداء الأكاديمي للطلاب والكراهية السيبرانية له علاقة ارتباط سلبية قوية ذات دلالة إحصائية، في حين أن الأداء الأكاديمي لجميع المشاركين في الدراسة والمواطنة الرقمية له علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية. التوصيات: تزويد طلاب التمريض ببرنامج تعليمي يركز على المساعدة السيبرانية والمواطنة الرقمية، مع التأكيد على دورهم في النجاح الأكاديمي لمنع الهدر الأكاديمي باستخدام الموارد عبر الإنترنت.
530 _aIssued also as CD
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aNursing Administration
650 0 _aإدارة التمريض
653 1 _aDigital Citizenship
_aCyberloafing
_aAcademic Performance
_aNursing Student
700 0 _aMagda A. El-Hamid A. El-Fattah
_ethesis advisor.
700 0 _aOm Hashem Gomaa Ragab
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cOm Hashem Gomaa Ragab
_cMagda A. El-Hamid A. El-Fattah
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of Nursing Administration
905 _aNourhan
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173794