000 07165namaa22004451i 4500
003 OSt
005 20250925103715.0
008 250901s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a541.35
092 _a541.35
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.24.05.M.Sc.2025.Sh.U
100 0 _aShaimaa Tarek Ebnzeyad Mohamed Abdelkader,
_epreparation.
245 1 0 _aUsing LIBS technique to study the role of car cabin air filters in removing heavy metal pollutants /
_cby Shaimaa Tarek Ebnzeyad Mohamed Abdelkader ; Advisors Dr. Mohamed Abdel-Harith, Dr. Nasser M. Abdel-Latif, Dr. Gamal El-Ghannam.
246 1 5 _aاستخدام تقنية LIBS في دراسة دور مرشحات هواء مقصورة السيارات في إزالة ملوثات المعادن الثقيلة
264 0 _c2025.
300 _a105 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 81-101.
520 3 _aAutomotive cabin air filters protect commuters from exposure to hazardous particulate matter (PM), whose toxicity is greatly affected by the adsorbed airborne heavy metals. Polyester or polyethylene terephthalate (PET) is the predominant fiber used as filter media for cabin air filters. Many studies observed the capability of PET fibers to adsorb heavy metals in aqueous media, and others found that PET could release heavy metals. In this thesis, the role of automotive cabin air filters in removing heavy metal pollutants was studied by following up the adsorbed metals using the Laser-Induced Breakdown Spectroscopy (LIBS) technique to determine whether adsorption and/or release of airborne heavy metals were involved. In addition, the investigation of the interaction between commercial PET cabin air filters and airborne heavy metals was reported. A lab experiment was conducted to simulate the air filtration process. The Calibration-free Laser Induced Breakdown Spectroscopy (CF-LIBS) method was used to determine the concentration of heavy metals adsorbed on the surface of PET cabin air filters and their change with time. In addition, FTIR and XRD tools were utilized to understand such interactions. CF-LIBS results indicated that both increase and decrease of the adsorbed heavy metals occurred through air filtration, and FTIR indicated the contribution of the PET carbonyl group in the interaction. Furthermore, a change has been observed in the XRD patterns of PET after air filtration. Obtained results highlight the potential of PET cabin air filters for both adsorption and release of airborne heavy metals. In addition, the results indicate that the interaction between them includes chemical interaction and affects PET's crystallinity.
520 3 _aيعد استخدام مرشحات هواء مقصورة السيارات واحدًا من أهم الوسائل لحماية الركاب من التعرض لملوثات الهواء وخاصة من الجسيمات العالقة ذات التأثير الضار على صحة الإنسان. ذلك التأثير الذي من أحد مسبباته الأساسية هو وجود المعادن الثقيلة مترسبةً على سطح تلك الجسيمات. ولاحظت العديد من الدرسات السابقة قدرة مادة البوليستر (أو بوليمر تير فثالات الإثيلين) -هي أحد المواد المستخدمة في تصنيع ألياف تلك الأنواع من مرشحات الهواء- على امتزاز المعادن الثقيلة ولكن من أوساط مائية مختلفة. على صعيد أخر فقد لاحظت دراسات أخرى تسرب مقادير من المعادن الثقيلة من منتجات مصنعة من نفس ألياف البوليستر. لذلك -وفي هذه الرسالة- قد قمنا بتوثيق دراستنا لتفاعل ملوثات المعادن الثقيلة المحمّلة في الهواء مع مرشحات هواء مقصورة السيارات المصنوعة من مادة البوليستر والمستخدمة تجاريا. واشتملت الدراسة تحديدَ ما إذا كان هذا النوع من مرشحات الهواء قادرًا على امتزاز ملوثات المعادن الثقيلة أو تسريبها أو الأثنين معا. وفي هذا الشأن فقد قمنا بتصميم وتنفيذ منظومة لترشيح الهواء واستخدمنا تقنية LIBS وطريقتها في التحليل الكمي غير المعتمدة على المعايرة CF-LIBS لتتبع وجود ملوثات المعادن الثقيلة على سطح تلك المرشحات وقياس تركيزاتها والتغير في هذه التركيزات مع مرور الوقت أثناء عملية ترشيح الهواء. كما استعنّا أيضا بأجهزة التحليل التي تستخدم الأشعة تحت الحمراء و تلك التي تستعمل خاصية حيود الأشعة السينية لفهم أفضل لهذا النوع من التفاعل. ولقد كشفت النتائج التي تم التوصل إليها باستخدام طريقة CF-LIBS عن زيادة ونقصان متكرر في كميات ملوثات المعادن الثقيلة على عكس المتوقع من زيادة مضطردة في كميتها. كما أظهرت أجهزة التحليل مشاركة مجموعة الكربونيل الفعالة في التفاعل، بالإضافة لملاحظة تغير النمط الناتج من حيود الأشعة السينية من مادة المرشحات. هذه النتائج أبرزت قابلية مرشحات هواء مقصورة السيارات المصنوعة من مادة البوليستر لِأن تستخدم قصدًا في امتزاز ملوثات المعادن الثقيلة المنقولة في الهواء موضحةً إن هذا الامتزاز يشمل تفاعلًا كيميائيًا، وفي نفس الوقت فإن هذه الدراسة تحذر من احتمالية تسرب ملوثات المعادن الثقيلة من هذه المرشحات.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aPhotochemistry
650 0 _aالكيمياء الضوئية
653 1 _aLIBS
_acar cabin
_afilters
_ametal pollutants
700 0 _aMohamed Abdel-Harith
_ethesis advisor.
700 0 _aNasser M. Abdel-Latif
_ethesis advisor.
700 0 _a Gamal El-Ghannam
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cMohamed Abdel-Harith
_cNasser M. Abdel-Latif
_c Gamal El-Ghannam
_UCairo University
_FNational Institute of Laser Enhanced Science (NILES)
_DDepartment of Laser Application in Metrology, Photochemistry and Agriculture (LAMPA)
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173824